کاپ دهانی جایگزین تزریق دارو می شود

هیچ کس تزریق با سوزن را دوست ندارد، اما برخی داروها فقط از طریق تزریق قابل استفاده هستند. با این حال این شرایط ممکن است به لطف اختراع کاپ مکنده ای که شما به دهان خود می چسبانید، تغییر کند.

به گزارش تکناک، مشکل داروهای تزریقی در این واقعیت است که آنها از مولکول های نسبتاً بزرگی تشکیل شده اند. اگر دارو به صورت خوراکی مصرف شود، این مولکول‌ها توسط سیستم گوارشی از هم جدا می‌شوند، بعلاوه آنها آن‌قدر بزرگ هستند که نمی توانند از دیواره‌های روده وارد جریان خون ‌شوند.

آنها همچنین برای عبور از غشای مخاطی که پوشش داخلی گونه ها (معروف به مخاط باکال) و قسمت زیرین زبان را تشکیل می دهد، بسیار بزرگ هستند. اینجاست که کاپ مکنده الهام گرفته شده از مکندهای اختاپوس وارد می شود.

این وسیله که توسط دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی ETH زوریخ سوئیس ساخته شده است، با عرض 10 میلی‌متر در ضخامت 6 میلی‌متر، با داروی مورد نظر بارگیری می‌شود و سپس به سادگی با فشار دادن آن با دو انگشت، روی پوشش داخلی گونه در دهان و جای مورد نظر چسبانده می‌شود. خلاء که در داخل فنجان ایجاد می شود، غشای مخاطی زیر آن را کشیده و آن را بسیار نفوذپذیر می کند.

به منظور افزایش بیشتر این نفوذپذیری، یک ماده شیمیایی مشتق شده طبیعی که به دارو اضافه می شود، به طور موقت شبکه سلولی غشاء را شل می کند. در نتیجه، محموله دارو از طریق مخاط باکال و تنها در عرض چند دقیقه وارد جریان خون می شود.

در آزمایش‌هایی که روی سگ‌ها انجام شد (که آسیبی ندیدند)، کاپ‌های مکنده داروها را با موفقیت وارد جریان خون کردند. کاپ های خالی نیز بر روی 40 فرد انسانی مورد آزمایش قرار گرفت که اکثر آنها اظهار داشتند که روش اخیر را بر دریافت تزریق ترجیح می دهند. کاپ ها تا نیم ساعت بدون ایجاد ناراحتی به پوشش گونه های داوطلبان چسبیده بودند.

نونا پاونوویچ از ETH، که به همراه دیوید کلاین سرجون این مطالعه را رهبری کردند، گفت: ما یک نمونه اولیه از این کاپ دهانی داریم و قبلاً این فناوری را ثبت کرده ایم. گام بعدی ما این است که ساکشن کاپ را به گونه ای تولید کنیم که مطابق با مقررات دارویی فعلی باشد.

این کاپ دهانی در حال حاضر از طریق شرکت اسپین آف Transire Bio در حال تجاری سازی است. مقاله ای در مورد این تحقیق اخیراً در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.