کندی در تحرک را نادیده نگیرید

تحقیقات جدید نشان می دهد که کاهش قدرت عضلانی و کندی در حرکت در افراد مسن ممکن است نشان دهنده خطر بالاتر ابتلا به زوال عقل در اواخر عمر باشد. انجام یک سری آزمایش ساده و ارزان برای سنجش عملکرد عضلانی، می‌تواند به شناسایی افراد پرخطر کمک کند و به طور موثر از زوال عقل جلوگیری کند

طبق باور عمومی، افزایش سن منجر به کاهش قدرت عضلانی و آهسته‌تر شدن می‌شود، اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که کندی در تحرک می تواند نشانه‌ای هشداردهنده از یک بیماری باشد.

به گزارش تکناک، همواره در تحقیقات نشان داده شده است که با افزایش سن، قدرت عضلانی ما کاهش می یابد و حرکات ما کند می شود و این مسئله فعالیت های روزمره مانند بلند شدن، راه رفتن و نشستن را چالش برانگیزتر می کند.

اما تحقیقات جدید دانشگاه ادیت کوان (ECU) نشان می‌دهد که این کاهش قدرت و تحرک عضلانی می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری مرتبط با افزایش سن باشد و آن هم چیزی نیست جز زوال‌عقل.

برای بررسی رابطه بین عملکرد عضلانی و زوال‌عقل، تیم های تحقیقاتی از بیش از 1000 زن با میانگین سنی 75 سال استفاده کردند. این تیم با همکاری دانشگاه استرالیای غربی، قدرت کلی زنان و زمان لازم برای بلند شدن از روی صندلی، راه رفتن تا سه متر، چرخیدن و نشستن را اندازه‌گیری کردند. این آزمایش‌ها پس از پنج سال برای نظارت بر کاهش عملکرد دوباره تکرار شد.

15 سال بعد، تقریباً 17 درصد از زنانی که در این مطالعه شرکت داشتند، به زوال‌عقل شدید مبتلا شدند که با بستری شدن یا مرگ همراه بود.

تیم تحقیقاتی متوجه شدند که قدرت کمتر و کوشش کندتر، مستقل از عوامل خطرناک ژنتیکی و سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و میزان فعالیت بدنی، فاکتورهای خطرناک مهمی برای بروز زوال عقل هستند.

تائید ارتباط

طبق باور عمومی، افزایش سن منجر به کاهش قدرت عضلانی و آهسته‌تر شدن می‌شود، اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که کندی در تحرک می تواند نشانه‌ای هشداردهنده از یک بیماری باشد.

زنانی که ضعیف ترین میزان قدرت تحرک را داشتند، دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال‌عقل در اواخر عمر بودند.

زنانی که بیشترین کاهش را در میزان عملکرد و سرعت داشتند، به ترتیب 2 و 2.5 برابر بیشتر احتمال داشت که دچار زوال‌عقل شوند. همچنین زنانی که بیشترین اُفت را در عملکرد داشتند، چهار برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از زوال عقل بودند.

هشدار اولیه

دکتر مارک سیم، محقق ارشد این مطالعه گفت: قدرت بدنی، که می تواند به راحتی با استفاده از دستگاهی به دینامومتر اندازه گیری شود، می تواند معیاری برای سلامت مغز به دلیل ماهیت همپوشانی زوال عقلی و کندی در حرکت باشد. به دلیل احتمالی طیفی از شباهت های اساسی، قدرت می تواند به عنوان یک معیار جایگزین برای بیماری های قلبی عروقی، التهاب و شکنندگی، که از عوامل خطرناک شناخته شده برای زوال عقل هستند، ظاهر شود.

دکتر سیم گفت که یافته های این مطالعه می تواند به متخصصان کمک کند تا خطر زوال عقل را در بیماران زودتر از پیش شناسایی کنند. ترکیب آزمایش های عملکرد عضلانی به‌عنوان بخشی از غربالگری زوال عقل، می‌تواند برای شناسایی افراد در معرض بالا خطر مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.