کشف رابطه عملکرد مغز با ابتلا به بیماری‌های ویروسی

فردی که عملکرد مغزی بسیار متغیری را تجربه می کند، احتمالاً پس از قرار گرفتن در معرض ویروس تنفسی، مستعدتر می شود و علائم بیشتری را تجربه می کند

آزمایشی که توسط محققان دانشگاه میشیگان انجام شد، نشان داد که نوسانات در هوشیاری و زمان واکنش، می تواند نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به بیماری های ویروسی باشد.

به گزارش تکناک، فردی که عملکرد مغزی بسیار متغیری را تجربه می کند، احتمالاً پس از قرار گرفتن در معرض ویروس تنفسی، مستعدتر می شود و علائم بیشتری را تجربه می کند.

آلفرد هیرو، استاد برجسته دانشگاه جان اچ هالند و نویسنده مسئول مطالعه در گزارش های علمی می گوید: همه ما می دانیم که اگر استرس داشته باشیم یا به اندازه کافی نخوابیده باشیم،این مسائل سیستم ایمنی ما را بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های ویروسی می کند.

وی گفت: این اولین مطالعه انسانی است که نشان می دهد عملکرد مغزی فرد قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس تنفسی ، می تواند شدت بیماری را پیش بینی کند.

تغییرات ظریف در عملکرد مغز بطور روزمره می‌تواند نشانگر تغییراتی در حالت‌های مغزی باشد که خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند استرس، خستگی و خواب ضعیف را افزایش می‌دهند.

این تیم می خواست عملکرد مغزی را اندازه گیری کند و بررسی کند که آیا عملکرد سیستم ایمنی پس از قرار گرفتن در معرض یک ویروس تنفسی پیش بینی می شود یا خیر. تغییرپذیری مغزی که با دستگاه های دیجیتالی در خانه اندازه‌گیری شدند، در این مورد بسیار موثر بودند.

این تیم تحقیقاتی، گروهی متشکل از 18 داوطلب سالم را مورد مطالعه قرار دادند که توسط نرم افزاری سه بار در روز به مدت سه روز تست عملکرد مغز را انجام دادند و سپس در معرض ویروس سرماخوردگی به نام راینوویروس انسانی قرار گرفتند. این نرم افزار 18 معیار عملکرد مغزی از جمله زمان واکنش، توجه و جابجایی سریع بین اعداد و نمادها را ارائه می کرد که این معیار ها برای بدست آوردن شاخصی از تنوع، ترکیب شدند.

یایا ژای اولین نویسنده این مطالعه گفت: در ابتدا، ما متوجه نشدیم که عملکرد مغزی ارتباط قابل توجهی با استعداد ابتلا به بیماری دارد. اما بعداً، وقتی تغییرات را در طول زمان بررسی کردیم، متوجه شدیم که تغییرات در عملکرد مغزی، ارتباط نزدیکی با ایمنی و حساسیت دارد.

این تیم گسترش ویروس را با استفاده از محلول نمکی برای شستن مجاری بینی شرکت کنندگان ارزیابی کردند. آنها وجود عفونت ویروسی و مقدار ویروس در مایع را با رشد ویروس در یک کشت سلولی تعیین کردند. در مورد علائم، این تیم از معیار جکسون استفاده کرد که در آن شرکت کنندگان علائم خود را از یک تا سه در هشت علامت سرماخوردگی، رتبه بندی کردند.

رونالد ترنر، استاد بازنشسته بخش اطفال در دانشگاه ویرجینیا، که این آزمایش را انجام داد، گفت: این یک دستاورد جالب در یک مطالعه نسبتا کوچک است. من امیدوارم که فرصتی برای تایید این یافته ها در یک مطالعه بزرگتر و قطعی تر وجود داشته باشد.

این تیم امیدوار است که استفاده از گوشی های هوشمند در نهایت  بتواند با شناسایی زمان های افزایش حساسیت به بیماری، نظارت بر شاخص های ذهنی مانند سرعت و دقت تایپ و همچنین مدت زمانی که کاربر صرف خواب می کند، کمک کند.

پروفسور مورالی دورایسوامی ، مدیر برنامه اختلالات عصبی در دانشکده پزشکی دانشگاه دوک، که بخش تستی عصبی شناختی این مطالعه را طراحی کرده است، گفت: ارزیابی‌های مغزی سنتی که ویژگی ها را در یک بازه زمانی خاص بررسی می‌کنند، اغلب تصویر واقعی از سلامت مغز ارائه نمی‌دهند. نظارت دوره ای بر مغز و از طریق پلتفرم های دیجیتال خودآزمایی، آینده ارزیابی سلامت مغز در خانه ها است.

این آزمایش همچنین چند نشانگر ژنتیکی را کشف کرد که ممکن است نشان دهنده کاهش عملکرد سیستم ایمنی باشد. این تیم ممکن است در مطالعات آینده بیشتر آنها را بررسی کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.