کمتر نمک بخورید تا دچار زوال عقل نشوید

در یک مطالعه آینده نگر که در مجله KeAi منتشر شد، گروهی از محققان چینی به تأثیر سدیم، پتاسیم و همچنین نسبت سدیم به پتاسیم و نمک رژیم غذایی بر فرایند زوال عقل گروهی از افراد مسن در چین پرداختند.

به گزارش تکناک، زوال عقل یک وضعیت ناتوان کننده است که بر توانایی فرد برای به خاطر سپردن، تفکر و تصمیم گیری تأثیر می گذارد و انجام فعالیت های روزمره را برای او دشوار می کند.

این بیماری به یکی از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در میان سالمندان در سراسر جهان تبدیل شده است. در چین، که هم دارای بیشترین جمعیت سالمند و هم یکی از جمعیت هایی است که سریع ترین روند پیری را دارد، زوال عقل چالش های اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی قابل توجهی را به همراه دارد.

از آنجایی که زوال عقل غیرقابل برگشت است و درمان های موثر برای آن محدود است، پیشگیری و تشخیص زودهنگام آن بسیار مهم است.

مطالعات نشان داده اند که برخی از عوامل سبک زندگی مانند فعالیت بدنی، رژیم غذایی و خواب می توانند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارند. با این حال، میزان سدیم و پتاسیم در رژیم غذایی بر عملکرد مغز هنوز به خوبی شناخته نشده است.

تعداد شرکت کنندگان 4213 نفر بود و آن ها حداقل 50 سال سن داشتند. نتایج این تحقیق بر اساس آزمون‌های شناختی و خودگزارش‌دهی شرکت‌کنندگان است.

تیم تحقیقاتی متوجه شد که مصرف زیاد سدیم (> 5593.2 میلی گرم در روز) و نسبت مصرف بالای سدیم به پتاسیم (> 3.8 در روز) خطر اختلال حافظه را در سالمندان افزایش می دهد. در مقابل، میزان بالاتر دریافت پتاسیم (> 1653.3 میلی گرم در روز) با میزان کارکرد مفیدتر مغز همراه بود. میانگین نمره آزمون شناختی مغز (13.44 از نمره کل 27.00 بود) و در زمانی که 1000 میلی گرم در روز سدیم با دریافت مساوی پتاسیم جایگزین شد، 1 امتیاز افزایش یافت.

علاوه بر این، محققان بر اساس مطالعات قبلی نشان دادند که اثرات سدیم در رژیم غذایی و عملکرد ذهنی، نسبت سدیم به پتاسیم، و پتاسیم بطور تنها،پتانسیل این را دارد که واسطه ای برای بیماری‌های قلبی عروقی و مغزی (CCVD) شود.

اگرچه چین بیش از یک دهه تلاش کرده است که نمک و سدیم را در رژیم غذایی افراد محدود کند، مصرف این جمعیت همچنان به طرز نگران کننده ای بالا است و از بسیاری از کشورهای دیگر پیشی گرفته است و توصیه سازمان بهداشت جهانی برای این جمعیت حداکثر استفاده 1400 میلی گرم سدیم و 5 گرم نمک در روز برای افراد 50 تا 79 ساله است. این مصرف زیاد نمک معمولاً با مصرف ناکافی پتاسیم همراه است.

نتایج این مطالعه همچنین یافته‌های قبلی را تأیید می‌کند که نسبت سدیم به پتاسیم رژیم غذایی می‌تواند معیار بهتری از تأثیر این عناصر بر عملکرد ذهنی نسبت به مقادیر جداگانه سدیم یا پتاسیم ارائه دهد.

نویسنده مسئول این مطالعه Ai Zhao، می‌افزاید: بر اساس یافته‌های ما، منطقی است که پیشنهاد کنیم کاهش مصرف سدیم و افزایش مناسب دریافت پتاسیم، برای عملکرد ذهنی مفید است. با توجه به نتایج ما و وضعیت تغذیه چینی ها، برای مطالعات آینده تمرکز بر تعیین نسبت بهینه سدیم و پتاسیم رژیم غذایی در سالمندان مهم خواهد بود. علاوه بر این، توسعه استراتژی هایی برای بهبود نسبت سدیم به پتاسیم در رژیم غذایی چینی باید در اولویت قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.