کشف رمز و رازهایی جدید در مورد درمان موثر آسم

درمان های فعلی آسم، عمدتاً برای سرکوب علائم و فروکش کردن التهاب آلرژیک است ولی با کشف پروتئین LIGHT ممکن است درمان قطعی آن نزدیک باشد.

محققان موسسه ایمونولوژی لا جولا (LJI)، مکانیسمی را کشف کرده اند که نشان می دهد چگونه یک پروتئین التهابی به نام LIGHT باعث تغییر شکل مجراهای تنفسی که منجر به بیماری مزمن تنفسی می شود.

به گزارش تکناک، این تحقیق نشان می‌دهد که درمان‌هایی که این مولکول را هدف قرار می‌دهد، ممکن است بتواند آسیب مجرای تنفسی و ریوی ناشی از آسم را کاهش دهد و به طور موثر یک درمان طولانی‌مدت برای این بیماری ارائه دهد.

پروفسور مایکل کروفت، نویسنده ارشد این مطالعه جدید می گوید: یافته های بدست آمده فوق العاده هستند. این تحقیق به ما درک بهتری از پتانسیل درمانی LIGHT و آنچه می‌توانیم برای تسکین برخی از علائم و برخی از ویژگی‌های التهابی مشاهده شده در بیماران مبتلا به آسم شدید انجام دهیم، می‌دهد.

این تحقیق اخیرا در مجله آلرژی و ایمونولوژی بالینی منتشر شده است. این مطالعه شامل آزمایش‌هایی در بافت‌های موش و انسان بود و توسط دکتر هاروکا میکی هدایت شد.

تیم تحقیقاتی کرافت بیش از یک دهه LIGHT را مطالعه کرده است. پروتئین LIGHT نوعی سیتوکین التهابی است که توسط سلول های T سیستم ایمنی تولید می شود. سلول‌های T به طور معمول با انواع بیماری ها مبارزه می‌کنند، اما در آسم، این سلول‌های T بیش از حد به محرک‌های محیطی واکنش نشان می‌دهند و مجراهای تنفسی را با LIGHT و سایر سیتوکین های التهابی پر می‌کنند. محققان درمان هایی را برای جلوگیری از فعالیت برخی از سایر سیتوکین های مضر ساخته شده توسط سلول های T ایجاد کرده اند، اما این درمان ها برای بسیاری از مبتلایان به آسم شدید، موثر نیستند.

پروتئین LIGHT را می توان در خلط بیماران مبتلا به آسم شدید مشاهده کرد، و تحقیقات قبلی تیم کرافت نشان داد که وجود LIGHT در فرآیندی به نام “تغییرشکل بافت” ضروری است، جایی که ریه ها و راه های هوایی به دلیل حمله آسم، ضخیم تر می شوند. این راه‌های هوایی ضخیم‌تر می‌تواند فرد را با مشکلات تنفسی طولانی‌مدت مواجه کند.

میکی می گوید: درمان های فعلی آسم، عمدتاً برای سرکوب علائم و فروکش کردن التهاب آلرژیک است. تاکنون هیچ درمانی برای درمان اساسی آسم ایجاد نشده است. حتی زمانی که این بیماری با درمان‌های فعلی سرکوب می‌شود، بخصوص در آسم شدید، واکنش بیش از حد راه هوایی و تغییرات بافت راه هوایی (بازسازی راه هوایی) ، اغلب باقی می‌ماند.

حتی با وجود اینکه محققان می‌دانستند که پروتئین LIGHT در این تغییرشکل نقش دارد، اما آن ها نمی‌دانستند که آیا LIGHT مستقیماً بر بافت ماهیچه‌ای صاف که راه‌های هوایی اصلی ریه‌ها را می‌پوشاند تأثیر می‌گذارد یا خیر. تعداد و اندازه این سلول ها در افراد مبتلا به آسم متوسط ​​و شدید افزایش می یابد که تصور می شود همین موضوع، علت اصلی از دست دادن عملکرد ریه باشد.

تحقیقات آنها نشان داد که یکی از دو گیرنده پروتئین LIGHT ، به نام LTβR، به شدت در سلول های ماهیچه صاف راه هوایی فعالیت می کند. میکی توانست ژن‌های آن گیرنده را در موش‌ها «نابود کند» و با این کار نشان دهد که اتصال پروتئین LIGHT به LTβR همان چیزی است که باعث بازسازی بافت در عضلات صاف راه هوایی می‌شود.

کروفت می گوید: هنگامی که آن سلول‌ها در ریه‌ها نمی‌توانند LTβR را آزاد کنند، اساساً تمام علائم بارز پاسخ ماهیچه صاف مرتبط با آسم شدید یا از بین رفته یا بسیار محدود می شود.

البته، LIGHT تنها سیتوکین موجود در ترکیب در طول حمله آسم نیست، اما مطالعه جدید نشان می‌دهد که LIGHT بیشترین ضربه را  میزند. LIGHT با اثر مستقیم بر روی سلول های ماهیچه صاف راه هوایی، فرآیند تغییر شکل بافت ها را هماهنگ می کند. بدون فعالیت LIGHT و LTβR، سایر سیتوکین ها نمی توانند فعالیت کنند. در واقع، این مطالعه جدید اولین مطالعه ای است که نشان می دهد حذف یک گیرنده یا عدم وجود یک سیتوکین، می تواند بازسازی بافت ماهیچه صاف راه هوایی را محدود کند.

میکی گفت: بر خلاف سایر سیتوکین های التهابی، LIGHT از طریق گیرنده خود یعنی LTβR، یک سیگنال تاخیری و پایدار را القا می کند، که این گیرنده ممکن است مسئول افزایش پایدار در انقباض در عضلات صاف راه هوایی باشد.

کروفت افزود: این یک نتیجه بسیار قابل توجه است که اساسا LIGHT را از هر یک از سیتوکین های التهابی دیگر که در این فرآیند شکل گیری آسم شدید دخیل بوده اند، جدا می کند.

در حال حاضر، یک شرکت داروسازی، در حال پیشبرد یک درمان موثر بر اساس یافته‌های کروفت است. برای کروفت، این مطالعه نتیجه‌ای است که مدت‌ها در انتظار آن بوده است. وی ادامه داد: فکر می‌کنم این تحقیق، حلقه‌ای را که سال‌ها پیش برای اولین بار در تحقیقی در مورد ارتباط LIGHT با التهاب ریه شروع کردیم، تکمیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.