کشف کربن و آب در سیارک نزدیک به زمین

بر اساس گزارش آژانس فضایی که روز چهارشنبه منتشر شد، بررسی های اولیه نمونه سیارک 4.5 میلیارد ساله بننو (Bennu) که توسط ناسا به زمین منتقل شد، شواهدی از مواد غنی از کربن و آب  نشان می دهد.

به گزارش تکناک،  دانشمندان ناسا در مرکز فضایی جانسون در هیوستون، مواد سیارکی را برای اولین بار از زمانی که در ماه سپتامبر بر روی سیاره گرانبهای ما فرود آمدند، به نمایش گذاشتند و کارشناسان اکنون می‌توانند تأیید کنند که حاوی بلوک‌های پایه برای حیات است.

ماموریت OSIRIS-REx ناسا

ماموریت OSIRIS-REx ناسا برای کشف سیارک نزدیک به زمین بننو تعریف شده است. هدف اصلی این ماموریت جمع آوری نمونه مواد از سطح بننو و بازگرداندن آن به زمین برای بررسی علمی بود.

بیل نلسون، مدیر ناسا گفت: نمونه بدست آمده از ماموریت OSIRIS-REx بزرگترین نمونه سیارکی غنی از کربن است که تاکنون به زمین (Earth : third planet from the Sun in the Solar System) تحویل داده شده است و به دانشمندان کمک می کند تا منشا حیات در سیاره خودمان را برای نسل های آینده بررسی کنند.

تقریباً هر کاری که ما در ناسا انجام می دهیم به دنبال پاسخ به این سؤالات است که ما که هستیم و از کجا آمده ایم؟ مأموریت‌های ناسا مانند OSIRIS-REx درک ما را از سیارک‌هایی که می‌توانند زمین را تهدید کنند، بهبود می‌بخشند و در عین حال نگاهی اجمالی به آنچه فراتر از آن وجود دارد، به ما می‌دهند. نمونه به زمین بازگشته است، اما هنوز بررسی های علمی بسیاری باید انجام شود.

تیم علمی ماموریت به شناسایی نمونه ها و انجام تجزیه و تحلیل های مورد نیاز برای دستیابی به اهداف علمی ماموریت در طول دو سال آینده ادامه خواهد داد. حداقل 70 درصد از نمونه توسط ناسا در مرکز جانسون برای استفاده در تحقیقات آینده توسط کارشناسان در سراسر جهان حفظ خواهد شد.

نمونه توسط یک بازوی رباتیک جمع آوری شده است

OSIRIS-REx با استفاده از یک بازوی روباتیک مجهز به دستگاه جمع‌آوری نمونه، نمونه‌ای را با موفقیت از سطح بننو در اکتبر 2020 جمع‌آوری کرد. نمونه در یک محفظه نگهداری شد تا در نهایت به زمین بازگردانده شود.

پیش‌بینی می‌شود که بررسی نمونه بازگشتی اطلاعات جدیدی را در مورد مواد آلی یافت شده در بننو، ارائه دهد و سهم احتمالی سیارک‌هایی مانند بننو را در تامین آب و مواد آلی به زمین و ایجاد و توسعه منظومه شمسی نشان دهد.

دانته لورتا ، محقق اصلی OSIRIS-REx از دانشگاه آریزونا، توسان گفت: همانطور که ما به اسرار باستانی محفوظ در غبار و صخره های سیارک بننو نگاه می کنیم، در حال باز کردن یک کپسول زمانی هستیم که بینش عمیقی از منشا منظومه شمسی به ما ارائه می دهد.

برای توسعه اقدامات دفاعی سیاره ای، تحقیق بر روی اجرام مانند بننو که نزدیک به زمین هستند کاملاً ضروری است. ایجاد راه‌حل‌هایی برای کاهش تهدید ناشی از سیارک‌های بالقوه خطرناک، مستلزم درک کامل مدارها و ترکیبات آن‌ها است و ناسا مدت‌هاست که برای این مأموریت آماده شده است.

ونسا وایچ، مدیر مرکز فضایی جانسون ناسا، گفت: آزمایشگاه‌های ما برای هر چیزی که بننو برای ما به ارمغان آورده بود، آمادگی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.