کشف رشته های کیهانی مرموز در قلب کهکشان راه شیری

جمعی از دانشمندان به رهبری یک اخترفیزیکدان ایرانی موفق به کشف رشته های کیهانی مرموز در قلب کهکشان راه شیری شدند.

به گزارش تکناک، فرهاد یوسف زاده، اخترفیزیکدان، از سال 1984 ساختارهای رشته ای اسرارآمیز را در قلب کهکشان راه شیری مورد مطالعه قرار داده است. این رشته های عظیم کیهانی از ، سیاهچاله کلان جرم *Sagittarius A  در مرکز کهکشان ما می آیند.

یوسف زاده و همکارانش در حین مطالعه آنها جمعیت کاملا جدیدی از این رشته های کیهانی را کشف کردند.

یوسف زاده از دانشگاه نورث وسترن در بیانیه ای گفت: پیدا کردن ناگهانی گروه جدیدی از ساختارها که به نظر می رسد در جهت سیاه چاله هستند، شگفت آور بود.

کشف رشته های کیهانی جدید

در سال 1984، چیزی که یوسف زاده کشف کرد یک رشته طولانی و یک بعدی بود که به صورت عمودی در نزدیکی سیاهچاله آویزان بود.

گروه رشته های تازه شناسایی شده بسیار کوتاه تر به نظر می رسند و به صورت افقی یا شعاعی از سیاهچاله به اطراف پخش می شوند. رشته های عمودی می توانند به ارتفاع 150 سال نوری برسند، در حالی که رشته های افقی شبیه نقاط و خطوط تیره کد مورس هستند.

تلسکوپ MeerKAT رصدخانه رادیویی نجوم آفریقای جنوبی (SARAO) که قابلیت‌های نجوم رادیویی خود را افزایش داده است، گروه جدید را شناسایی کرد. این تیم تحقیقاتی در حال مطالعه رشته های عمودی شناخته شده بودند که این گروه جدید را در داده ها مشاهده شد.

ما دریافتیم که این رشته‌ها تصادفی نیستند، اما به نظر می‌رسد که به جریان خروجی سیاه‌چاله ما گره خورده‌اند. با مطالعه آنها، می‌توانیم درباره چرخش سیاهچاله و جهت‌گیری قرص برافزایشی )به انگلیسی accretion disc یک ساختار دیسک مانند از ماده است که به شکل حلقوی به دور یک جسم خاص می‌چرخد (اطلاعات بیشتری کسب کنیم. یوسف زاده افزود: وقتی کسی نظم را در میانه میدان پر هرج و مرج هسته کهکشان ما پیدا کند، رضایت بخش است.

نتایج این تحقیقات تخمین می زند که رشته های تازه کشف شده حدود 6 میلیون سال قدمت دارند.

تفاوت بین دو گروه

جدا از عمودی و افقی بودن نسبت به صفحه کهکشانی، رشته ها دارای برخی ویژگی های منحصر به فرد هستند. در مقایسه با رشته های عمودی مغناطیسی شده، رشته های افقی تازه کشف شده تشعشع حرارتی ساطع می کنند. رشته های عمودی ذرات را با سرعتی نزدیک به نور شتاب می دهند.

رشته های افقی در مقایسه با رشته های عمودی که نسبتا طولانی تر هستند، تنها 5 تا 10 سال نوری طول دارند. رشته‌های عمودی دور هسته کهکشان می‌پیچند، در حالی که رشته‌های افقی فقط به یک طرف کشیده می‌شوند و به سمت سیاه‌چاله می‌روند.

نویسندگان بیان می کنند که هنوز ناشناخته های زیادی در مورد گروه تازه شناسایی شده از جمله منشاء آنها وجود دارد. ما فکر می کنیم که آنها باید با نوعی خروج از فعالیتی که چند میلیون سال پیش رخ داده است، سرچشمه گرفته باشند. یوسف زاده گفت: به نظر می رسد این نتیجه برهمکنش آن ماده خروجی با اجسام نزدیک آن باشد.

یوسف زاده در پایان گفت: کار ما هیچ وقت کامل نمی شود، ما همیشه باید مشاهدات جدید داشته باشیم و مدام ایده های خود را به چالش بکشیم و تحلیل های خود را سخت تر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.