کشف راهی ساده برای کاهش احساس گناه!

احساس گناه یک احساس ناخوشایند و طاقت فرسا است، اما محققان دانشگاه بازل نشان داده اند که دارونماها می توانند به طور موثری احساس گناه را کاهش دهند.

احساس گناه یک احساس ناخوشایند و طاقت فرسا است، اما محققان دانشگاه بازل نشان داده اند که دارونماها می توانند به طور موثری احساس گناه را کاهش دهند.

به گزارش تکناک، ما در تعامل با دیگران، ممکن است همیشه رفتار ایده آلی نداشته باشیم. وقتی متوجه می شویم که کارهایی که ما انجام داده ایم، به کسی آسیب رسانده است، اغلب احساس گناه می کنیم.

این احساس ناخوشایند ما را به سمت اقدامات اصلاحی مانند عذرخواهی یا پذیرش مسئولیت سوق می دهد.

به همین دلیل است که گناه به عنوان یک احساس اخلاقی مهم در نظر گرفته می شود. البته این تا زمانی است که این احساس در خدمت یک هدف انطباقی باشد ، به این معنی که مناسب و متناسب با موقعیت باشد.

دیلان سزر، محقق بخش روانشناسی بالینی و روان درمانی در دانشگاه بازل می گوید: احساس گناه می تواند روابط بین فردی را بهبود بخشد و بنابراین برای انسجام روابط اجتماعی ارزشمند است.

اینکه آیا می توان با استفاده از دارونماها احساس گناه را کاهش داد یا نه، چیزی است که محققان دانشکده روانشناسی در دانشگاه بازل در حال بررسی آن هستند. اکنون یافته های آنها در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

به منظور برانگیختن احساس گناه، از داوطلبان این مطالعه خواسته شد در مورد زمانی بنویسند که قوانین مهم رفتاری را نادیده گرفته‌اند، یا با افراد نزدیک خود نامهربانی کرده‌اند، به احساسات آنها صدمه زده‌اند یا حتی به آنها آسیب جسمی رسانده‌اند. ایده این بود که شرکت کنندگان در مطالعه هنوز نسبت به موقعیت گذشته احساس بدی داشته باشند.

سپس شرکت‌کنندگان به سه قسمت تقسیم شدند: به شرکت‌کنندگان در یک گروه، دارونما داده شد و به آنها گفته شد که این یک داروی واقعی است، در حالی که به شرکت‌کنندگان در گروه دیگر گفته شد که به آنها دارونما داده می‌شود. یک گروه دیگر هم بودند که تحت کنترل بودند و هیچ دارویی به آن ها داده نشد. به هر دو گروه اول گفته شد که آنچه به آنها داده شده است در برابر احساس گناه موثر خواهد بود. نتایج بدست آمده نشان داد که احساس گناه در هر دو گروهی که دارونما مصرف می کردند، در مقایسه با گروهی که دارو مصرف نکردند، به طور قابل توجهی کاهش یافت.

البته کاهش احساس گناه زمانی رخ داد که شرکت کنندگان می‌دانستند که دارونما به آنها داده شده است. دیلان سزر، نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: مطالعه ما از این یافته جالب حمایت می‌کند که دارونماها حتی زمانی که آشکارا تجویز می‌شوند، موثر هستند و توضیح این درمان انجام شده، کلید اثربخشی آن ها است.

کاربرد بالینی دارونماها هنوز ثابت نشده است

زمانی که احساس گناه غیرمنطقی می شود و برای مدت طولانی‌تری ادامه می‌یابد، به عنوان یک احساس ناسازگار و نامتناسب تلقی می‌شود. این احساسات می توانند بر سلامت افراد تأثیر بگذارند و از علائم رایج افسردگی نیز هستند.

مطالعات علمی نشان داده اند که اثرات دارونما می تواند در درمان افسردگی نیز موثر باشد. اما این یافته که دارونماها می توانند برای بهبود احساسات قوی مانند احساس گناه نیز مفید باشند، جدید است. دیلان سزر می گوید که منطقی است که ما باید سعی کنیم از این دارونماها برای کمک به افراد آسیب دیده استفاده کنیم. وی ادامه می دهد: تجویز دارونماها بطور ویژه ای یک رویکرد امیدوارکننده است، زیرا با اجازه دادن به بیماران برای آگاهی کامل از نحوه عملکرد مداخله، استقلال بیمار را حفظ می کند. نتایج بدست آمده از این مطالعه، یک گام امیدوارکننده اولیه در جهت درمان‌ احساس گناه و سایر پیامدهای آن است.

تحقیقات بیشتری باید در مورد اینکه آیا درمان احساس گناه غیرمنطقی با دارونما امکان پذیر است یا خیر، انجام شود. و هنوز مشخص نیست که آیا اثرات مشابه با سایر حالات احساسی نیز امکان پذیر است یا خیر. برای دیلان سزر، یک چیز مسلم است: استفاده از دارونماها یک گزینه درمانی ارزان و ساده برای بسیاری از مشکلات روانی و جسمی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.