فناوری جدید مصرف سوخت کشتی‌های فله بر را کاهش داد

کشتی فله‌بر نیمه‌بادی

اولین کشتی فله‌بر نیمه‌بادی جهان، به نام شوفو مارو، با استفاده از یک فناوری جدید اولین سفر خود را در سال جاری آغاز کرد.

به گزارش تکناک، این فقط یک کشتی باری نیست، بلکه یک حمل کننده است که اهداف جدیدی را برای دریانوردی سبزتر در صنعت کشتیرانی ترسیم کرده است.

شرکت کشتیرانی ژاپنی Mitsui O.S.K. Lines (MOL) جدیدترین کشتی فله بر خود را با ظرفیت 100،422 dwt (تناژ وزن مرده) در 7 اکتبر 2022 تحویل داد. این کشتی برای حمل زغال سنگ طراحی شده و با فناوری رانش نیروی باد (بادبان سخت) تجهیز شده است.

خانم فومی ماتسوموتو، مسئول روابط رسانه ای در MOL، روز پنجشنبه گفت: Wind Challenger پروژه ای است که انرژی باد را مستقیماً به نیروی محرکه کشتی از طریق استفاده گسترده از آخرین فناوری ها تبدیل می کند.

او افزود: این فناوری انقلابی به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و ایجاد جامعه ای کم کربن کمک می کند به نحوی که بادبان سخت ویژه کشتی، انتشار گازهای گلخانه ای را حدود پنج درصد کاهش می دهد.

به گفته این شرکت، این اولین حامل زغال سنگ است که از مؤلفه «Wind Challenger» در سیستم نیروی محرکه باد خود استفاده می کند.

بادبان های سبزتر

شوفو مارو، که به عنوان اولین در نوع خود شناخته می شود، بازگشت انرژی باد را به عنوان یک منبع عملی انرژی و آغازگر دوره جدیدی در حمل و نقل معاصر نوید می دهد.

شوفو مارو دارای یک بادبان فایبر گلاس قابل افزایش است که می تواند تا ارتفاع 55 متر کشیده شود همچنین این کشتی می تواند 80هزار تن زغال سنگ را حمل کند.

بر اساس مطالعات اولیه، این شرکت پیش‌بینی کرده بود که هنگام سفر بین استرالیا و ژاپن، این کشتی فله‌بر نیمه‌بادی پنج درصد سوخت کمتری مصرف کند و در اولین سفر کاری خود زمانی که در 24 اکتبر 2022 به نیوکاسل رسید، یک پیروزی بزرگ به حساب آمد.

به گفته MOL، چنین کشتی به طور کلی به 500هزار لیتر سوخت برای سفر در این مدت زمان نیاز دارد، بنابراین این کاهش معادل 25هزار لیتر است.

پس از اولین موفقیت، MOL قصد دارد دومین کشتی فله‌بر نیمه‌بادی را با Wind Challenger تجهیز کند. انتظار می رود این کشتی در سال 2024 تحویل داده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.