گرم کردن آب استخر با یک روش عجیب

یک استارتاپ مستقر در بریتانیا به نام Deep Green قصد دارد با گرمای مراکز داده خود آب استخر های شنا را گرم کند.

یک استارتاپ مستقر در بریتانیا به نام Deep Green قصد دارد با مراکز داده خود آب استخر های شنا را گرم کند.

به گزارش تکناک، این استارتاپ از گرمای تولید شده توسط یک دکل سرور «به اندازه ماشین لباسشویی» برای گرم کردن آب در استخر عمومی ۲۵ متری (۸۲ فوتی) مرکز تفریحی Exmouth استفاده می کند.

بویلر های دیجیتال این طرح، ایده بسیار هوشمندانه ای است و می تواند اثرات زیست محیطی استخر و سرور را کاهش دهد.

مراکز داده تأثیر زیست محیطی شگفت انگیزی دارند. هنگام مرور وب، پخش جریانی نمایش ها در نتفلیکس یا پست کردن در اینستاگرام لزوماً این احساس را ندارد که دارید کاری انجام می دهید که می تواند به محیط زیست آسیب برساند، تمام اطلاعات ارسال شده به تلفن هوشمند، رایانه یا تلویزیون شما جایی در یک مرکز داده ذخیره می شود. برای روشن نگه داشتن تمام سرورها و مهمتر از همه، خنک کردن آنها به طوری که بیش از حد گرم نشوند، به مقدار کافی برق نیاز است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، مراکز داده و شبکه‌های انتقال داده بین 1 تا 1.5 درصد مصرف جهانی برق را تشکیل می‌دهند و مجموعاً مسئول حدود 1 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با انرژی (یا انتشار 0.6 درصد از کل گازهای گلخانه‌ای) هستند. اگرچه ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما آن را در جایگاهی مشابه حمل و نقل هوایی و کشتیرانی قرار می دهد که به ترتیب مسئول 1.7 درصد و 1.9 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای هستند.

به همین دلیل است که راه حل مرکز داده Deep Green بسیار شسته و رفته است. به جای تکیه بر الکتریسیته که اغلب توسط سوخت های فسیلی تولید می شود، برای خنک کردن دکل های سرور، اجزای داخلی در روغن معدنی غوطه ور می شوند که گرما را جذب می کند، سپس یک مبدل حرارتی گرما را به یک استخر پر از آب سرد منتقل می کند. در ادامه روغن مجددا خنک می شود و اجزای سازنده به طور ایمن کار می کنند. این سیستم قادر است حدود 96 درصد از برق مصرفی خود را به گرما برای افزایش دمای آب استخر تبدیل کند.  از آنجایی که الکتریسیته فقط از منابع تجدیدپذیر تامین می شود، همه چیز سبز و امکان پذیر است.

بویلر دیجیتال Deep Green

بویلر دیجیتال نمی تواند استخر مرکز تفریحیExmouth را به تنهایی گرم کند. این بویلر می تواند تقریباً 60 درصد مواقع آب را در دمای مورد نظر 86 درجه فارنهایت ثابت نگه دارد. وجود یک بویلر گاز دیگر برای افزایش دمای آب ضروری است. Deep Green ادعا می کند که سیستم آن سالانه بیش از 24000 دلار در هزینه های استخر صرفه جویی می کند و انتشار CO2 سالانه آن را تقریباً 26 تن کاهش می دهد. شان دی، که مرکز تفریحی را اداره می‌کند، به بی‌بی‌سی نیوز گفت: این مشارکت واقعاً به ما کمک کرد تا هزینه‌های نجومی 12 ماه گذشته خود را کاهش دهیم زیرا قیمت انرژی و قیمت گاز بالا رفته است.

Deep Green میگوید می تواند استخر را تا 30 درجه سانتیگراد در 60 درصد مواقع گرم کند

شاید جالب‌ترین نکته در مورد فناوری Deep Green این است که هزینه‌ای برای اپراتور استخر ندارد. راه اندازی، نصب و بویلر دیجیتال همه توسط Deep Green مدیریت و نگهداری می شود. حتی هزینه های راه اندازی برق سرور برای استخر بازپرداخت می شود، بنابراین تمام گرمای تولید شده اساسا رایگان است. در عوض،Deep Green به عنوان یک شرکت خدمات وب معمولی عمل می کند و از مشتریان تجاری خود برای توان محاسباتی و هاستینگ هزینه دریافت می کند.

به گزارش Next Web، هفت استخر دیگر در سراسر بریتانیا به بویلر دیجیتال Deep Green ابراز علاقه کرده اند. این شرکت فقط قصد ندارد فقط مراکز تفریحی را هدف قرار دهد. فناوری آن می تواند با هر چیزی که به حجم زیادی آب گرم نیاز دارد، مانند سیستم های گرمایش آپارتمان و یا کارخانه ها، کار کند.

Deep Green تنها شرکتی نیست که به دنبال استفاده مجدد از گرمای اتلاف از مراکز داده است. در فنلاند، مرکز داده جدید مایکروسافت برای گرم کردن حدود 250،000 خانه مسکونی و محیط کار استفاده خواهد شد. یک مرکز داده فیس بوک در دانمارک 6،900 خانه را گرم می کند، در حالی که آمازون از مراکز داده خود برای گرم کردن دفتر مرکزی خود در سیاتل و همچنین آپارتمان ها، دفاتر و ساختمان های دانشگاهی در ایرلند استفاده می کند. به احتمال زیاد این یک طراحی مهندسی است که ما بیشتر از آن خواهیم دید. مراکز داده ممکن است همه چیز را از استخرهای شنا گرفته تا کلان شهرها را گرم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.