اگر محصول یا خدمات شما موفق باشد، دیگران سعی می کنند از درخشش شما بهره ببرند. در حقیقت، بدون راهبرد های صحیح مالکیت معنوی، برنامه شما برای راه اندازی فناوری جدید احتمالاً به سرعت به خطر می افتد.
به گزارش تکناک، پیش بینی کنید که شاید دیگران سعی کنند از کار سخت شما تقلید کنند. این یک واقعیت است که کم خطرترین مسیر موفقیت از طریق تقلید است. بسیار مهم است که در معرض قرار گرفتن خود را محدود کنید تا از غافلگیر شدن توسط رقبا جلوگیری کنید. این پنج استراتژی مالکیت فکری به شما کمک می کند تا از رقبا پیشی بگیرید.
ابتدا، بیایید روی برنامه های ثبت اختراع تمرکز کنیم. زمانی که درخواست های ثبت اختراع به درستی تهیه شود، می تواند به شما کمک کند از مالکیت ایده خود دفاع کنید و در نهایت در مبارزه های حقوقی پیش بینی نشده پیروز باشید. وقتی می گوییم به درستی ثبت شود منظور این است که منفعت کسب و کار شما در نظر گرفته شود. شما نمی توانید برای پیش نویس صحیح درخواست خود به وکیل ثبت اختراع یا نماینده ثبت اختراع خود اعتماد کنید. شما باید خودتان اطلاعات مورد نیاز آنها را در اختیارشان قرار دهید.
- نقطه تفاوت خود را در بازار بدانید
شما به مالکیت معنوی نیاز دارید تا به شما کمک کند از مالکیت ایده خود دفاع کنید. اولین مبارزه ای که با آن روبرو خواهید شد با بازرس ثبت اختراع خود است. از آنجایی که برای صدور یک حق اختراع نوآوری مورد نیاز است، توانایی توصیف واضح و مختصر آنچه در مورد اختراع شما منحصر به فرد است بسیار مهم است.
بهترین راه برای تشخیص نقطه تفاوت دوگانه است. ابتدا درک کنید که ایده شما چگونه با محصولات موجود مقایسه می شود. چه چیزی آن را نه تنها متفاوت، بلکه بهتر می کند؟ سپس، یک جستجوی بسیار کامل برای مهارت قبلی انجام دهید. (مهارت قبلی مدرکی است که ثابت می کند اختراع شما جدید نیست) برای رد برخی یا همه ادعاهای موجود در درخواست ثبت اختراع، بازرس اختراع شما به مهارت قبلی استناد می کند.
وقتی به جستجو می روید از چیزی که پیدا می کنید نترسید. در عوض، از آنچه یاد میگیرید برای طراحی یک مسیر موفق به جلو استفاده کنید. موانعی که باید در طول پیگرد قانونی بر آنها غلبه کنید کجا هستند؟ به آنهایی که در درخواست ثبت اختراع شما وجود دارد بپردازید. به این ترتیب، هر گونه مشکلی را حتی قبل از شروع آن متوقف می کنید.
به احتمال زیاد، سرمایه گذاران بالقوه و یا دارندگان مجوز، مهارت قبلی را پیدا کرده و در مورد آن از شما سوال خواهند کرد. با داشتن پاسخ فعال می توانید پویایی داشته باشید. از این طریق می توانید مهارت قبلی را به یک نقطه فروش تبدیل کنید.
- سعی کنید ایده خود را از خودتان بدزدید
رقبا می خواهند کسب و کار شما را بگیرند. آنها به دنبال راه هایی برای کار بر روی مالکیت معنوی شما هستند. یک راه حل ساده وجود دارد و آن این است که به آنها فکر نکنید.
تمام راه هایی را که رقبای شما ممکن است برای جلوگیری از نقض مالکیت معنوی شما تلاش کنند، از جمله راه حل ها و تغییرات را تصور کنید. این اطلاعات را به متخصص ثبت اختراع خود ارائه دهید. اکنون شما حرکات بعدی آنها را مسدود می کنید.
- کارآمدترین روش ساخت اختراع خود را تعیین کنید
به این ترتیب از ورود به بازار صرفاً برای اینکه رقیب ضعیفتری هستید و شاید سریعاً تحت فشار قرار بگیرید، اجتناب میکنید. بیشتر درخواست های ثبت اختراع، کاربرد تجاری این فناوری را در نظر نمی گیرند. این یک سهل انگاری جدی است.
قبل از اینکه درخواست خود را ثبت کنید، در مورد فرآیندها و مواد تحقیق کنید تا کارآمدترین روش تولید ایده خود را تعیین کنید. به این ترتیب، کمتر احتمال دارد که در قیمت خارج از دامنه متعارف قرار بگیرید.
- یک پشتیبانی کامل از مالکیت معنوی خود داشته باشید
علاوه بر ثبت درخواستهای ثبت اختراع مفید، که به عملکرد یک اختراع میپردازد، ثبت اختراعات طراحی را نیز در نظر بگیرید که ظاهر یک محصول را پوشش میدهند. یک برنامه جامع برای حفاظت از اسرار تجاری خود، از جمله دانش فنی، که بسیار ارزشمند است، تهیه کنید.
فراموش نکنید که نام تجاری خود را سریعاً علامت تجاری کنید و به طور رسمی حق چاپ را برای مواد بازاریابی خود ثبت کنید، زیرا این ابزارها برای متوقف کردن کپی برداری های آنلاین حیاتی هستند.
- سریعتر وارد بازار شوید
گاهی اوقات، اولین فروش و فروش سریع بهترین روش محافظت در برابر رقبا است. آیا به صدور مجوز تمام یا بخشی از فناوری خود فکر کرده اید؟ صدور مجوز معمولاً سریعترین راه برای رسیدن به بازار است. شما میتوانید از فناوریهایی که اختراع می کنید و توسعه میدهید، درآمد زایی داشته باشید. اما در واقع با دادن مجوز به آنها از خودتان استفاده نمیکنید.
از اشتباهات دیگران با پیدا کردن مشاوری که تجربه خوبی دارد درس بگیرید و پیروز باشید.