رابطه عجیب مصرف مواد مخدر با میزان خودکشی

مناطقی در ایالات متحده آمریکا که کمترین آمار استفاده از مواد مخدر را داشتند، مرگ ناشی از خودکشی در آنها به شدت کاهش یافته است.

آمار نشان می دهد که مناطقی در ایالات متحده آمریکا که کمترین آمار استفاده از مواد مخدر افیونی را داشتند، مرگ ناشی از خودکشی در آنها به شدت کاهش یافته است.

به گزارش تکناک، تأثیر سیاست‌هایی با هدف کاهش مصرف مواد مخدر افیونی، به دلیل ترس از کاهش ناگهانی این داروها می‌تواند منجر به افزایش میزان خودکشی در میان افرادی شود که پس از ترک مواد افیونی مستاصل می‌شوند. با این حال، مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که تغییرات در میزان تجویز مواد مخدر و میزان خودکشی معمولاً در یک جهت حرکت می‌کنند.

یافته‌های بدست آمده از این تحقیق هم برای دفعات تجویز نسخه‌های شامل مواد افیونی، هم برای دفعات تجویز نسخه‌های با دوز بالا و هم برای طولانی‌مدت سازگار بود. تا قبل از این مطالعه، مشخص نبود که آیا الگوهای خاصی از مصرف مواد افیونی مخدر با افزایش خطر خودکشی مرتبط است یا خیر.

تجویز کلی مواد مخدر افیونی، طی سال های 2009 تا 2017 کاهش یافت و میزان کلی مرگ و میر ناشی خودکشی از 13.80 به 16.36 در هر 100هزار نفر افزایش یافت. با این حال، محققان با ارزیابی تغییرات منطقه‌ای، تخمین می‌زنند که اگر تجویز مواد مخدر افیونی به جای کاهش، ثابت بماند، میزان خودکشی حتی سریع‌تر از پیش افزایش می‌یابد.

در این تحقیق مرگ‌های غیر عمدی ناشی از مصرف بیش از حد مواد افیونی در میان افراد جوان مشاهده شد.

digikala

دکتر مارک اولفسون، می‌گوید: رابطه بین تجویز مواد مخدر افیونی و خطر خودکشی یک رابطه پیچیده است. خودکشی اصولا زمانی اتفاق می‌افتد که مصرف مواد افیونی‌ کاهش یابد. اگر درد افراد به خوبی کنترل نشود، ممکن است ناامید شوند. با این حال، مواد افیونی نیز بیش از هر گروه دارویی دیگری خطر مصرف بیش از حد را دارند و تقریباً 40 درصد از مرگ‌های ناشی از خودکشی، به دلیل مصرف بیش از مواد مخدر افیونی است. به نظر می رسد کاهش تجویز مواد افیونی طی چند سال گذشته، تعداد افرادی را که به دلیل خودکشی جان خود را از دست داده اند، کاهش داده است.

اپیوئیدها دسته ای از داروهای مسکن قوی هستند که اغلب برای کنترل دردهای شدید یا مزمن تجویز می شوند. آنها با اتصال به گیرنده های خاصی در مغز و سیستم عصبی برای کاهش حس درد کار می کنند. با این حال، آنها همچنین می توانند احساس سرخوشی و آرامبخشی ایجاد کنند و این مسئله آنها را بسیار اعتیاد آور کند. متأسفانه، سوء استفاده از مواد افیونی منجر به گسترش اعتیاد به مواد افیونی و مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد این مواد در ایالات متحده و سایر کشورها شده است.
اپیوئیدها دسته ای از داروهای مسکن قوی هستند که اغلب برای کنترل دردهای شدید یا مزمن تجویز می شوند. آنها با اتصال به گیرنده های خاصی در مغز و سیستم عصبی برای کاهش حس درد کار می کنند. با این حال، آنها همچنین می توانند احساس سرخوشی و آرامبخشی ایجاد کنند و این مسئله آنها را بسیار اعتیاد آور کند. متأسفانه، سوء استفاده از مواد افیونی منجر به گسترش اعتیاد به مواد افیونی و مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد این مواد در ایالات متحده و سایر کشورها شده است

تجزیه و تحلیل‌ها بر اساس داده‌های بدست آمده پایگاه داده IQVIA ایالات متحده در سال‌های 2009 تا 2017 و همچنین داده‌های مرگ و میر مرکز ملی آمار سلامت بود. اطلاعات بر اساس نسخه های مواد مخدر افیونی شامل نسخه هایی با دوز بالا (بیش از 120 میلی گرم در روز معادل مورفین)، نسخه هایی برای استفاده طولانی مدت (بیش از 60 روز متوالی) و نسخه هایی با میزان سه ماده‌مخدر یا بیشتر بود.

محققان، تجویز مواد مخدر افیونی را برای چهار گروه سنی بررسی کردند: 10-24، 25-44، 45-64، و 65 سال یا بیشتر. این مطالعه هم شامل مردان بود و هم زنان. طول مدت تجویز مواد مخدر افیونی به شدت با مصرف مداوم این مواد مرتبط است.

در افراد با گروه سنی 45 تا 64 سال، تغییر در مرگ‌ به دلیل خودکشی با تغییر در تجویز مواد مخدر افیونی مرتبط بود. به طور کلی، ارتباط مواد افیونی با تغییر در میزان مرگ و میر ناشی خودکشی در یک سری نقاط، قابل توجه بود.

اولفسون خاطرنشان کرد: اگر سرانه تجویز مواد افیونی از سال 2009 تا 2017 ثابت بود، تخمین زده می‌شود که در سال 2017، 10.5 درصد بیشتر مرگ‌های ناشی از خودکشی به دلیل استفاده از مواد افیونی پیش می آمد.

در حالت کلی در این تحقیق نشان داده شد که کاهش تجویز موادمخدر افیونی، در یک سری از نقاط ایالات متحده، منجر به کاهش خودکشی شده است.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.