در شرایطی که بازار خودروهای کراساوور روزبهروز داغتر میشود، آئودی با معرفی نسل جدید A6 ثابت کرد که سدانهای کلاسیک هنوز حرفهایی برای گفتن دارند
به گزارش تکناک، در دهههای گذشته، سدانهای سهباکسه نقشی کلیدی در موفقیت برندهای لوکس غربی ایفا کردند و پایهگذار گسترش مدلهای شاسیبلند آنها شدند. حال با وجود کاهش نسبی فروش سدانها، همچنان تقاضا برای این سبک بدنه بهاندازهای هست که سرمایهگذاری جدید را توجیه کند.
فهرست مطالب
طراحی بیرونی: شباهت کامل با Avant

اولین نگاه به آئودی A6جدید، اوایل ماه جاری و در قالب مدل استیشن Avant انجام شد. حال نسخه سدان نیز رونمایی شده و همانطور که انتظار میرفت، طراحی آن بهجز قسمت عقب، کاملاً مشابه Avant است. نکته جالب آنکه آئودی این بار نسخه بدون بسته S Line را برای معرفی انتخاب کرده؛ کاری غیرمعمول، چرا که معمولاً تصاویر مطبوعاتی با مدلهای فول آپشن منتشر میشوند. با این حال، نسخه به نمایش درآمده، مدل پایه هم نیست.

در مقایسه با A6 E-Tron تمامبرقی که از طراحی چراغ دوبخشی بهره میبرد، نسخه بنزینی A6 طراحی سنتیتری دارد و فاقد چراغهای دوبخشی است. دو خودرو علیرغم اشتراک نام، از نظر مهندسی کاملاً متفاوت هستند. A6 درونسوز از پلتفرم PPC استفاده میکند (مشترک با A5 جدید)، در حالیکه A6 E-Tron بر روی پلتفرم تمامبرقی PPE، توسعهیافته با همکاری پورشه، سوار شده است.
طراحی عقب: واقعگرایی بیشتر


نوار نورانی یکپارچه عقب مدل Avant به نسخه سدان نیز منتقل شده و در کنار آن، اجزای طراحی سیاهرنگی نیز دیده میشود که نظر منتقدان را چندان جلب نکرده است. نکته مثبت آن است که آئودی در A6 جدید از اگزوزهای واقعی استفاده کرده و از طراحی سر اگزوزهای تزئینی و انتقادبرانگیز در نسلهای پیشین فاصله گرفته است. آئودی A6 برخلاف A5 Sedan که اکنون در اصل یک لیفتبک است، یک سدان واقعی با صندوق عقب سنتی باقی مانده است.

آیرودینامیک مثالزدنی
نسل جدید آئودی A6 به آیرودینامیکترین خودروی بنزینی آئودی تاکنون تبدیل شده و ضریب درگ آن به عدد بسیار پایین ۰.۲۳ رسیده است. البته این عدد هنوز کمی بالاتر از نسخه الکتریکی A6 E-Tron با ضریب درگ ۰.۲۱ (در صورت استفاده از دوربینهای دیجیتال جانبی) است.

طول کلی خودرو به ۴.۹۹ متر رسیده که نسبت به نسل قبل ۶۰ میلیمتر افزایش یافته، در حالی که فاصله محوری با ۲.۹۲۷ متر تقریباً ثابت باقی مانده است. برای چرخها، رینگهایی با ابعاد بین ۲۱ تا ۲۳ اینچ ارائه میشوند که شامل نسخه سهرنگ فورج نیز میشود.
کابین مدرن با تمرکز بر فناوری
داخل کابین، همان طراحی نسخه Avant دیده میشود: سه نمایشگر دیجیتال با تمرکز بر تعامل پیشرفته راننده و سرنشین. نمایشگر ۱۱.۹ اینچی برای پشت فرمان، صفحه لمسی ۱۴.۵ اینچی مرکزی، و نمایشگر اختیاری ۱۰.۹ اینچی روبهروی سرنشین جلو فضای داخلی را شکل میدهند. در نبود صفحه سرنشین، داشبورد ظاهری ناقص پیدا میکند؛ گویی طراحی آن از ابتدا با فرض وجود این نمایشگر انجام شده است.


آئودی با اذعان به افت کیفیت داخلی در سالهای اخیر، وعده بهبود داده است. در آئودی A6 جدید، میزان عایق صوتی تا ۳۰ درصد افزایش یافته که بخشی از آن به دلیل استفاده از شیشههای آکوستیک در پنجرههای عقب است. همچنین بوشهای جدید موتور و گیربکس، طراحی اصلاحشده دندانهها در گیربکس دوکلاچه و عایقبندی بهتر دربها و پنجرهها همگی در راستای کاهش نویزهای کابین اعمال شدهاند.
فضای بار و پیشرانه آئودی A6
صندوق عقب مدل سدان آئودی A6 گنجایشی معادل ۴۹۲ لیتر دارد، در حالی که نسخه Avant در حالت استاندارد ۵۰۳ لیتر فضا دارد و با خواباندن صندلیهای عقب (نسبت ۴۰:۲۰:۴۰) تا ۱۵۳۴ لیتر افزایش مییابد. احتمالاً مدلهای پلاگین هیبرید آینده با کاهش فضای بار مواجه خواهند شد، ولی در حال حاضر تنها نسخههای با موتور احتراق داخلی معرفی شدهاند.


مدل پایه، پیشرانه ۲.۰ لیتری توربوشارژ با قدرت ۲۰۱ اسب بخار و گشتاور ۳۴۰ نیوتنمتر دارد که چرخهای جلو را به حرکت درمیآورد. مدل ششسیلندر ۳.۰ لیتری با تکنولوژی هیبرید ملایم و سیستم Quattro، توان ۳۶۲ اسب بخار و گشتاور ۵۵۰ نیوتنمتر تولید میکند. نسخه دیزلی با پیشرانه ۲.۰ TDI و سیستم ۴۸ ولتی نیز ارائه شده که قدرتی معادل ۲۰۱ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتنمتر دارد. در مدلهای دو دیفرانسیل، تا ۷۰ درصد نیرو میتواند به محور عقب منتقل شود.
عملکرد و امکانات
تا زمان معرفی S6، سریعترین نسخه آئودی A6همان مدل V6 خواهد بود که تنها در ۴.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و سقف سرعت آن ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است. این نسخه میتواند به دیفرانسیل عقب فعال برای تقسیم گشتاور بین چرخهای عقب نیز مجهز شود.
امکانات رفاهی و تکنولوژیک گستردهای برای نسل جدید A6 ارائه شدهاند؛ از جمله سیستم صوتی با ۲۰ بلندگو، تهویه مطبوع چهارمنطقهای، دربهای نرمبستهشونده، سیستم فرمانپذیری محور عقب، تعلیق بادی تطبیقی و سقف پانورامیک هوشمند که تنها با لمس یک دکمه از حالت کدر به شفاف تغییر میکند.
قیمت و زمان عرضه
نسل جدید آئودی A6 از ماه جاری در آلمان با قیمت پایه ۵۵٬۵۰۰ یورو (حدود ۶۳٬۰۰۰ دلار) به فروش میرسد و تحویل آن از تابستان آغاز خواهد شد. انتظار میرود نسخه آمریکایی با فاصله زمانی وارد بازار شود. از آنجایی که نسل پیشین همین حالا بهعنوان مدل ۲۰۲۵ در آمریکای شمالی عرضه شده، احتمالاً A6 جدید زودتر از مدل سال ۲۰۲۶ وارد بازار ایالات متحده نخواهد شد.