کشف ویروس جدید مشابه کرونا که در برابر واکسن مقاوم است

خفاش روسی

ویروس جدید کشف شده در خفاش روسی به نام SARS-CoV-2 که مسئول ویروس کووید19 است، احتمالاً می‌تواند انسان را آلوده کند و در صورت انتشار،به واکسن‌های موجود نیز مقاوم است.

به گزارش تکاک، تیمی به سرپرستی محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن، پروتئین‌های جهش یافته از ویروسی در خفاش به نام Khosta-2 را کشف کردند که می‌تواند سلول‌های انسان را آلوده کند و به آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و واکسن های خانواده ی SARS-CoV مقاوم است.

هردو ویروس  Khosta-2 و SARS-CoV-2  کروناویروس‌هایی هستند که متعلق به زیرگروه یکسانی از کروناویروس‌ها به نام sarbecoviruses هستند.

مایکل لتکو، ویروس شناس و نویسنده مسئول این مطالعه در یک مصاحبه گفت:تحقیقات ما بیشتر نشان دهنده این است که ساربکویروس‌هایی که در حیات وحش خارج از قاره ی آسیا در گردش هستند،حتی در مناطقی مانند غرب روسیه که ویروس خوستا-2 در آن یافت شد،تهدیدی برای سلامت جهانی و کمپین‌های واکسن‌سازی علیه ویروس های خانواده SARS-CoV-2 است.

لتکو گفت که به جای ایجاد حفاظت در برابر نسخه های کشف شده SARS-CoV-2،با کشف ویروس خوستا-2 بر ضرورت ایجاد واکسیناسیون جهانی برای ایمنی در برابر ابتلا به انواع ویروس های خانواده  ساربکویروس، تاکید شدیدی می کند.

لتکو ‌گفت:در حال حاضر، گروه‌هایی هستند که تلاش می‌کنند واکسنی ارائه کنند که نه تنها در برابر نوع بعدی SARS-2 ایمنی ایجاد می‌کند، بلکه در واقع به طور کلی از ما در برابر ویروس‌های خانواده sarbeco نیز محافظت می‌کند.

وی ادامه داد:متاسفانه، بسیاری از واکسن‌های کنونی ما برای ویروس‌های خاصی طراحی شده‌اند که می‌دانیم یا سلول‌های انسانی را آلوده می‌کنند یا به نظر می‌رسد که خطرناک ترین ویروس برای سلامتی انسان ها هستند.اما این لیستی است که همیشه در حال تغییر است.ما باید طراحی این واکسن‌ها را برای ایمنی در برابر همه ساربکویروس‌ها گسترش دهیم.

علیرغم شناسایی جدید صدها ساربکویروس جدید که عمدتاً در خفاش های آسیایی دیده شده اند،اکثریت آنها نمی توانند سلول های انسانی را آلوده کنند.در اواخر سال 2020، ویروس های خوستا-1 و خوستا-2 در خفاش های روسی یافت شدند و در ابتدا بعید به نظر می رسید که برای انسان ها خطری داشته باشند.

لتکو گفت:از نظر ژنتیکی، این ویروس‌های عجیب و غریب روسی مشابه برخی از ویروس‌های دیگری که در نقاط دیگر جهان کشف شده بودند،هستند،اما چون شبیه خانواده SARS-CoV-2 نبودند،هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که واقعاً این ویروس چیز قابل توجهی باشند.اما وقتی بیشتر به آنها پرداختیم، متوجه شدیم می توانند سلول های انسانی را آلوده کنند و خیلی تعجب کردیم.این موضوع کمی بینش ما را نسبت به این ویروس‌ها تغییر داد،این که این ویروس‌ها از کجا آمده‌اند و کدام مناطق وضعیت نگران کننده ای دارند.

لتکو با دو نفر از اعضای هیئت علمی WSU،استفانی سیفرت و بانی گان،برای مطالعه این دو ویروس تازه کشف شده،همکاری کرد.آنها مشخص کردند خوستا-1 خطر کمی برای انسان دارد،اما خوستا-2 برای انسان خطرناک تر است.

این تیم تحقیقاتی متوجه شد که مانند SARS-CoV-2، ویروس خوستا-2 نیز می تواند با اتصال به پروتئین گیرنده ای به نام آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 (ACE2) که در سراسر سلول های انسانی یافت می شود،از پروتئین جهش یافته خود برای آلوده کردن سلول ها استفاده کند.سپس آنها تصمیم گرفتند تا تعیین کنند که آیا واکسن های فعلی در برابر ویروس جدید می توانند ایمنی ایجاد کنند یا خیر.

تیم تحقیقاتی با استفاده از سرم مشتق شده از جمعیت انسانی واکسینه شده برای کووید-19، متوجه شد که خوستا-2 توسط واکسن های فعلی خنثی نشده است.آنها همچنین سرم افرادی را که به واریانت omicron آلوده شده بودند آزمایش کردند،اما آنتی بادی ها نیز بی اثر بودند.

خوشبختانه، لتکو گفت که ویروس جدید فاقد برخی از ژن‌هایی است که تصور می‌شود باعث بیماری در انسان میشود‌.با این حال، خطر ترکیب مجدد خوستا-2 با ویروس دوم SARS-CoV-2 وجود دارد.

در آخر لتکو ادامه داد: وقتی می‌بینید SARS-2 این توانایی را دارد که از انسان‌ها به حیات وحش نیز وارد شود، همچنین وجود ویروس‌های آماده دیگری مانند خوستا-2 در حیواناتی که ما واقعاً انتظار برخی ویژگی درآن‌ها را نداریم،این سناریو را تنظیم می‌کند که این ویروس ها آنقدر چرخه های گوناگونی را امتحان می کنند تا بالاخره ترکیب خطرناکی بسازند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.