کشف ویروس جدید روسی که در برابر واکسن های کووید مقاومت نشان می دهد

ویروس کرونای جدید که در خفاش‌های روسی پیدا شده است، دانشمندان را به تلاش فوری برای تولید واکسن عمومی دعوت کرده است.

ویروس کرونای جدید که در خفاش‌های روسی پیدا شده است، دانشمندان را به تلاش فوری برای تولید واکسن عمومی دعوت کرده است. در غیر این صورت، آنها هشدار می دهند، ممکن است یک بیماری همه گیر دیگر با سرایت یک ویروس کشنده حیوانی به انسان آغاز شود.

به گزارش تک ناک، ویروس جدید روسی مشابه SARS-CoV-2 کشف شده در میان خفاش ها، معروف به خوستا-2، با پروتئین های سنبله ای پوشیده شده است که می تواند سلول های انسانی را با استفاده از همان ورودی ها آلوده کند.

این ویروس جدید روسی با مقاومت ظاهری آن در برابر آنتی بادی های مونوکلونال و سرم القا شده در گیرندگان واکسن کووید-19 از ویروس های فعلی کووید خطرناک تر است.به عبارت دیگر، این ویروس جدید تنفسی را نمی توان با داروهای فعلی درمان کرد.

با وجود این واقعیت که هر دو پاتوژن به یک گروه از کروناویروس‌های حاد تنفسی، معروف به ساربکویروس‌ها، تعلق دارند، حتی آنتی‌بادی‌های تولید شده از ویروس omicron بر علیه ویروس خفاش مؤثر نبودند.

محققان میگویند: “یافته های ما به طور اساسی نیاز فوری به ادامه توسعه واکسن های جدید و محافظت کننده ساربکویروس را برجسته می کند.”

digikala

هنگامی که محققان در روسیه برای اولین بار در سال 2020 با خوستا-2 همراه با ویروس خفاش دیگری به نام خوستا-1 برخورد کردند، هیچ یک از عوامل بیماری زا خطرناک به نظر نمی رسید.هیچکدام از پاتوژنها ارتباط نزدیکی با SARS-CoV-2 نداشتند. در واقع، آنها از دودمان مشخصی می آمدند که فاقد برخی از ژن هایی بود که محققان فکر می کردند برای مقابله با سیستم ایمنی انسان ضروری است. اما با بررسی دقیق تر، کارشناسان برخی از ویژگی های نگران کننده را در خوستا-2 شناسایی کرده اند.
در آزمایشگاه، این پاتوژن خفاش توانست از گیرنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 (ACE2) روی سلول‌های کبد انسان برای آلوده کردن بافت‌ها به روش SARS-CoV-2 استفاده کند. دامنه های اتصال گیرنده روی پروتئین های سنبله آن نیز مقاومت کاملی در برابر آنتی بادی های مونوکلونال ایجاد شده توسط واکسن COVID-19 نشان دادند.
مایکل لتکو ویروس شناس از دانشگاه ایالتی واشنگتن توضیح می‌دهد: از نظر ژنتیکی، این ویروس‌های عجیب و غریب روسی شبیه برخی از ویروس‌های دیگر بودند که در نقاط دیگر جهان کشف شده بودند، اما چون شبیه SARS-CoV-2 نبودند، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که واقعاً چیزی برای هیجان‌انگیز شدن باشد اما وقتی بیشتر به آنها نگاه کردیم، از اینکه متوجه شدیم آنها می توانند سلول های انسانی را آلوده کنند، واقعا شگفت زده شدیم.
خوستا-2 در پارک ملی سوچی روسیه در میان خفاش های Lesser نعل اسبی  (Rhinolophus hipposideros)یافت شد . این گونه ای از خفاش ها در اروپا و شمال آفریقا نیز یافت می شود.

هنوز مشخص نیست ویروسی که این خفاش‌ها را آلوده می‌کند می‌تواند در دنیای واقعی به انسان سرایت کند یا خیر، اما یافته‌های اولیه در آزمایشگاه نشان می‌دهد که مطمئناً این امکان وجود دارد.
اگر ویروس خوستا-2 انسانی را که به ویروس کرونای دیگری آلوده است آلوده کند، حتی این احتمال وجود دارد که این دو ویروس در یک نوع کاملاً جدید دوباره ترکیب شوند.
در حالی که خوستا-1 به تنهایی قادر به آلوده کردن سلول های انسانی در آزمایشگاه نبود، هنگامی که یک آنزیم پروتئین خوار به طور مصنوعی به صحنه اضافه شد، ویروس به طور ناگهانی توانست با استفاده از دروازه ای دیگر وارد سلول های انسانی شود.

نویسندگان می‌ گویند: «این یافته‌ها در مجموع نشان می‌دهند که برخی از کروناویروس‌ها ممکن است سلول‌های انسانی را از طریق یک گیرنده ناشناخته در سلولهای انسانی که در حال حاضر در بدن انسان وجود دارد اما شناسایی نشده است آلوده کنند».

همچنین بررسی ها نشان داده است که ساربکوویروس‌ها در بدن خفاش‌ها گردش می‌کنند، بنابراین این تنوع در استفاده از گیرنده در میان ویروس‌های نزدیک به هم ممکن است یک استراتژی تکاملی برای تداوم ویروس در مخزن جمعیت میزبان باشد.

بدیهی است که این اتفاق خوبی نیست. اگر این مخزن ویروسی به انسان سرریز شود، واکسن‌های کرونای فعلی ما که عمدتاً بر گیرنده ACE2 تمرکز دارند، دیگر ممکن است توانایی دفع عفونت ناشی از ویروس را نداشته باشند.

در آزمایشگاه، زمانی که دامنه های اتصال گیرنده در یک ویروس SARS-CoV-2 با دامنه های اتصال خوستا-2 جایگزین شد، سرم افراد واکسینه شده در خنثی کردن شبه ویروس مؤثرتر بود.

لتکو می‌گوید: «در حال حاضر، گروه‌هایی هستند که تلاش می‌کنند واکسنی ارائه کنند که نه تنها در برابر نوع بعدی SARS-2 موثر است ، بلکه در واقع از ما در برابر sarbecoviruses به طور کلی محافظت می‌کند.

این مطالعه در PLoS Pathogens منتشر شده است.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.