هوش مصنوعی بهسرعت از حوزهای تخصصی به حوزهای عمومی تبدیل شده است. در این مطلب، ۸ پیشبینی درباره دنیای هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ را مطرح میکنیم.
در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، هوش مصنوعی با سرعتی تقریباً بیسابقه از حوزهای تخصصی به حوزهای عمومی و گسترده تبدیل شد. این فناوری که پیشتر در حوزههای تخصصی استفاده میشد، اکنون در جنبههای مختلف زندگی روزمره و صنایع گوناگون نفوذ کرده است.
در این زمینه، تحلیلها و پیشبینیهایی انجام شده است که نشان میدهد چگونه هوش مصنوعی میتواند بر حوزههای متفاوتی مانند اقتصاد، اخلاق، قانونگذاری و فناوری تأثیر بگذارد.
در این مطلب، تکناک به برخی از جنبههایی اشاره میکند که ممکن است این تغییرات در آنها نمایان شود.
فهرست مطالب
OpenAI به شرکت تولیدکننده محصول تبدیل میشود
با تغییرات مدیریتی در OpenAI، شاهد تبدیلشدن این شرکت به موجودیتی متفاوت خواهیم بود؛ البته نه ازنظر ظاهری؛ زیرا تأثیرات رهبری بیشتری از سم آلتمن در هر سطحی احساس خواهد شد. یکی از مواردی که انتظار میرود این تغییرات را نمایان سازد، در ذهنیت عملیکردن است.
این تحول را در فروشگاه GPT مشاهده خواهیم کرد که برای راهاندازی در دسامبر برنامهریزی شده بود؛ اما بهدلیل مشکلات مدیریتی به تأخیر افتاد. فروشگاه برنامه هوش مصنوعی بهعنوان مرکزی برای دریافت ابزارها و اسباببازیهای هوش مصنوعی تبلیغ خواهد شد، بدون توجه به سایر منابع باز مانند Hugging Face. شرکت OpenAI الگوی کاری اپل را پیش خواهد گرفت و در مسیر رسیدن به موفقیت مالی از آن پیروی خواهد کرد.
در سال ۲۰۲۴، انتظار میرود که OpenAI اقدامات مشابه بیشتری انجام دهد؛ جایی که احتیاط و دقت علمی که هیئتمدیره قبلی اعمال میکرد، جای خود را به رویکردی جاهطلبانهترنسبت به بازارها و مشتریان خواهد داد. دیگر شرکتهای فعال در حوزه هوش مصنوعی نیز این روند را دنبال خواهند کرد. برای مثال، انتظار میرود که پروژههایی مانند Gemini و Bard در محصولات متعدد گوگل مؤثر باشند؛ اما تأثیرات این تغییرات در OpenAI بیشتر خود را نشان خواهد داد.
ارتقای ویدئوها و موسیقیهای تولیدشده با هوش مصنوعی
در سال 2024، برخی کاربردهای تخصصی در حوزه هوش مصنوعی فراتر از سطح «خوب» پیشرفت خواهند کرد. این شامل مدلهای مبتنیبر Agent و تولید محتوای چندرسانهای است. اگر هوش مصنوعی قرار است کارهای پیچیدهتری نظیر تحلیل صفحات گسترده و رابطهای خرید بلیت یا برنامههای حملونقل را انجام دهد، به دسترسی به ابزارهای پیشرفتهتری نیاز دارد.
در سال 2023، چندین اقدام آزمایشی در این زمینه انجام شد؛ اما هیچکدام به محبوبیت چشمگیری نرسیدند. در سال 2024، انتظار میرود که مدلهای مبتنیبر Agent با پیشرفتهایی همراه شوند و در برخی کاربردهای خاص مانند پردازش ادعاهای بیمه بهکار روند.
در حوزه ویدئو و صدا نیز پیشرفتهایی خواهیم دید. فقدان واقعگرایی در این بخشها ممکن است گاهی اوقات چندان مشهود نباشد. خالقان ماهر میتوانند از ویدئوهای هوش مصنوعی به روشهای سرگرمکننده و خلاقانه استفاده کنند. همچنین، انتظار میرود که مدلهای تولید موسیقی در محصولات بزرگی مانند بازیهای ویدئویی بهکار گرفته شوند؛ جایی که موسیقیدانان حرفهای میتوانند از این ابزارها برای خلق موسیقی متن بیپایان استفاده کنند.
روشنترشدن محدودیتهای مدلهای زبانی بزرگ و یکپارچه
در سال 2024، محدودیتهای مدلهای زبان بزرگ یکپارچه (LLMs) بیشتر آشکار میشوند. تاکنون، خوشبینی زیادی درباره تواناییهای این مدلها وجود داشته است که بیشتر از حد انتظار عمل و با افزایش حجم محاسبات، رشد متناسبی کردهاند. بااینحال در سال 2024، انتظار میرود که تغییرات مهمی رخ دهد؛ هرچند پیشبینی دقیق این تغییرات بهدلیل فعالیتهای تحقیقاتی در مرزهای دانش دشوار است.
تواناییهای بهظاهر جادویی این مدلها در سال 2024 بهتر مطالعه و درک خواهند شد. برخی محدودیتها مانند ناتوانی در انجام محاسبات ریاضی پیچیده منطقیتر بهنظر خواهند رسید. همچنین، انتظار میرود که بازگشتهای کاهشیافته از افزایش تعداد پارامترها دیده شود. بهعنوان مثال، آموزش مدلی با 500 میلیارد پارامتر ممکن است نتایج بهتری بهارمغان بیاورد؛ اما محاسبات موردنیاز برای آن میتواند بهطور مؤثرتری استفاده شود.
استفاده از مدلی عظیم و هزینهبر ممکن است کمتر مقرونبهصرفه باشد؛ درحالیکه ترکیبی از مجموعهای از مدلهای کوچکتر و تخصصیتر و احتمالاً چندحالته میتواند تقریباً به همان اندازه مؤثرتر و بهروزرسانی آنها سادهتر باشد.
بازاریابی با واقعیت روبهرو میشود
دنبالکردن هیجان ایجادشده درباره هوشمصنوعی در سال 2024 برای شرکتها دشوار خواهد بود. ادعاهای بازاریابی برای سیستمهای یادگیری ماشینی که برخی از شرکتها مطرح کردهاند، در طول بررسیهای دورهای و سالانه آزمایش خواهند شد و بسیار محتمل است که کمبودهای آنها شناسایی شود.
انتظار میرود که شاهد کاهش استفاده مشتریان از ابزارهای هوش مصنوعی باشیم؛ بهویژه در مواقعی که فواید نتوانستهاند هزینهها و ریسکها را توجیه کنند. این مسئله میتواند به دعاوی حقوقی و اقدامات نظارتی علیه ارائهدهندگان خدمات هوش مصنوعی منجر شود؛ بهخصوص اگر آنها نتوانند ادعاهای خود را پشتیبانی کنند.
درحالیکه تواناییهای هوش مصنوعی همچنان در حال رشد هستند، محصولاتی که در سال 2023 معرفی شدندع ممکن است همگی دوام نیاورند. این امر میتواند به دور دیگری از ادغامها و خروج شرکتهای ضعیفتر از بازار منجر شود که نتیجهی طبیعی در فضایی پویا و رقابتی مانند هوش مصنوعی است.
اپل وارد میشود
اپل بهدلیل رویکرد خود در تأخیر ورود به بازارهای جدید و انتظار برای یادگیری از شکستهای سایر شرکتها قبل از ورود با محصولی پرداختشده شناخته میشود. این شرکت الگوی مشخصی دارد که شامل انتظار و تماشا و یادگیری از شکستهای سایر شرکتها میشود، سپس با نگرشی درست وارد میشود تا با دیگران رقابت کند.
در حوزه هوش مصنوعی، اپل میتواند همان رویکرد محتاطانه و تمرکز بر کیفیت را بهکار گیرد که در سایر محصولاتش دنبال کرده است. این امر نهتنها بهدلیل احتمال تصاحب بازار بهدست رقبا درصورت ورود دیرهنگام اپل به بازار هوش مصنوعی است؛ بلکه بهدلیل رسیدن فناوری هوش مصنوعی به نقطهای است که اپل میتواند بهبودهای خاصی را ارائه دهد.
انتظار میرود که اپل بر کاربردهای عملی دادههای کاربران تمرکز کند و از جایگاه روبهرشد خود در زندگی آنها برای ادغام سیگنالها و اکوسیستمهای مختلف استفاده کند. این شرکت احتمالاً روشی هوشمندانه و ظریف برای مقابله با پرسشهای مشکلساز یا خطرناک خواهد داشت. اگرچه انتظار میرود که هوش مصنوعی اپل درک چندحالته داشته باشد، ممکن است تولید محتوای رسانهای را نادیده بگیرد.
همچنین، ممکن است شاهد برخی تواناییهای مبتنیبر Agent محدود، اما تأثیرگذار باشیم؛ مانند دستورهایی به سیری برای رزرو رستوران یا وسایل نقلیه. این تواناییها میتوانند کاربردهای عملی روزمره را برای کاربران اپل بهبود ببخشند.
پروندههای حقوقی زیادی تشکیل میشوند
در سال 2023، صنعت هوش مصنوعی شاهد شکایتهای فراوانی بود؛ اما تعداد کمی از آنها به پیشرفت واقعی یا موفقیت دست یافتند. بسیاری از این دعواهای حقوقی مرتبط با مسائلی نطیر حق کپیرایت و سایر اشتباههای این صنعت، هنوز در انتظار رسیدگی قرار دارند. در سال 2024، انتظار میرود که بسیاری از این دعواها بهدلیل دشواریهای مربوط به اثبات اتهامها در دادگاه بهنتیجه نرسند؛ خصوصاً زمانیکه شرکتها اطلاعات حیاتی مانند دادههای آموزشی و روشها را مخفی نگه میدارند.
باوجوداین، این تنها آغاز روندی است که در آن بسیاری از دعواها بر اصول قانونی مبتنی هستند. حتی اگر این دعواها بهطور مستقیم موفق نشوند، ممکن است طی فرایند قانونی و شهادتها، بهاندازه کافی اطلاعات آشکار شود که شرکتها ترجیح دهند برای جلوگیری از افشای بیشتر اطلاعات حساس، سر کیسه را شُل کنند.
در سال 2024، انتظار میرود که شکایتهای جدیدی مطرح شوند که به سوءاستفاده از هوش مصنوعی مربوط میشوند؛ از جمله موارد مربوط به اخراج نادرست و تبعیض در استخدام و وامدهی و سایر زمینههایی که هوش مصنوعی بدون دقت کافی بهکار گرفته میشود. بااینحال، بهدلیل نبود قوانین مشخص و مرتبط با هوش مصنوعی، بسیاری از این پروندههای حقوقی ممکن است فقط بهصورت تصادفی به دادگاه ارجاع داده شوند.
مواجهه پیشگامان صنعت هوش مصنوعی با قوانین جدید
در سال 2024، قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا یکی از اقدامات بزرگی است که میتواند بر صنعت هوش مصنوعی تأثیر بگذارد. اجرای این قانون بهطور طبیعی زمانبر است؛ زیرا طراحی شده است تا به شرکتها فرصت دهد خود را با قوانین جدید تطبیق دهند. این رویکرد زمانی است که به شرکتها اجازه میدهد تغییرات را بهتدریج و بهطور داوطلبانه انجام دهند. بههمیندلیل، اثر کامل این قوانین را ممکن است برای مدت طولانی نبینیم.
بااینحال، این وضعیت به شکوفایی رعایت مقررات هوش مصنوعی منجر خواهد شد. باتوجهبه سرمایهگذاریهای عظیم در این فناوری، انتظار میرود که سرمایهگذاریهای درخورتوجهی نیز برای اطمینان از این موضوع انجام شود که ابزارها و فرایندها استانداردهای بینالمللی و محلی را برآورده میکنند.
در ایالات متحده احتمال پیشرفت چشگیر در قانونگذاری فدرال مربوط به هوش مصنوعی در سال 2024 اندک است. باتوجهبه انتخابات پیش رو در آن سال، دولت و رأیدهندگان ایالات متحده احتمالاً بیشازحد مشغول خواهند بود تا بتوانند توجه زیادی به قانونگذاری درزمینه هوش مصنوعی اختصاص دهند. این امر میتواند به فضایی قانونی منجر شود که در آن پیشرفتهای چشمگیر کمتر اتفاق میافتد و برعهده شرکتها و سایر بازیگران خصوصی باشد که استانداردهای خود را تنظیم کنند.
انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا فاجعه است و هوش مصنوعی آن را بدتر میکند
درحالحاضر، پیشرفت انتخابات ریاستجمهوری 2024 در ایالات متحده واقعاً پر از نبود قطعیت و حدسوگمان است. در چنین شرایطی، انتظار میرود که سیاستمداران از هر ابزار ممکن، ازجمله هوش مصنوعی، برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و وضعیت انتخابات استفاده کنند.
یکی از اتفاقهایی که انتظار میرود شاهدش باشیم، استفاده گسترده از حسابهای رباتی و وبلاگهای جعلی است که بهصورت ۲۴ ساعته محتوا تولید میکنند. گروههای کوچکی که با مولدهای متن و تصویر کار میکنند، خواهند توانست مقادیر زیادی از پستها و محتوای جعلی تولید کنند. این استراتژی با عنوان «غرقکردن منطقه» شناخته میشود و هدفش گیجکردن روایتها و ایجاد بیاعتمادی در میان مردم است.
همچنین، انتظار میرود که ویدئوها و صداهای تولیدشده با هوش مصنوعی بهعنوان ابزارهایی برای ایجاد سردرگمی و تشکیک استفاده شوند. با اینکه این محتواها کامل نیستند، بهاندازه کافی باورپذیرند تا افراد را به شکوتردید بیندازند.
علاوهبراین، شرکتهای بزرگ فناوری مانند متا و گوگل احتمالاً تلاش خواهند کرد تا از پخش این محتواها جلوگیری کنند؛ اما بهدلیل حجم فراوان تولید و پیچیدگی تشخیص محتوای جعلی، این تلاشها ممکن است چندان مؤثر نباشند.
درمجموع، انتظار میرود که انتخابات 2024 با مشکلاتی درزمینه اطلاعات و اخبار جعلی مواجه شود که نتیجهی استفاده گسترده از هوش مصنوعی در تولید محتوا و ایجاد تأثیرات سیاسی است. این وضعیت میتواند به دورهای پرتنش و طاقتفرسا در فضای سیاسی منجر شود.