کلیه‌ نوزادان می‌تواند بحران کمبود عضو را کاهش دهد

مطالعه جدیدی که در کنگره 2023 انجمن اروپایی پیوند اعضا (ESOT) ارائه شد، نشان می‌دهد که استفاده از کلیه نوزادان فوت شده می‌تواند راه حلی نجات بخش برای مشکل رو به رشد کمبود اعضا باشد.

به گزارش تکناک، محققان داده های مربوط به مرگ و میر نوزادان در ایالات متحده و پیامدهای طولانی مدت این کلیه ها را پس از پیوند به بزرگسالان تجزیه و تحلیل کردند. آنها پیامدهای اخلاقی و اجتماعی این روش را نیز بررسی کردند.

طبق بیانیه مطبوعاتی، این مطالعه نشان داد که از 21000 نوزادی که در سال 2020 جان باختند، بیش از 12000 اهداکننده موثر عضو بودند. با این حال، اهدای عضو نوزاد در بسیاری از کشورها به طور گسترده انجام نمی شود یا امری پذیرفته نشده است.

بحران کمبود اعضای بدن

کمبود عضو یک چالش بزرگ برای پیوند اعضا است. در ایالات متحده، 100000 بیمار در ژانویه 2022 منتظر پیوند کلیه بودند، اما تنها 24669 کلیه در سال 2021 پیوند شد. در نتیجه، 5000 بیمار در انتظار اهداکننده جان خود را از دست دادند.

این وضعیت در اروپا نیز مشابه است، جایی که تقاضا برای اعضای بدن بیش از عرضه است و هزاران بیمار هر ساله در حالی که در لیست انتظار هستند، جان خود را از دست می دهند. پیری جمعیت و افزایش بیماری های مزمن مانند دیابت، چاقی و بیماری های کبدی نیاز به پیوند را افزایش داده و تعداد اندام های موجود را کاهش می دهد.

کلیه‌ها شایع‌ترین عضو پیوند شده در اروپا هستند که بیش از 60 درصد از پیوندها را در سال 2018 تشکیل می‌دهند. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که کلیه‌های کودکان اهداکننده می‌تواند به خوبی در بزرگسالان کار کند. کلیه های نوزادان می تواند در درازمدت (بیش از 25 سال) نسبت به کلیه های اهدا کننده زنده رشد کرده و عملکرد بهتری داشته باشد.

دکتر دای نگیم، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: ما معتقدیم که پیوند کلیه‌ نوزادان راه‌حلی نوین برای بحران کمبود عضو ارائه می‌کند. این مطالعه به تنهایی ایالات متحده را مورد بررسی قرار داد، اما اگر یافته‌ها را در سراسر جهان تکرار کنید، ما مجموعه‌ای از اندام‌های دست‌نخورده در دسترس داریم که می‌توان از آنها برای پیوند عضو استفاده کرد.

سوال اخلاقی

در واقع اهدای عضو در کودکان پیچیدگی‌های اخلاقی منحصربه‌فردی را ایجاد می‌کند، به‌ویژه زمانی که با اعضای بدن یک نوزاد سروکار داریم.

دکتر دای نگیم تأیید می کند که اهدای عضو در کودکان در مقایسه با بزرگسالان، مسائل اخلاقی و اجتماعی متفاوتی را نشان می دهد. برای اعضای خانواده و پزشکان، انتخاب اهدا می تواند یک تصمیم پیچیده عاطفی باشد، به ویژه زمانی که اعضای بدن نوزاد را درگیر کند. همچنین نگرانی های در جامعه منتظر پیوند در مورد جنبه های چالش برانگیز و تجربی این روش وجود دارد.

با این حال، دکتر دای نگیم چشم انداز امیدوارکننده ای را نشان می دهد. با تبادل اطلاعات بین مراکز درمانی برتر، هدف از انجان مطالعه در این زمینه، کاهش این نگرانی ها و تمرکز بر این گروه از اهداکنندگان احتمالی است که اغلب نادیده گرفته می شوند.

پروفسور گابریل اونیسکو، رئیس منتخب ESOT و رئیس مشترک کنگرهESOT 2023 اظهار می دارد: با توجه به ماهیت احساسی و حساس این موضوع و ملاحظات اخلاقی و قانونی جاری، یافته های این مطالعه بر اهمیت شناخت نوزادان به عنوان اهداکنندگان عضو تأکید می کند. برای دستیابی به این هدف، هر کشور اروپایی باید پروتکل‌های اهدایی ویژه کودکان را داشته باشد که شامل روش‌های اهدای عضو نوزادان باشد. هدف این روش پیشگیرانه، افزایش آگاهی در میان متخصصان بخش مراقبت ویژه نوزادان در مورد احتمالات اهدای عضو نوزاد و تشویق گفتگو با والدین است که می تواند به نجات جان بسیاری از افراد کمک کند.

ESOT که 40 سال پیش تأسیس شد، کاتالیزوری در پیشبرد علم پیوند اعضا بوده است. میزبانی کنگره‌های دوساله که حدود 3500 متخصص جهانی را جذب می‌کند، همچنان پیوندی برای کاوش و همکاری علمی است. همانطور که کنگره امسال به پایان می رسد، واضح است که مطالعه پیوند کلیه نوزادان می تواند نقطه عطفی باشد، نه فقط برای ESOT، بلکه برای میلیون ها نفر که با فوریت مرگ یا زندگی کمبود عضو دست و پنجه نرم می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.