کشف سلاحی جدید برای مبارزه با چاقی

اخیرا یک تیم بین‌المللی از دانشمندان، یک قدم به فهمیدن مکانیسم‌های مولکولی در بافت چربی نزدیک‌تر شده‌اند، که در نهایت می‌تواند منجر به درمان‌هایی برای یافتن راه هایی مناسب برای کالری سوزی بدون ومبارزه با چاقی دردسر شود.

به گزارش تکناک، برای اولین بار، محققان دانشگاه آنگلیا شرقی (UEA)، دانشگاه کمبریج، دانشگاه پنسیلوانیا و دانشگاه بروکسل، ساختار مولکولی پروتئین جداکننده میتوکندری 1 (UCP1) را با جزئیاتی مشاهده کردند که بینش جدیدی در مورد چگونگی فعالیت آن برای شروع چربی سوزی ارائه می دهد.

در سلول‌های چربی قهوه‌ای، پروتئین UPC1 بافت را قادر می‌سازد تا کالری‌ها را به عنوان گرما بسوزاند، که این امر در پستانداران به منظور محافظت در برابر سرما و حفظ دمای بدن، حیاتی است. چربی قهوه ای به دلیل عملکرد متابولیکی کلیدی آن، بر خلاف چربی سفید که بدن ما کالری را در آن ذخیره می کند و مسئول اکثر بیماری های منفی مرتبط با اضافه وزن است، به طور کلی یک چربی خوب در نظر گرفته می شود.

پل کرایتون از دانشگاه UEA می گوید: عملکرد چربی قهوه ای در انسان متفاوت است و با لاغری ارتباط دارد. اخیرا یادگیری درمورد چگونگی افزایش چربی قهوه ای و فعال کردن UCP1 به صورت درمانی، به عنوان راهی موثر برای درمان چاقی مورد بررسی قرار گرفته است. دانشکده پزشکی نورویچ تحقیقات زیادی بر روی یافتن راه هایی برای افزایش چربی قهوه ای و چگونگی تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای، به منظور سوزاندن کالری بیشتر و مبارزه با بیماری های متابولیک، متمرکز شده است.

در واقع، یادگیری نحوه تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای مدت هاست که مرکز بسیاری از تحقیقات بوده است.

حتی با میزان چربی قهوه‌ای بیشتر، UCP1 همچنان باید فعال شود تا بدن از مزایای کامل آن بهره مند شود. تحقیقات به دلیل فقدان جزئیات در مورد ساختار مولکولی UCP1 با مشکل مواجه شده است. علیرغم بیش از 40 سال تحقیق، محققان تا به حال نحوه عملکرد UCP1 را نمی دانستند.

به کمک تصویربرداری اتمی، دانشمندان توانستند ساختار مولکولی این پروتئین را با جزئیات مشخص کنند و دروازه‌هایی را شناسایی کنند که به عنوان کلیدهایی برای روشن یا خاموش کردن کالری سوزی، عمل می‌کنند. با این کار، دانشمندان بر این باورند که مسیری برای توسعه درمان‌هایی برای فعال کردن مصنوعی UCP1 وجود دارد تا کالری‌های اضافی چربی و قند را بسوزانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.