یک پنجم بزرگسالان با خروپف خطرناک درگیر هستند

بر اساس مطالعه جدید منتشر شده در مجله ERJ Open Research، تخمین زده می شود که از هر پنج نفر، یک نفر با آپنه انسدادی خواب (OSA) یا خروپف خطرناک دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش تکناک، افراد مبتلا به OSA اغلب علائمی مانند خروپف بلند، وقفه در تنفس در طول شب و بیداری های مکرر را تجربه می کنند. علاوه بر ایجاد خستگی، OSA ممکن است خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی از جمله فشار خون بالا، سکته مغزی، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 را نیز افزایش دهد.

خوشبختانه درمان ها و تغییرات سبک زندگی می تواند به افراد مبتلا به OSA کمک کند. با این حال یک مطالعه جدید همچنین نشان می دهد که تنها بخش کوچکی از افراد مبتلا به علائم OSA تشخیص داده شده اند و برای این بیماری به دنبال درمان می روند.

این مطالعه شامل داده های 20هزار و 151 بزرگسال فرانسوی بود. محققان ثبت کردند که چه تعداد از شرکت کنندگان مبتلا به OSA تشخیص داده شده بودند. آنها همچنین از یک پرسشنامه برای سنجش تعداد شرکت کنندگانی که ممکن است OSA تشخیص داده نشده داشته باشند، استفاده کنند. این پرسشنامه بر روی خروپف شدید و خواب آلودگی بیش از حد در طول روز (دو علامت شایع OSA)، فشار خون بالا و چاقی تمرکز داشت.

سپس محققان از این داده ها برای محاسبه نسبت جمعیت فرانسوی که احتمالاً تحت تأثیر OSA هستند، استفاده کردند. آنها متوجه شدند که تقریباً از هر پنج نفر (20.2 درصد) یک نفر به احتمال زیاد به OSA مبتلا است در حالی که فقط 3.5 درصد افراد برای این بیماری تحت درمان بودند.

OSA در مردان در افراد مسن‌تر، مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر یا فعالیت بدنی کمتر، افراد سیگاری و افراد دارای علائم افسردگی شایع‌تر بود. زنان در معرض خطر بیشتری برای عدم تشخیص OSA بودند.

این مطالعه توسط دکتر پائولین بالاگنی از دانشکده پزشکی دانشگاه پاریس، سیته فرانسه انجام شد. او گفت: ما می دانیم که OSA یک خطر بزرگ برای سلامتی است، اما اگر بیماران مبتلا به این عارضه تشخیص داده شوند، می توان به آنها درمان و توصیه هایی برای کاهش خطرات ناشی از این بیماری داد. مطالعه ما نشان می‌دهد که OSA شایع است، اما اکثر افراد مبتلا نمی‌دانند که به این بیماری مبتلا هستند.

وی افزود: یافته های ما با تحقیقات انجام شده در کشورهای دیگر مطابقت دارد و نشان می دهد که OSA در سطح جهانی  در حال رواج است.

نقطه قوت اصلی این تحقیق این است که بر اساس گروه بزرگی از مردم انجام شده است که نماینده جمعیت فرانسه هستند. یک ضعف این مطالعه است که به جای بررسی شرکت کنندگان در یک کلینیک خواب، بر یک پرسشنامه برای سنجش احتمال OSA تکیه دارد.

پروفسور وینفرید راندراث، رئیس مجمع انجمن تنفسی اروپا در مورد اختلالات تنفسی در خواب، گفت: این تحقیق نشان می‌دهد که بسیاری از افراد مبتلا به OSA نمی‌دانند که خروپف و خواب‌آلودگی آنها نشانه‌ای از یک مشکل است. ما باید آگاهی خود را در مورد OSA افزایش دهیم زیرا هنگامی که افراد تشخیص داده می شوند، می توان به آنها درمان و مشاوره داد تا به کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری های جدی مانند سکته مغزی، بیماری قلبی و دیابت کمک کند. اگرچه OSA در مردان شایع‌تر است، اما این مطالعه نشان می‌دهد که ما باید در تشخیص این بیماری در زنان نیز غفلت نکنیم.

دکتر بالاگنی و همکارانش به مطالعه ارتباط بین علائم OSA و بیماری های قلبی عروقی ادامه خواهند داد. آنها همچنین در حال بررسی هستند که آیا غربالگری OSA می تواند به بیماران مبتلا به حمله قلبی کمک کند یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.