کشف رابطه تولد زودرس با اُفت تحصیلی

تحقیقات نشان داده است نوجوانانی  که با زایمان زودرس متولد می شوند در مقایسه با افرادی که به موقع متولد شده اند ممکن است دچار افت تحصیلی شوند.

به گزارش تکناک، بر اساس مطالعه ای که اخیرا در مجله The BMJ منتشر شده است، زایمان زودرس یعنی قبل از هفته سی و چهارم بارداری، با نمرات پایین تر نوجوانان در آزمون های ریاضی و زبان در مقایسه با افرادی که دقیقا به موقع به دنیا آمده اند (40 هفته)، مرتبط است.

تخمین زده می شود که سالانه حدود 15 میلیون نوزاد نارس، قبل از هفته سی و هفتم بارداری، در سراسر جهان متولد می شوند. از آنجا که هفته های پایانی بارداری برای رشد مغز جنین خیلی مهم است، تصور می شود تولد زودرس، تأثیر منفی بر عملکرد مغز افراد در آینده دارد.

مطالعاتی که پیش از این در این مورد انجام شده، اغلب مشکلاتی داشتند، به طور مثال جامعه آماری و معیارهای بررسی محدودی داشته اند یا به اندازه کافی برای سایر عوامل موثر تنظیم نشده بودند.

برای تعیین دقیق‌تر تأثیر سن بارداری بر عملکرد مغزی بلندمدت، محققان داده‌های مربوط به تمام خواهران و برادران متولد شده در دانمارک را از 1 ژانویه 1986 تا 31 دسامبر 2003 تجزیه و تحلیل کردند.

در مجموع 1.2 میلیون کودک در این دوره به دنیا آمدند که حداقل یک خواهر یا برادر در همان دوره همزمان به دنیا آمدند که همین موضوع به محققان اجازه داد تا عوامل ارثی مانند هوش مادر را در نظر بگیرند.

محققان سن بارداری در زمان تولد را به همراه نتایج آزمون های آنان در زبان دانمارکی و ریاضی در سنین 15 تا 16 سالگی را به طور جداگانه، با نتایج آزمون‌های هوشی 227 هزار و 403 برادر حدوداً 18 ساله در دوران سربازی مقایسه، تجزیه و تحلیل کردند.

عوامل بالقوه تأثیرگذار، از جمله جنسیت، وزن هنگام تولد، سن والدین و سطح تحصیلات پدر و مادر در بدو تولد، تعداد خواهران و برادران بزرگتر و عوامل خانوادگی مشترک بین خواهر و برادر نیز در این تحقیق در نظر گرفته شد.

محققان محاسبه کردند که نتیجه امتحان چقدر بالاتر یا پایین تر از میانگین نمره است و این نتیجه را با هر خواهر و برادر، در هر سن بارداری و  با خواهر و برادری که دقیقا به موقع دنیا آمده اند، مقایسه کردند.

این مطالعه، یک مطالعه مشاهده‌ای است و محققان نیز برخی محدودیت‌ها را تایید می‌کنند. به عنوان مثال، سیگار کشیدن  مادران در دوران بارداری قبل از سال 1991 ثبت نشده بود که در نتایج آزمایش تاثیرگذار است.اما محققان می گویند که این مطالعه، یک مزیت دارد و آن هم گستردگی آن است.به علاوه  پس از تجزیه و تحلیل‌های بیشتر، نتایج مشابه بود، که همین مسئله نشان می‌دهد این یافته‌ها دقیق هستند.

در حالی که دلایل اصلی این یافته ها هنوز مشخص نیست، محققان نتیجه می گیرند که از آنجایی که توانایی های ذهنی پایین با کاهش کیفیت زندگی و مرگ زودهنگام مرتبط است، یافته های آنها بر نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد چگونگی جلوگیری از این پیامدهای نامطلوب تاکید می کند.

آنها می افزایند: نتایج مغزی در بدو تولد از پیش تعیین نشده است و به شدت تحت تأثیر شرایط اجتماعی و تربیتی است، به همین دلیل است که مداخله زودهنگام برای کودکانی که زودتر از موعد به دنیا می آیند، ضروری است.

در یک مقاله مرتبط، محققان کانادایی اذعان می‌ کنند که نقص‌های ذهنی در اوایل زندگی، می ‌تواند تأثیری مادام‌العمر بر ظرفیت و قابلیت‌های فرد داشته باشد.

با این حال، آنها می گویند که اگرچه والدین و پزشکان باید از مشکلات مغزی مرتبط با زایمان زودرس آگاه باشند، اما والدین باید اطمینان داشته باشند که میزان این تفاوت ها همیشه قابل توجه نیست، به ویژه برای کسانی که در بارداری های بعدی متولد شده اند.

محققان در نهایت می گویند که مقایسه یک خواهر و برادر مشکلاتی هم دارد و از آنجایی که دلایل زایمان زودرس پیچیده و ناشناخته است و تلاش‌ها برای شناسایی و بهبود سایر عوامل اجتماعی-محیطی می‌تواند رویکرد موفق‌تری برای کاهش نقص های ذهنی مرتبط باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.