آهن پس از ضربه مغزی در مغز انباشته می‌شود

مطالعه‌ای جدید ارتباط بین سردردهای پس از ضربه مغزی و افزایش میزان آهن در مغز را نشان می‌دهد که نشانگر پتانسیل به عنوان یک نشانگر زیستی برای درک این شرایط است. این تحقیق با تجزیه و تحلیل افراد مبتلا به آسیب‌های خفیف مغزی در مقابل گروه‌های تحت کنترل کنترل، تفاوت‌های قابل‌توجهی در تجمع آهن در نواحی خاص مغز پیدا کرد که میزان تجمع آن با تعداد ضربه‌های مغزی و دفعات سردرد مرتبط است

طبق نتایج یک مطالعه منتشر شده که در هفتاد و ششمین آکادمی نورولوژی آمریکا ارائه خواهد شد، افرادی که به دنبال ضربه مغزی دچار سردرد می‌شوند، ممکن است به احتمال زیاد سطوح آهن بیشتری در مغز خود داشته باشند که نشانه ای از آسیب به سلول‌های مغز است.

به گزارش تکناک، سیمونا نیکولوا، نویسنده این مطالعه گفت: این نتایج نشان می‌دهد که تجمع آهن در مغز می‌تواند به عنوان یک نشانگر زیستی برای ضربه مغزی و سردرد پس از سانحه استفاده شود و می‌تواند به ما در درک فرآیندهای اساسی که در این شرایط رخ می‌دهد، کمک کند.

این مطالعه شامل 60 نفر بود که سردرد پس از ضربه ناشی از آسیب خفیف مغزی یا ضربه مغزی داشتند. این جراحات در 45 درصد افراد به دلیل افتادن، 30 درصد به دلیل تصادف با وسیله نقلیه و 12 درصد به دلیل درگیری و دعوا بوده است.

علل دیگر ضربه به سر توسط یک جسم و آسیب‌های ورزشی بود. در مجموع 46 درصد افراد در طول زندگی خود یک آسیب مغزی خفیف، 17 درصد دو ضربه، 16 درصد سه، 5 درصد چهار و 16 درصد پنج ضربه یا بیشتر داشتند که موجب آسیب مغزی خفیف در آنها شده بود.

تحلیل مقایسه‌ای

افراد مبتلا به آسیب‌های خفیف مغزی با 60 نفر که ضربه مغزی یا سردردهای پس از سانحه نداشته‌اند، مطابقت داده شدند.

از همه شرکت‌کنندگان برای بررسی سطوح آهن در نواحی مختلف مغز، با استفاده از اندازه‌گیری غیرمستقیم برای بار آهن، اسکن مغزی گرفته شد. برای افرادی که آسیب‌های مغزی خفیف داشتند، اسکن‌ها به‌طور متوسط 25 روز پس از آسیب گرفته شد.

این مطالعه نشان داد که در مقایسه با افراد بدون ضربه مغزی، افرادی که سابقه ضربه مغزی و سردرد داشتند، سطوح بیشتری از تجمع آهن در چندین ناحیه از مغز از جمله ناحیه پس سری چپ، مخچه راست و لوب تمپورال راست داشتند. به عنوان مثال، در ناحیه اکسیپیتال سمت چپ، افرادی که ضربه مغزی و سردرد داشتند، تجمع آهن بیشتری نسبت به کسانی که ضربه مغزی یا سردرد نداشتند، داشتند.

محققان کشف کردند که هرچه افراد در طول زندگی خود ضربه‌های مغزی بیشتری داشته باشند و سردردهایشان بیشتر باشد، احتمال تجمع آهن در نواحی خاصی از مغز آنها بیشتر می‌شود. آنها همچنین به این نتیجه رسیدند که هر چه زمان بیشتری از وقوع ضربه مغزی بگذرد، احتمال تجمع آهن در مناطقی از مغز افراد بیشتر می‌شود.

ملاحظات و مفاهیم

نیکولوا گفت: مطالعات قبلی نشان داده‌اند که تجمع آهن می‌تواند بر نحوه تعامل نواحی مغز با یکدیگر تأثیر بگذارد. این تحقیق ممکن است به ما در درک بهتر نحوه واکنش مغز و بهبودی پس از ضربه مغزی کمک کند.

نیکولوا گفت که از آنجایی که در این مطالعه از اندازه‌گیری غیرمستقیم بار آهن استفاده شده است، این امکان وجود دارد که تغییر در آن اندازه‌گیری به دلیل عوامل دیگری مانند خونریزی یا تغییرات در آب بافت به جای تجمع آهن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.