کشف یک دلیل شگفت‌انگیز جدید برای پلک زدن

پلک زدن چشمان ما را مرطوب نگه می دارد اما حتی اگر تنها دلیل این باشد، در واقع ما بیشتر از آنچه نیاز داریم، پلک می‌زنیم.

به گزارش تکناک، اخیرا دانشمندان دانشگاه روچستر کشف کرده‌اند که این عمل غیرارادی نقشی بزرگ‌تر از آنچه فکر می‌کردیم، دارد و به ما در پردازش اطلاعات بصری کمک می‌کند.

مدت‌ها تصور می‌شد که دلیل اصلی پلک زدن پاک کردن گرد و غبار و زباله‌ها از چشم‌هایمان برای جلوگیری از عفونت و آسیب است. این بدیهی است که این پلک زدن خیلی مهم است، اما این واکنش ذاتی ما کمی بیش از حد به نظر می‌رسد. به‌طور متوسط انسان‌ها 20 بار در هر دقیقه یا تقریبا 20000 بار در روز پلک می‌زنند. اگرچه هر پلک زدن فقط بین 0.1 تا 0.4 ثانیه طول می‌کشد، اما به دلیل پلک زدن حدود 8 درصد از ساعات بیداری ما با چشمان بسته صرف می‌شود. مغز باید سخت‌تر کار کند تا با این وقفه‌های مداوم در پردازش بصری مقابله کند، بنابراین به نظر می‌رسد پلک زدن مزایایی بیش از آنچه ما تصور می‌کنیم، دارد.

بنابراین برای مطالعه جدید، محققان دانشگاه روچستر به بررسی این موضوع پرداختند که پلک زدن چه فایده‌ای ممکن است داشته باشد. محققان حرکات چشم ناظران انسانی را در حین مشاهده محرک‌های مختلف مانند الگوهایی با سطوح مختلف جزئیات، ردیابی کردند. محققان این حرکات را با مدل‌های کامپیوتری و تجزیه و تحلیل طیفی همراه کردند تا کشف کنند چگونه پلک زدن بر بینایی و نحوه پردازش مغز تاثیر می‌گذارد.

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که حرکت سریع پلک در طی یک پلک زدن، الگوهای نوری را که شبکیه را تحریک می‌کند، تغییر می‌دهد و نوع متفاوتی از سیگنال‌های بصری را به مغز ارسال می‌کند که زمانی که چشمان ما باز هستند و روی چیزی متمرکز می‌شوند، ارسال می‌شود. در عمل، پلک زدن به افراد کمک می‌کند تا “تصویر بزرگ” یک صحنه را بگیرند و متوجه الگوهای در مقیاس بزرگ و به آرامی در حال تغییر شوند.

بن یانگ، نویسنده اول این مطالعه گفت: ما نشان می‌دهیم که ناظران انسانی از پلک زدن گذرا سود می‌برند. بنابراین برخلاف تصور رایج، پلک زدن‌ها به جای مختل کردن، پردازش بصری را بهبود می‌بخشند و به میزان زیادی کاهش مواجهه با محرک را جبران می‌کنند.

در حال حاضر تصور می‌شود که حرکات چشم، پردازش بصری را بهبود می‌بخشند اما به لطف مطالعه جدید به نظر می‌رسد که پلک زدن هم در این مورد تاثیری مثبت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.