کشف شواهدی جدید از درونی‌ترین هسته پنهان زمین

جدیدترین یافته‌ها نشان می‌دهد که درونی‌ترین هسته داخلی زمین ممکن است یک توپ آهنی با شعاع حدود 650 کیلومتر در درون هسته داخلی باشد.این یافته می تواند درک ما از پیدایش و تکامل زمین را بهبود بخشد.

به گزارش تکناک، در مطالعه جدید، تان-سون فام و هرویه تکالچیچ از دانشگاه ملی استرالیا داده های کاوشگرهای موجود را گردآوری کردند. از طریق این داده ها، آنها زمان های مختلف رسیدن امواج انرژی لرزه ای ایجاد شده توسط زمین لرزه ها را در طول زمین اندازه گیری کردند.

آنها برای اولین بار امواجی را مشاهده کردند که در امتداد قطر کل زمین تا پنج برابر طنین انداز می شدند. زمان حرکت امواج حاکی از وجود یک پوسته داخلی مشخص با شعاع تقریباً 650 کیلومتری است که از لایه بیرونی هسته داخلی جدا است. نویسندگان پیشنهاد می کنند که این خط اتصال داخلی ممکن است منعکس کننده تغییر گذشته در رشد هسته داخلی باشد.

آنها همچنین توصیه کردند که برای درک بهتر فضای داخلی اعماق زمین و تاریخچه شکل گیری آن، تحقیقات آینده باید بر توصیف چگونگی تغییر بین داخلی ترین بخش هسته داخلی و قسمت پوسته خارجی هسته داخلی متمرکز شود.

زمین چند لایه دارد؟

digikala

به طور سنتی به ما آموخته اند که زمین دارای چهار لایه اصلی است: پوسته، گوشته، هسته بیرونی و هسته داخلی.

اگرچه هسته جامد درونی زمین کمتر از 1 درصد از حجم کل زمین را تشکیل می دهد، اما نقش مهمی در تکامل سیاره ما ایفا کرده است، به ویژه در تولید میدان مغناطیسی زمین. با این حال، از زمان کشف آن در سال 1936، هسته داخلی به طور خاصی مبهم باقی مانده است.

در واقع، ایده یک لایه جداگانه اضافی در هسته داخلی چند دهه پیش به دلیل شواهدی مبنی بر تغییر ترکیب (آنیزوتروپی) در عمق مطرح شد.

آدام دزیوونسکی، ژئوفیزیکدان و میاکی ایشی، لرزه‌شناس، اولین دانشمندانی بودند که اختلافات در تناسب خاص با زمان پیمایش مدل‌های موج هسته داخلی را توضیح دادند.

با این حال، کاوش در درونی ترین هسته داخلی زمین به دلیل کمبود کاوشگرهایی که به اندازه کافی حساس باشند که بتوانند نمونه برداری را از عمق درونی زمین انجام دهند، چالش برانگیز بوده است.

علاوه بر این، وضعیت درونی‌ترین هسته داخلی زمین به‌عنوان یک بخش متمایز مورد بحث باقی می‌ماند و مخالفان استدلال می‌کنند که داده‌های غیرعادی را می‌توان با روش‌های دیگر توضیح داد.

 

 

 

 

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.