کشف فواید مضاعف داروی کاهش وزن تیرزپاتید

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که داروی کاهش وزن تیرزپاتید، می تواند منجر به کاهش فشار خون نیز ‌شود.

به گزارش تکناک، تحقیقات جدید منتشر شده در مجله Hypertension، نشان می‌دهد تیرزپاتید که یک داروی جدید کاهش وزن است، به‌طور قابل ملاحظه‌ای فشار خون سیستولیک (شکل بالایی در اندازه گیری فشار خون) را در حدود 500 بزرگسال چاق در طی یک دوره تقریباً 8 ماهه کاهش داد.

فشار خون سیستولیک یا بالاترین عدد در خوانش فشار خون، پیش‌بینی کننده قوی‌تری برای مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی نسبت به فشار خون دیاستولیک (عدد کم) است. طبق آمار انجمن قلب آمریکا در سال 2024 ، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی بیش از 122 میلیون بزرگسال در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و 47 درصد از بزرگسالان فشار خون بالا دارند و تقریباً 42 درصد از بزرگسالان مبتلا به چاقی هستند.

تیرزپاتید چگونه کار می‌کند؟

تیرزپاتید با تقلید از دو هورمون متابولیک در بدن عمل می‌کند: به عنوان آگونیست گیرنده پپتید 1 (GLP-1) شبه گلوکاگون و همچنین به عنوان آگونیست گیرنده پلی پپتید انسولینوتروپیک وابسته به گلوکز (GIP). این هورمون‌ها ترشح انسولین و حساسیت را پس از خوردن غذا تحریک می‌کنند. تاکنون در تحقیقات قبلی مشخص شده است که این دو هورمون با هم به تنظیم میزان قند خون بدن، کند کردن هضم و کاهش اشتها کمک می‌کنند، که باعث می شود فرد احساس سیری بیشتری کند و کمتر غذا بخورد که همین مسئله منجر به کاهش وزن شود. در مقابل، سماگلوتید فقط دارای هورمون GLP-1 است و حاوی آگونیست گیرنده GIP نیست.

در سال 2022، سازمان غذا و داروی آمریکا داروی تیرزپاتید را برای تجویز به عنوان درمان دیابت نوع 2 تایید کرد. در اواخر سال 2023، FDA آن را برای مدیریت مزمن وزن برای افراد مبتلا به چاقی (شاخص توده بدنی 30 کیلوگرم) یا اضافه وزن (شاخص توده بدنی 27-29 کیلوگرم) یا حداقل یک مشکل مرتبط با سلامتی مانند فشار خون بالا، دیابت نوع 2 یا کلسترول بالا که با وزن بالا ارتباط دارند،‌ تأیید کرد.

یافته ها و پیامدهای مطالعه

جیمز دی لموس، سرپرست گروه تحقیقات می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که درمان چاقی با داروی کاهش وزن تیرزپاتید ممکن است یک استراتژی مؤثر برای پیشگیری یا درمان فشار خون بالا باشد. اگرچه تیرزپاتید به عنوان یک داروی کاهش وزن مورد مطالعه قرار گرفته است، کاهش فشار خون در بیماران ما در این مطالعه چشمگیر بود. در حالی که مشخص نیست که تاثیر بر فشار خون به دلیل مصرف دارو بوده یا کاهش وزن شرکت‌کنندگان، معیارهای فشار خون پایین‌تر که با تیرزپاتید مشاهده می‌شود، با آنچه برای بسیاری از داروهای فشار خون بالا دیده می‌شود، رقابت می‌کند.

پژوهش حاضر یک مطالعه فرعی برنامه‌ریزی شده بود که شامل 600 نفر از شرکت‌کنندگان در یک مطالعه کاهش وزن بود تا مشخص شود که آیا تیرزپاتید تأثیری بر فشار خون وجود دارد یا خیر. این مطالعه فرعی برای ارزیابی اثرات تیرزپاتید بر میزان فشار خون که با پایش 24 ساعته فشار خون سرپایی در افراد چاق اما بدون دیابت نوع 2 بودند، طراحی شد.

شرکت کنندگان دارونما یا دوز تیرزپاتید را در یکی از سه میزان 5 میلی‌گرم، 10 میلی‌گرم یا 15 میلی‌گرم دریافت کردند. حدود یک سوم از شرکت‌کنندگان گزارش دادند که در ابتدای مطالعه فشار خون بالا داشتند و یک یا چند داروی فشار خون مصرف می‌کردند. هنگامی که مطالعه فرعی شروع شد، همه شرکت‌کنندگان دارای فشار خون کمتر از 140/90 میلی‌متر جیوه بودند و اگر از داروهای فشار خون استفاده می‌کردند، باید حداقل سه ماه از داروهای فشار خون خود استفاده می‌کردند. این مطالعه فرعی شامل ترکیبی از شرکت‌کنندگانی بود که فشار خون بالا و فشار خون طبیعی داشتند.

این مطالعه از دسامبر 2019 تا آوریل 2022 انجام شد و نتایج شرکت‌کنندگان پس از 36 هفته مصرف تیرزپاتید شامل موارد زیر است:

  • برای شرکت‌کنندگانی که 5 میلی‌گرم تیرزپاتید مصرف می‌کردند، میانگین کاهش فشار خون سیستولیک 7.4 میلی‌متر جیوه بود.
  • برای شرکت‌کنندگانی که 10 میلی‌گرم تیرزپاتید مصرف می‌کردند، میانگین کاهش فشار خون سیستولیک 10.6 میلی‌متر جیوه.
  • برای شرکت‌کنندگانی که 15 میلی‌گرم تیرزپاتید مصرف می‌کردند، میانگین کاهش فشار خون سیستولیک 8.0 میلی‌متر بود.
  • اثرات کاهنده فشار خون تیرزپاتید در اقدامات فشار خونی که در طول روز و شب انجام شد، مشهود بود. فشار خون سیستولیک شبانه پیش‌بینی کننده قوی‌تری برای مرگ به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ به دلیل همه علل نسبت به فشار خون روزانه است.

کاهش فشار خون سیستولیک در میان یک سری از شرکت‌کنندگان مطالعه که بر اساس عوامل دیگری از جمله سن، جنسیت، شاخص توده بدنی و عوامل خطرناک مرتبط با فشار خون بالا طبقه‌بندی شده بودند، ثابت بود.

دستورالعمل 2017 ACC/AHA برای پیشگیری، شناسایی، ارزیابی و مدیریت فشار خون بالا در بزرگسالان، فشار خون را به عنوان داشتن فشار خون بالا و پایین یا بیشتر از 130/80 میلیمتر جیوه تعریف می‌کند.

محدودیت‌های مطالعه این بود که فقط در مجموعه‌ای از 2539 شرکت‌کننده اصلی انجام شده است. کنترل فشار خون سرپایی تنها در دو نقطه در مطالعه اندازه‌گیری شد:  پایه و در هفته 36. اندازه‌گیری‌ها فقط یک بار در ساعت در شب انجام شد. علاوه بر این، تغییرات در مصرف غذا و دفع سدیم از طریق ادرار 24 ساعته ارزیابی نشد، به این معنی که سهم تغییرات رژیم غذایی از جمله مصرف نمک یا سایر تغییراتی که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند، ناشناخته است و نمی‌توان‌ آن را تخمین زد.

به طور کلی، این داده‌ها دلگرم‌کننده هستند و نشان می‌دهند داروهای کاهش وزن جدید هم در کاهش وزن موثر هستند و هم در بهبود بسیاری از عوارض قلبی متابولیک چاقی از جمله فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و دیس‌لیپیدمی و غیره نیز تاثیر مثبتی دارند. در حالی که تأثیر هر یک از این اثرات مفید به صورت جداگانه مهم است، بسیاری از این عوارض مرتبط با چاقی به‌طور هماهنگ برای افزایش خطر ابتلا به‌ بیماری‌های قلبی عروقی عمل می‌کنند. بنابراین استراتژی‌هایی که عوارض متعدد مرتبط با چاقی را کاهش می‌دهند، ممکن است خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی را کاهش دهند.

مطالعات بیشتر برای تعیین تاثیر طولانی مدت بر مشکلات قلبی عروقی مانند حمله قلبی و نارسایی قلبی ضروری است. همچنین مطالعاتی لازم است تا بررسی شود که با قطع داروهایی مانند تیرزپاتید چه اتفاقی برای فشار خون می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.