کشیدن ویپ عملکرد سلول های ایمنی را مختل می کند

یک مطالعه جدید نشان داده است که حتی قرار گرفتن متوسط در معرض دود بدون نیکوتین سیگارهای الکترونیکی یا ویپ می تواند نوتروفیل ها که سلول های ایمنی خط مقدم بدن هستند را متوقف کند و توانایی آنها را برای مبارزه با مهاجمان خارجی کاهش دهد.

به گزارش تکناک، محققان می‌گویند که یافته‌های آنها به شواهدی می‌افزاید که این تصور را به چالش می‌کشد که استعمال ویپ بی‌خطر است و استفاده طولانی‌مدت از سیگار الکترونیکی مشکلی ندارد.

از زمان معرفی سیگارهای الکترونیکی در حدود سال 2007  که به عنوان ویپ شناخته می شوند، درحال حاضر آنها در سراسر دنیا بسیار محبوب شده اند. یک مطالعه تخمین می‌زند که تعداد جهانی ویپرها در سال 2021، 82 میلیون نفر بوده است که این میزان از 68 میلیون نفر در سال 2020 افزایش یافته است.

برخی از آنها مضرات کمتری نسبت به سیگار دارند و در برخی از کشورها به عنوان ابزار ترک سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع این افزایش مصرف ویپ باعث شروع یک سری تحقیقات اختصاصی برای تعیین ایمنی آنها شده است.

علاوه بر شواهد موجود، مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه بیرمنگام بریتانیا انجام شده است، نشان می‌دهد که ویپ کشیدن می‌تواند از انجام کارآمد نوتروفیل‌ها که اولین خط دفاعی سیستم ایمنی در برابر مهاجمان مضر خارجی هستند، جلوگیری کند.

آرون اسکات می‌گوید: سیگارهای الکترونیکی ابزاری اثبات‌شده و کم‌ضرر برای کمک به سیگاری‌ها برای ترک سیگار هستند، اما داده‌های ما به شواهد کنونی می‌افزاید که سیگارهای الکترونیکی بی‌ضرر نیستند.

آرون اسکات، نویسنده مسئول این مطالعه می‌گوید: سیگارهای الکترونیکی ابزاری اثبات‌شده و کم‌ضرر برای کمک به سیگاری‌ها برای ترک سیگار هستند، اما داده‌های ما به شواهد کنونی می‌افزاید که سیگارهای الکترونیکی بی‌ضرر نیستند و نیاز به تأمین مالی مطالعات طولانی‌مدت در مورد سیگارها را برجسته می‌کند.

محققان نمونه خون افرادی که هرگز سیگار یا ویپ نکشیده اند را گرفتند و نوتروفیل های گرفته شده از خون را در معرض 40 پاف ویپ بدون طعم قرار دادند (که توسط مطالعات قبلی مشخص شده بود که قرار گرفتن در معرض روزانه کم است). نیمی از نمونه ها در معرض دود حاوی نیکوتین از مایع الکترونیکی و نیمی دیگر در معرض دودی که حاوی نیکوتین نبود قرار گرفتند.

در هر دو گروه چه با نیکوتین و چه بدون نیکوتین، محققان متوجه شدند که نوتروفیل ها زنده می مانند اما در جای خود گیر کرده و قادر به انجام عملکرد طبیعی خود نیستند.

اسکات می‌گوید: ما متوجه شدیم که پس از قرار گرفتن کوتاه مدت و در میزان پایین با دود سیگار الکترونیکی، سلول‌ها زنده می‌مانند اما دیگر نمی‌توانند به طور مؤثر حرکت کنند و قادر به انجام عملکردهای حفاظتی طبیعی خود نیستند. جالب اینجاست که دود ناشی از مایعات الکترونیکی که حاوی نیکوتین نیستند نیز همان اثرات منفی دود مایعات الکترونیکی حاوی نیکوتین را دارد.

به طور معمول، رشته های کوچک اکتین در نوتروفیل ها به آنها کمک می کنند تا شکل خود را حفظ کنند یا تغییر دهند و به آنها اجازه حرکت یا مهاجرت به سمت مهاجمان و احاطه آنها را می دهند. در نوتروفیل هایی که در معرض بخار سیگار الکترونیکی قرار گرفتند، بدون توجه به حضور نیکوتین، محققان غلظت بالایی از رشته اف-اکتین را مشاهده کردند. زمانی که اف-اکتین بیش از حد باشد، مهاجرت نوتروفیل ها و توانایی آنها در بلع و از بین بردن اجسام خارجی را مختل می کند.

دیوید تیکت که یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه است، گفت: نوتروفیل‌ها معمولاً با حرکت از خون به سمت محل آسیب احتمالی، از ریه‌ها محافظت می‌کنند. بنابراین، تأثیر مشاهده شده ای که دود سیگار الکترونیکی بر تحرک آنها داشت، نگران کننده است و اگر این اتفاق در بدن رخ دهد، کسانی که به طور منظم از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند، بیشتر در معرض خطر بیماری های تنفسی قرار می گیرند.

با توجه به ارتباط بین نوتروفیل ها و بیماری ها، محققان می گویند یافته های آنها نگرانی های آشکاری را ایجاد می کند.

لیز ساپی، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: سیگار تأثیر کاملاً مستقیمی بر نوتروفیل‌ها دارد و این مطالعه بیشتر تأثیر سیگارهای الکترونیکی را بر سیستم ایمنی نشان می‌دهد. نوتروفیل ها به شدت در پیری و بیماری انسدادی مزمن ریوی و ارتباط آنها با آسیب بافتی نقش دارند و تاثیر ویپ در سرکوب فعالیت نوتروفیل ها بدون توجه به نیکوتین می تواند پیامدهای بلندمدتی برای سلامتی داشته باشد.

این مطالعه در مجله آلرژی و ایمونولوژی بالینی منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.