کشف فواید جدید جینسینگ برای ورزشکاران

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که جینسینگ می‌تواند به‌طور موثر خستگی ناشی از ورزش را کاهش دهد و به ریکاوری عضلات کمک کند و مزایای بیشماری را برای عملکرد ورزشکاران و پیشگیری از آسیب ارائه دهد

بررسی 700 مطالعه نشان می‌دهد که گنجاندن جینسینگ در رژیم غذایی به عنوان یک مکمل، ممکن است به ریکاوری بدنی پس از ورزش، بهبود عملکرد و کاهش خطر آسیب کمک کند.

به گزارش تکناک، جینسینگ یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های غذایی در جهان است. جینسینگ از گیاهان مختلفی ساخته شده است و به لطف مطالعات متعدد که به فواید ضد التهابی و آنتی اکسیدانی احتمالی و همچنین اثرات ضد سرطانی این گیاه اشاره کرده‌اند، که فواید زیادی دارد. گروهی از محققان در دانشگاه اوبرتا دکاتالونیا (UOC) اکنون کشف کرده‌اند که جینسینگ می‌تواند برای ورزش نیز مفید باشد.

طبق یافته‌های این مطالعه جدید که اخیراً در مجله Nutrients منتشر شده است، مصرف جینسینگ تأثیر مستقیمی بر کاهش خستگی دارد و به ریکاوری عضلات بعد از ورزش کمک می‌کند.

بورخا مونوز که یک مربی ورزشی و یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه است، گفت: ما کشف کردیم که جینسینگ می‌تواند نقش مهمی به عنوان یک مکمل غذایی در هنگام ریکاوری پس از ورزش داشته باشد.  برای انجام این مطالعه، محققان بیش از 700 مقاله از متون علمی را به‌طور سیستماتیک بررسی کردند و یافته‌های آنها را به دقت تجزیه و تحلیل کردند تا این مزایا را در بزرگسالان سالمی که ورزش می‌کنند، تأیید کنند.

زمانی که جینسینگ همراه با یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود، می‌تواند مزایای بیشتری برای ورزشکاران یا هر فرد دیگری که به‌طور منظم ورزش می‌کند، فراهم کند. همچنین شایان ذکر است که مصرف جینسینگ به‌طور منظم برای افراد عادی که منع پزشکی ندارند، مفید است.

شواهد و فواید جینسینگ

این مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف جینسینگ می‌تواند به‌طور قابل توجهی آسیب عضلانی پس از ورزش را در بزرگسالان سالم کاهش دهد. علاوه بر این، بازسازی ماهیچه‌ها را بهبود می‌بخشد و به بدن کمک می‌کند تا خستگی و آسیب عضلانی پس از تمرین بدنی را بازیابی کند.

به‌طور خاص، تلاش و شدت زیاد در ورزش منجر به آسیب به عضلات می‌شود. این آسیب به عضلات عمدتا یک آسیب التهابی است. ترکیبات فعال موجود در جینسینگ سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کنند، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند و کورتیزول یعنی هورمون استرس را تنظیم می‌کنند که به بسیاری از عملکردهای متابولیک بدن کمک می‌کند و به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا آنطور که باید، عمل کند.

مصرف منظم جینسینگ برای مدت طولانی می‌تواند پاسخ نشانگرهای بیولوژیکی را که عمدتا کراتین کیناز (CK) و اینترلوکین 6 (IL-6) هستند و مسئول آسیب و التهاب عضلانی ناشی از ورزش هستند، کاهش دهد.

علاوه بر این، ظاهر لاکتات را در خون کاهش می‌دهد. لاکتات یک ترکیب شیمیایی است که زمانی که عضلات به دلیل فشار بیش از حد اکسیژن کافی ندارند که این حالت مانع از توانایی ماهیچه‌ها برای انقباض می‌شود و علت اصلی خستگی عضلانی است، توسط بدن تولید می‌شود.

پتانسیل کاهش خطر آسیب

باید توجه داشت که به‌جز کاهش خستگی، مصرف جینسینگ به‌طور منظم ممکن است به کاهش خطر آسیب، به ویژه در مورد عضلات یا رباط‌ها کمک کند، که به نوبه خود می‌تواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشد.

اگرچه زمان بهبودی بر اساس ماهیت آسیب و افراد مختلف، متفاوت است، ساختارهای آسیب دیده فرآیندهای فیزیولوژیکی یکسانی دارند. به همین دلیل است که متخصصان در این زمینه باید کارآمدترین دیدگاه را به دست آورند تا اطمینان حاصل شود که هر فرد می‌تواند به خوبی و در سریع‌ترین زمان ممکن بهبود یابد. این جایی است که جینسینگ وارد می شود، زیرا می‌تواند نقش مهمی در بهبودی از آسیب‌ها داشته باشد.

محصولی رایج در طب سنتی چینی

این مطالعه هنگام تجربه مونوز به عنوان یک مربی تناسب اندام و متخصص آسیب در یک باشگاه فوتبال در چین ناشی شد. مونوز مشاهده کرد که جینسینگ که مکملی بسیار رایج در طب سنتی چینی است، به‌طور گسترده توسط بازیکنان فوتبال مورد استفاده قرار می‌گیرد که اثرات مفید مصرف آن را گزارش کرده‌اند.

مونوز گفت: هدف ما کسب اطلاعات بیشتر در مورد اثرات جینسینگ در یک موقعیت خاص و ارائه شواهد قابل تایید از توانایی آن در بهبود پاسخ بدن به محرک‌های مزمن در ورزش بود که به ورزشکاران کمک می‌کند تا بین جلسات تمرین، بهبودی پیدا کنند، زیرا خود فوتبالیست‌ها گزارش دادند که مکمل جینسینگ برای آنها درست مانند یک نوشیدنی انرژی‌زا عمل می‌کند. در حال حاضر برای افزایش انرژی ورزشکاران محصولات بی‌شماری در بازار وجود دارد مانند قرص‌ها و نوشیدنی‌های خاص.

ایجاد یک پروتکل مصرف برنامه ریزی شده برای آینده

یکی از اثرات احتمالی اصلی جینسینگ، تحریک و تسریع فرآیندهای بازسازی بدن به دنبال آسیب عضلانی است.

در آینده، انجام مطالعه‌ای به‌منظور ایجاد یک پروتکل مصرف برنامه‌ریزی شده برای فهمیدن اینکه دقیقاً چگونه و چه زمانی ورزشکاران باید جینسینگ را برای بهینه‌سازی فواید آن در یک بازه زمانی معین مصرف کنند، لازم است زیرا مطالعات انجام شده تاکنون در این موارد از کمبود تنوع و شواهد علمی رنج می‌برند.

مونوز نتیجه گرفت: هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد، زیرا جینسینگ پتانسیلی برای افزایش عملکرد بدنی ورزشکاران و کمک به جلوگیری از آسیب‌های خاص، به ویژه آسیب‌های عضلانی از خود نشان داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.