کشف کرم معجزه آسا برای محافظت از پوست

محققان کرمی ساخته‌اند که حاوی نسخه‌ای ترکیبی و مصنوعی از ملانین حذف کننده رادیکال‌های آزاد است که بدن ما به‌طور طبیعی برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از خورشید و تسریع در بهبود آسیب‌های موجود تولید می‌کند.

به گزارش تکناک، محققان ملانین را به کرم های ضد آفتاب و مرطوب کننده ها و به عنوان درمانی برای سوختگی، تاول و زخم های باز اضافه می کنند.

پوست ما بزرگترین اندام ماست و به همین دلیل مستعد قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مضر مانند نور UV، سموم و ضربه است. به لطف تحقیقات فراوان به خوبی ثابت شده است که آسیب خورشید می تواند منجر به پیری پوست و سرطان پوست شود.

ترمیم پوست فرآیندی پیچیده است که شامل چندین نوع سلول، فاکتورهای رشد و مولکول‌های سیگنال‌دهنده است. یکی از مکانیسم های اصلی ایجاد اختلال در ترمیم پوست و زخم های مزمن، استرس اکسیداتیو است. تولید بیش از حد گونه‌های رادیکال آزاد از جمله گونه‌های فعال اکسیژن (ROS)، منجر به اختلال عملکرد مولکولی، آسیب سلولی و التهاب پاتولوژیک می‌شود.

محققان دانشگاه نورث وسترن این رادیکال‌های آزاد مضر را با ساختن نسخه‌ای مصنوعی از ملانین که یک آنتی‌اکسیدان طبیعی در بدن و پاک‌کننده رادیکال‌های ماهر است، هدف قرار داده‌اند تا آن‌ها را جذب کند و از پوست در برابر آسیب‌های خورشید محافظت کند و روند بهبودی را تسریع کند.

ملانین رنگدانه هایی را برای پوست، چشم ها و موهای ما فراهم می کند. از سلول‌ها در برابر آسیب‌های خورشید محافظت می‌کند و برنزه شدن ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید, در نتیجه افزایش تولید ملانین آشکار می‌شود. محققان با آگاهی از اینکه ملانین یک پاک‌کننده طبیعی رادیکال‌های آزاد است، ذرات ملانین مصنوعی در مقیاس نانو (SMP) را توسعه دادند و آنها را طوری مهندسی کردند که توانایی بیشتری در از بین بردن رادیکال‌های آزاد داشته باشند.

نیتن جیانشی، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: ملانین مصنوعی در مقایسه با ملانین انسانی قادر است رادیکال های بیشتری را در هر گرم از بین ببرد. ملالنین مصنوعی زیست سازگار، تجزیه پذیر، غیر سمی و هنگام مالیدن روی پوست شفاف است. در مطالعات ما، این اسفنج به عنوان یک اسفنج کارآمد عمل می کند، عوامل آسیب رسان را از بین می برد و از پوست محافظت می کند.

محققان که نزدیک به 10 سال روی ملانین مطالعه کردند، ابتدا ملانین مصنوعی خود را به عنوان یک ضد آفتاب برای جلوگیری از آسیب پوستی ناشی از UV آزمایش کردند.

جیانشی گفت: این ماده از پوست و سلول های پوست در برابر آسیب محافظت می کند. ما تعجب کردیم که آیا ملانین مصنوعی، که در درجه اول برای جذب رادیکال‌ها عمل می‌کند، می‌تواند به صورت موضعی پس از آسیب پوستی استفاده شود و اثر شفابخشی روی پوست داشته باشد. در تحقیقات ما معلوم شد که این ماده دقیقاً همین طور عمل می کند.

محققان از یک ماده شیمیایی برای ایجاد واکنش تاول زا به نمونه بافت پوست انسان در آزمایشگاه استفاده کردند. تاول باعث جدا شدن لایه های بالایی پوست (skin : soft outer covering organ of vertebrates) شد.

محققان کرم ملانین خود را روی نمونه پوست استفاده کردند و متوجه شدند که این کرم در عرض چند روز با کمک به بهبود آنزیم‌های پاک کننده رادیکال پوست و سپس توقف تولید پروتئین‌های التهابی، پاسخ ایمنی را تسهیل می‌کند. آنها مشاهده کردند که استفاده از این کرم باعث تجمع سلول‌های ایمنی ضد التهابی در پوست می‌شود و باعث ایجاد پاسخ‌هایی می‌شود که میزان بهبودی را به میزان زیادی افزایش می‌دهند، از جمله حفظ لایه‌های سالم پوست زیر سوختگی شیمیایی. تاول در نمونه‌های تحت کنترلی که کرم ملانین در آنها استفاده نشده بود، ادامه داشت.

محققان می گویند که این کرم دو سطح محافظتی را ارائه می دهد: یک نوع محافظت موضعی که برای ترمیم پوست در سطح است، و یک محافظت سیستمیک که از طریق فعال کردن سیستم ایمنی برای کمک به ترمیم پوست استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.