کشف رابطه تراکم پایین استخوان با خطر ابتلا به آلزایمر

طبق مطالعه‌ای که اخیراً در مجله Neurology منتشر شده است، افراد با تراکم پایین استخوان ممکن است در مقایسه با افرادی که تراکم استخوانی بالاتری دارند، با خطر بیشتری برای ابتلا به آلزایمر روبرو شوند.

به گزارش تکناک، این مطالعه شهودی است و ثابت نمی کند که تراکم پایین استخوان علت مستقیم زوال عقل است.

دکتر محمد عرفان اکرام، نویسنده این مطالعه می گوید: تراکم پایین استخوان و زوال عقل، دو وضعیتی هستند که معمولاً افراد مسن را به طور همزمان تحت تأثیر قرار می دهند، به خصوص که از دست دادن استخوان اغلب به دلیل عدم فعالیت بدنی و تغذیه نامناسب در طول زوال عقل افزایش می یابد. مطالعه ما نشان داد که از دست دادن استخوان در واقع قبل از زوال عقل رخ می دهد بنابراین با خطر بالاتر ابتلا به زوال عقل در آینده، مرتبط است.

این مطالعه شامل 3651 شرکت‌کننده با میانگین سنی 72 سال ساکن هلند بود که در ابتدای مطالعه زوال عقل نداشتند. در طی 11 سال، 688 نفر یا 19 درصد جمعیت مطالعه، به زوال عقل مبتلا شدند.

محققان برای شناسایی تراکم استخوان از اشعه ایکس استفاده کردند. شرکت کنندگان هر چهار تا پنج سال یکبار مصاحبه می شدند و آزمایش های فیزیکی مانند اسکن استخوان و آزمایش های زوال عقل را تکمیل می کردند.

digikala
یک مطالعه جدید نشان می دهد که افراد با تراکم استخوان پایین ممکن است با خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل مواجه شوند، اگرچه این فقط یک ارتباط بین این دو بیماری ایجاد می کند و نه علت.

از 1211 نفر با کمترین تراکم کل استخوان بدن، 90 نفر در عرض 10 سال دچار زوال عقل شدند، در حالی که 57 نفر از 1211 نفر دارای بالاترین میزان تراکم استخوان بودند.

پس از تنظیم فاکتورهایی مانند سن، جنسیت، تحصیلات، سایر بیماری ها و مصرف دارو و سابقه خانوادگی زوال عقل، محققان متوجه شدند که در طی 10 سال، افرادی که کمترین میزان تراکم کل استخوان را در بدن خود داشتند، 42 درصد بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

اکرام افزود: تحقیقات قبلی نشان داده است که عواملی مانند رژیم غذایی و ورزش ممکن است بر استخوان ها و همچنین خطر زوال عقل تأثیر متفاوتی بگذارد. تحقیق ما ارتباط بین تحلیل استخوان و زوال عقل را پیدا کرده است، اما مطالعات بیشتری برای درک بهتر ارتباط بین تراکم استخوان و کاهش حافظه مورد نیاز است. این امکان وجود دارد که از دست دادن استخوان در مراحل اولیه زوال عقل و حتی قبل از شروع مراحل بالینی، رخ دهد. اگر چنین باشد، از دست دادن استخوان ممکن است نشانگر خطر زوال عقل باشد و افرادی که تحلیل استخوان دارند، می‌توانند برای غربالگری و مراقبت‌های بهتر مورد هدف قرار گیرند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.