گرما یا یخ؛ کدام درد را تسکین می دهد؟

خیلی اوقات ما نمی دانیم که برای تسکین یک درد خاص، از یخ استفاده کنیم یا گرما. اما برایتسکین هر دردی،باید زمان آسیب وارده را در نظر بگیرید.

خیلی اوقات ما نمی دانیم که برای تسکین یک درد خاص، از یخ استفاده کنیم یا گرما. اما یک قانون کلی خوب برای درمان هر دردی، این است که زمان آسیب وارده را در نظر بگیرید.

به گزارش تکناک، دکتر رکس می‌گوید: وقتی فرد درد، التهاب و تورم حاد دارد، استفاده از یخ برای تسکین درد مناسب تر است. سرما جریان خون را به سمت آسیب، کاهش می دهد و درد و تورم را کاهش می دهد. از سوی دیگر، گرما جریان خون و اکسیژن را افزایش می‌دهد و به ترمیم بافت آسیب‌دیده کمک می‌کند که این مسئله می‌تواند آن را انتخاب بهتری برای مشکلات افراد مسن‌تر یا دردهای مزمن کند. برای آسیبی که بیش از شش هفته قدمت دارد، گرما ممکن است به شروع مجدد روند بهبود کمک کند.

بیشتر بخوانید:

با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا به شما بگوییم برای هر دردی، استفاده از یخ بهتر است یا گرما؟

  • پیچ خوردگی قوزک پا

یخ

بهترین درمان برای رگ به رگ شدن و همچنین هر گونه درد مفاصل جدید، تورم یا آسیب به بافت عضلانی یا بافت نرم، استفاده از یخ همراه با استراحت، فشرده سازی و بالا بردن ارتفاع آن قسمت است. ناحیه آسیب دیده را با یک باند الاستیک بپیچید و آن را روی بالش هایی بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید.

دکتر مایکل جی جوینر، می گوید: 30 دقیقه آن را روی محل آسیب دیده قرار دهید و بعد تا 35 تا 48 ساعت اول پس از آسیب، به مدت 20 دقیقه استراحت کنید. از یک کیسه زیپلاک پر از تکه های یخ خرد شده، ژل منجمد، یا یک کیسه نخودفرنگی منجمد استفاده کنید. برای جلوگیری از تحریک پوست، یک حوله زیر یخ قرار دهید.

  • عضله آسیب دیده

اول یخ، بعد گرما

ماهیچه اگر تازه کش آمده باشد، باید در اسرع وقت روی آن یخ قرار داده شود تا التهاب آن بخوابد. اما اگر طول می کشد تا عضله شما بهبود یابد، بهتر است کمپرس آب گرم را امتحان کنید.

سعی کنید قبل از شروع ورزش، حتما بدن خود را گرم کنید زیرا این کار باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود که همین مسئله باعث گرم شدن ماهیچه ها و تامین اکسیژن آنها می شود. این کار به افزایش انعطاف پذیری و جلوگیری از آسیب بیشتر کمک می کند.

  • دردهای دوران قاعدگی

گرما

عضله رحم در دوران قاعدگی دائما در حال منقبض شدن است و فقط نیاز به شل شدن دارد که یک پد گرم کننده این کار را انجام می دهد. گرما ممکن است تولید پروستاگلاندین ها را متوقف کند. پروستاگلاندین ها مواد شیمیایی هورمون مانندی هستند که توسط پوشش رحم پس از تخمک گذاری تولید می شوند و انقباض رحم را تحریک می کند. در حالت عادی ماهیچه رحم صاف است.

 

  • درد قسمت پایین کمر

یخ و گرما

اگر به دلیل انجام یک فعالیت شدید فیزیکی کمر شما درد گرفته است، می توانید از یخ برای تسکین کمر درد خود استفاده کنید. اما اگر بعد از گذشت 48 ساعت استفاده از یخ کمر شما بهتر نشد، می توانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید.

اگر همیشه یک قسمت خاصی از کمر شما درد می گیرد، ممکن است که آن قسمت مشکل جدی داشته باشد. پس حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • سردرد

یخ و گرما

یخ دارای یک اثر بی‌حسی است که می‌تواند به سردرد، به‌ویژه میگرن کمک کند. برای تسکین سردرد، یک کیسه یخ را در فواصل 10 دقیقه ای به مدت 30 تا 60 دقیقه روی محل دردناک قرار دهید.

گذاشتن یخ در جلوی گردن نیز ممکن است موثر باشد. یک مطالعه نشان داد که استفاده از یخ در گردن، در هنگام شروع میگرن به طور قابل توجهی درد را کاهش می دهد. با این حال، برای برخی، گرما می تواند با شل کردن عضلات سر و گردن کمک کند. استفاده از پد گرم کننده در فواصل 10 دقیقه ای به مدت 30 تا 60 دقیقه نیز برای کاهش سردرد می تواند موثر باشد.

  • هموروئید

یخ و سپس گرما

استفاده از یک بسته یخ، بلافاصله جریان خون به هموروئید را کاهش می دهد که سیاهرگ های متورم و ملتهب هستند. وقنی درد هموروئید شما زیاد می شود، از کیسه یخ استفاده کنید. وقتی که با این روش بهتر شدید، می توانید دوش آب گرم بگیرید تا بازهم بهتر شوید. بعد از دوش گرفتن، از سشوار روی حرارت کم استفاده کنید تا این ناحیه خشک بماند و از تحریک جلوگیری شود. سپس می توانید از کرم های بدون نسخه درمان هموروئید استفاده کنید.

  • آرتروز

گرما

آرتروز که به معنای التهاب مزمن و دردناک مفاصل است، بطور کلی با گرما بهتر می شود. گرما نه تنها ماهیچه‌ها و مفاصل سفت شده را تسکین می‌دهد، بلکه گردش خون را نیز افزایش می‌دهد و خون و مواد مغذی بیشتری را به آن ناحیه می‌رساند. برای گرما رساندن به ناحیه ای که درد دارد شما می توانید از یک پد حرارتی قابل استفاده در مایکروویو یا یک بطری آب گرم قدیمی که داخل یک حوله پیچیده شده است، استفاده کنید.

این تجهیزات گرم را تنها به مدت 15 تا 20 دقیقه در حالی که دراز کشیده اید یا در وضعیت آرام نشسته اید استفاده کنید. سعی کنید تا حد امکان از پدهای گرمایشی برقی استفاده نکنید چون ممکن است خطرساز باشند.

  • گرفتگی گردن

یخ

اگر شب بد خوابیده اید و گردن درد گرفته اید، استفاده از یخ ممکن است درد شما را آرام کند. سفتی گردن قطعاً یک آسیب حاد است و بهتر است هر چه سریع‌تر روی آن یخ بگذارید. برای این کار شما می توانید یک حوله را در آب یخ خیس کنید، سپس آن را فشار دهید و آبش را بگیرید و در پشت گردن خود قرار دهید.

کرم های سرد کننده و گرم کننده

بسیاری از این کرم ها حاوی منتول یا کافور هستند که یک اثر خنک کننده سطحی ایجاد می کند که می تواند درد شما را بطور سطحی کاهش دهد. احساس گرما توسط کپسایسین ایجاد می شود (ماده ای که باعث تندی فلفل می شود) که می تواند با سیگنال های درد در بدن تداخل ایجاد کند. کرم ها در واقع نمی توانند دمای پوست شما را تغییر دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.