کشف مسیری احتمالی برای از بین بردن بوی بد بدن

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، می‌توان باکتریوفاژ درمانی را توسعه داد و مسیری احتمالی برای از بین بردن بوی بد بدن ایجاد کرد.

به گزارش تکناک، بوی بد زیر بغل ناشی از متابولیزه کردن عرق توسط باکتری‌های تولید شده توسط غدد آپوکرین است. این باکتری‌ها به صورت بومی در پوست ما زندگی‌ می‌کنند، اما بوهای تولید شده در بین افراد متفاوت است. به‌طور کلی مردم از خوش‌بو‌کننده‌ها برای زیر بغل خود استفاده می‌کنند، اما به لطف تحقیقات جدید، شاید راهی برای خلاص شدن از شر باکتری‌ها وجود داشته باشد.

تحقیق در مورد باکتری‌های زیر بغل

برای کشف این موضوع، یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور ساتوشی اوماتسو، نمونه‌های مایع بدن را از زیر بغل 20 مرد که سالم تشخیص داده می‌شدند، جمع‌آوری کردند. پیش از این، یک سیستم بویایی ذهنی آنها را به دو نوع بو طبقه‌بندی می‌کرد که 11 تای آنها بوی قابل توجه‌تری داشتند.

محققان مواد تولید شده از متابولیسم باکتری‌ها و DNA میکرو‌فلور پوست را تجزیه و تحلیل کردند و افزایش حضور پیش سازهای ایجاد کننده بو را در آن 11 نمونه همراه با تکثیر باکتری استافیلوکوکوس هومینیس کشف کردند.

درمان هدفمند باکتریایی

سپس محققان لیزین را از یک باکتریوفاژ یا ویروسی که به باکتری حمله می‌کند و S. hominis  را آلوده می‌کند، سنتز کردند. در طی آزمایش‌ها، مشخص شد که این لیزین فقط S. hominis را هدف قرار می‌دهد نه باکتری‌های دیگر که معمولاً روی پوست وجود دارند.

استادیار میهو اوماتسو در بخش ایمونولوژی و ژنومیک گفت: ما یک تجزیه و تحلیل متاژنومیکی در مقیاس بزرگ از میکرو فلور پوست با استفاده از ابررایانه SHIROKANE در دانشگاه توکیو انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که S. hominis در ایجاد بو مهم است. شناسایی لیزینی که به S. hominis حمله می‌کند نیز نتیجه تجزیه و تحلیل جامع ژنوم است.

پتانسیل برای توسعه درمان‌های جدید

دکتر میکی واتانابه، یکی دیگر از محققان این تحقیق افزود: بوی زیر بغل یکی از معدود اختلالات پوستی است که باکتری‌ها عامل اصلی آن هستند. اگرچه بسیاری از بیماران از بوی زیر بغل رنج می‌برند، گزینه‌های درمانی کمی وجود دارد. ما معتقدیم که این مطالعه منجر به توسعه درمان جدیدی برای این مشکل خواهد شد.

این مطالعه در مجله Journal of Investigative Dermatology منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.