کشف رابطه میزان کلسترول خوب با خطر زوال عقل

بر اساس مطالعه ای که اخیراً در مجله پزشکی نورولوژی منتشر شده است، هم افزایش و هم کاهش میزان کلسترول خوب یا  لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) که معمولاً به عنوان کلسترول خوب شناخته می شود، با کمی افزایش خطر زوال عقل در افراد مسن مرتبط است.

به گزارش تکناک، این مطالعه ثابت نمی کند که میزان بالا یا پایین کلسترول HDL باعث زوال عقل می شود بلکه فقط یک ارتباط را نشان می دهد.

پیشینه و یافته های قبلی

ماریا گلیمور، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بوستون می گوید: مطالعات قبلی در مورد این موضوع بی نتیجه بوده است و این مطالعه به دلیل تعداد زیاد شرکت کنندگان و پیگیری طولانی مدت، آموزنده است. این اطلاعات به ما اجازه داد تا ارتباط با زوال عقل را در طیفی از میزان متغیر کلسترول مطالعه کنیم و حتی برای افرادی که کلسترول بسیار بالا یا بسیار پایینی دارند، به تخمین های دقیق دست یابیم.

جزئیات مطالعه

این مطالعه شامل 184367 نفر از برنامه سلامت Kaiser Permanente شمال کالیفرنیا با میانگین سنی 70 سال بود که در ابتدای مطالعه دچار زوال عقل نبودند.

برای اهداف تحقیقاتی، آنها یک نظرسنجی در مورد رفتارهای سلامتی خود انجام دادند و میزان کلسترول آنها را در طول ویزیت های معمول به طور متوسط 2.5 بار در دو سال بعد اندازه گیری کردند. سپس آنها به طور متوسط 9 سال در سیستم مراقبت های بهداشتی Kaiser از طریق پرونده الکترونیکی سلامت دنبال شدند. در طول این مدت، 25214 نفر به زوال عقل مبتلا شدند.

یافته های مربوط به میزان کلسترول HDL و خطر زوال عقل

متوسط میزان کلسترول HDL  53.7 میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) بود. میزان سالم بالای 40 میلی گرم در دسی لیتر برای مردان و بالای 50 میلی گرم در دسی لیتر برای زنان در نظر گرفته می شود. شرکت کنندگان بر اساس میزان کلسترول HDL به پنج گروه تقسیم شدند.

افرادی که بالاترین میزان کلسترول HDL را داشتند، 15 درصد بیشتر از افرادی که در گروه متوسط بودند، به زوال عقل مبتلا بودند. آنهایی که کمترین میزان کلسترول را داشتند در مقایسه با گروه متوسط 7 درصد بیشتر از زوال عقل داشتند.

در نظر گرفتن سایر عوامل خطرناک

این نتایج عوامل دیگری را که می‌توانند بر خطر زوال عقل تأثیر بگذارند، مانند مصرف الکل، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت در نظر گرفتند.

محققان تنها ارتباط اندکی بین لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول «بد» و خطر زوال عقل پیدا کردند.

گلیمور گفت: افزایش خطر زوال عقل با میزان بالا و پایین کلسترول HDL غیرمنتظره بود، اما این افزایش ها اندک است و اهمیت بالینی آنها نامشخص است. در مقابل، ما هیچ ارتباطی بین کلسترول LDL و خطر ابتلا به زوال عقل در این مطالعه کلی پیدا نکردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.