کنترل فشار خون در زمستان دشوارتر می شود

بر اساس نتایج مطالعه ای که در جلسه اخیر انجمن قلب آمریکا (AHA) به اشتراک گذاشته شد، افراد مبتلا به فشار خون احتمالاً در طول ماه های زمستان شاهد افزایش فشار خون خود خواهند بود.

به گزارش تکناک، محققان متوجه شده اند که به طور متوسط، فشار خون سیستولیک (بالاترین عدد اندازه گیری فشار خون) تا 1.7 میلی متر جیوه در ماه های زمستان نسبت به ماه های تابستان افزایش می یابد.

آنها همچنین خاطرنشان کردند که تلاش ها برای کنترل فشار خون در مقایسه با ماه های تابستان 5 درصد کاهش یافته است.

اگرچه گزارش AHA به طور خاص پیامدهای این نوسانات فصلی را نشان نداد، اما تحقیقات قبلی نشان داده است که تغییرات فشار خون ممکن است خطر حوادث قلبی عروقی، سکته مغزی و سایر عوارض را افزایش دهد.

زمانی که فشار خون در هوای سرد بالاتر باشد، خطر آسیب کلیوی یا قلبی مرتبط با فشار خون بالا وجود دارد. به همین دلیل است که برای بیماران فشار خون بالا مهم است که فشار خون خود را به طور منظم در خانه کنترل کنند.

چرا فشار خون در هوای سرد افزایش می یابد؟

کارشناسان حدس می زنند که این نوسانات فشار خون بین ماه های تابستان و زمستان ممکن است به تأثیر هوای سرد بر رگ های خونی مربوط باشد.

جیم لیو، متخصص قلب و استادیار بالینی پزشکی داخلی در دانشگاه ایالتی اوهایو گفت: قرار گرفتن در معرض دمای سرد می تواند باعث انقباض رگ های خونی و افزایش فشار خون شود، بنابراین احتمالاً این مسئله ممکن است عاملی از هوای سرد در ماه های زمستان باشد.

هوای سردتر سیستم عصبی سمپاتیک شما را فعال می کند، که منجر به ترشح کاتکول آمین های افزایش یافته در بدن (مانند اپی نفرین، نوراپی نفرین و دوپامین) می شود. این مواد باعث انقباض رگ های خونی می شوند که منجر به افزایش فشار خون می شود.

در ماه های سردتر میزان ویتامین D نیز کاهش می یابد که این موضوع منجر به فعال شدن سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون می شود.

این سیستم، فشار خون، تعادل مایعات و الکترولیت‌ها و مقاومت سیستمیک عروقی را تنظیم می‌کند که همین مسئله بیشتر توضیح می‌دهد که چرا سرما ممکن است باعث افزایش فشار خون شود.

لیو گفت: علاوه بر این، عوامل سبک زندگی می توانند بر فشار خون تأثیر بگذارند. افراد ممکن است در ماه‌های زمستان کمتر ورزش کنند یا رژیم غذایی کم‌تر مغذی داشته باشند که هر دو این عوامل بر فشار خون تأثیر می‌گذارند.

مردم تمایل دارند از نظر کمیت بیشتر و از نظر کیفیت در ماه های سردتر، به ویژه در تعطیلات، غذا بخورند. زمانی که هوا بسیار سرد و تاریک است، چرخه معیوبی شکل می گیرد که افراد درجاتی از افسردگی فصلی را احساس می کنند و سپس تمایل به خوردن غذاهای ناسالم و ورزش کمتر دارند.

اولویت بندی کنترل فشار خون در ماه های سردتر

لیو بر اهمیت نظارت بر فشار خون به طور منظم، به ویژه در ماه های زمستان تاکید کرد.

شروع با عادات ساده و پایدار نکته کلیدی است. باید به طور مداوم ورزش کنید، به رژیم غذایی خود توجه زیادی داشته باشید، مصرف سدیم را محدود کنید و میزان ویتامین   D  دریافتی خود را کنترل کنید.

بهتر است افراد با آگاهی از نوسانات فصلی فشار خون، به نفع خود استفاده کنند.

محققان به افرادی که فشار خون دارند توصیه می کنند یک کاف فشار خون خانگی داشته باشند و مطمئن شوند که دقیق است.

جدای از نظارت منظم فشار خون و گزارش تغییرات به پزشک، خیلی مهم است که به طور مداوم ورزش کنید.

ورزش منظم در طول زمان باعث ترشح موادی می شود که رگ های خونی را گشاد می کنند و فشار خون را کاهش می دهند.

این برخلاف کاری است که هوای سرد با رگ‌های خونی انجام می‌دهد و در واقع آنها را منقبض می‌کند.

همچنین افراد مسن باید میزان مناسبی از گرمایش داخل خانه را در طول دوره های سرد حفظ کنند و هنگام قرار گرفتن در معرض سرما، از لباس های محافظ مناسب استفاده کنند.

پزشکان باید میزان ویتامین D را بررسی کنند و در صورت نیاز آن را جایگزین کنند، زیرا این ویتامین می‌تواند تأثیر مثبتی بر فشار خون در ماه‌های زمستان داشته باشد.

در نهایت شواهدی وجود دارد که نشان می دهد محدود کردن مصرف سدیم ممکن است فشار خون را کاهش دهد. توجه به این نکته در روزهای تعطیل خیلی مهم باشد.

AHA بیش از 1500 میلی گرم سدیم در روز را برای افراد مبتلا به فشار خون توصیه نمی کند. این سازمان خاطرنشان می کند که کاهش مصرف نمک به 1000 میلی گرم در روز می تواند فشار خون و سلامت قلب را بهبود بخشد.

انجام این تغییرات تا حد امکان برای حفظ یک سبک زندگی سالم، بهترین راه برای مبارزه با تغییرات فشار خون زمستانی است.

حتی زمانی که هوای سرد این کار را دشوارتر می‌کند، مهم است که روی حفظ یک سبک زندگی سالم تمرکز کنید. فعالیت بدنی منظم به خودی خود برای فشار خون مفید است و می تواند به شکستن چرخه معیوب افزایش وزن و افسردگی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.