رونمایی از کوچکترین راکتور هسته ای دنیا در آمریکا

شرکت فناوری آمریکایی Westinghouse، از راه اندازی راکتور AP300 ، به عنوان کوچکترین راکتور هسته ای دنیا خبر داده است.

شرکت فناوری آمریکایی Westinghouse، از راه اندازی راکتور AP300 ، به عنوان کوچکترین راکتور هسته ای دنیا خبر داده است.

به گزارش تکناک، طبق بیانیه رسمی مطبوعاتی این شرکت در روز پنجشنبه، راکتور هسته ای AP300 که که نسخه کوچکتر راکتور هسته ای AP1000 است قرار است در سال 2027 عملیاتی شود و تقریباً یک سوم توان راکتور پرچمدار AP1000 را تولید می کند.

پاتریک فراگمن، رئیس و مدیرعامل Westinghouse، در بیانیه‌ای گفت: AP300 تنها راکتور ماژولار کوچک موجود است که مبتنی بر فناوری راکتور عملیاتی مستقر و پیشرفته ساخته می شود.

راه‌اندازی AP300 SMR مجموعه فناوری راکتور Westinghouse را تکمیل می‌کند و به ما امکان می‌دهد تا نیازهای کامل مشتریان خود را در سطح جهانی، با دید واضح در برنامه‌ریزی تحویل و اقتصاد، برآورده کنیم.

تصمیم Westinghouse نقطه عطف مهمی در تلاش صنعت هسته ای برای بازسازی مجدد خود در واکنش به تغییرات آب و هوایی است.

الکتریسیته راکتورهای شکافت هسته‌ای هیچ انتشار گازهای گلخانه‌ای ندارند. علاوه بر این، راکتورهای هسته‌ای کوچکتر هزینه کمتری برای توسعه دارند.

انتظار می رود AP300 حدود 1 میلیارد دلار برای هر واحد هزینه داشته باشد، در حالی که هزینه پیش بینی شدهAP1000 ، 6.8  میلیارد دلار است.

AP300 حدود 300 مگاوات برق در مقایسه با 1200 مگاوات AP1000 تولید خواهد کرد و انرژی حدود 300هزار خانوار را تامین خواهد کرد.

AP300، یک فناوری منحصر به فرد

شرکت‌های صنعتی راکتورهای هسته‌ای کوچک‌تر را به‌عنوان منابع گرمایی بدون کربن در نظر می‌گیرند، زیرا سازگارتر و کاربردی‌تر هستند.

کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای باید کوچکترین راکتور هسته ای دنیا  AP300 را قبل از اینکه تا سال 2027 در اختیار مشتریان ایالات متحده قرار دهد، تأیید کند. اما فراگمن خوش بین است.

کار خطوط انتقال اساساً در ایالات متحده تمام شده است و راکتورهای کوچک را می توان با کارایی بیشتری به شبکه برق متصل کرد.منابع برق جدید اغلب نیاز به روز رسانی در ظرفیت انتقال دارند. بنابراین، اتصال آنها ممکن است سالها طول بکشد.

طبق گزارش CNBC، جایگزینی یک نیروگاه زغال‌سنگ با کوچکترین راکتور هسته ای دنیا، AP300 ساده‌تر خواهد بود، زیرا تقریباً به اندازه یک نیروگاه زغال سنگ معمولی انرژی تولید می‌کند.

جفری اس. مریفیلد، کمیسر سابق کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای ایالات متحده، به CNBC گفت: برخلاف نسل قبلی نیروگاه‌های هسته‌ای که فقط توسط شرکت‌های یکپارچه بزرگ استفاده می‌شد، اندازه راکتورهای پیشرفته که از ریز راکتورها استفاده میکنند بین نیم مگاوات تا 300 مگاوات یا بیشتر متغیر است.

این به این معنی است که تعداد قابل توجهی از ابزارهای برقی در کوچکترین راکتور هسته ای دنیا وجود دارد که می توانند از این فناوری ها استفاده کنند.

فراگمن گفت کوچکترین راکتور هسته ای دنیا AP300 همان اقدامات امنیتی AP1000 را دارد. هر دو از سیستم خنک کننده غیرفعال استفاده می کنند و اگر AP1000 در فوکوشیما استفاده می شد، حادثه به وقوع نمی پیوست.

او به CNBC گفت: این یک فناوری منحصر به فرد است. اگر AP1000 در فوکوشیما کار می کرد، کاملاً ایمن بود.

AP300 گام مهمی در گسترش دسترسی به برق هسته ای برای بازار ایالات متحده است، حتی اگر هنوز تقاضای زیادی برای راکتورهای بزرگ خارج از ایالات متحده وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.