آمازون چت بات Q را برای مشتریان وبسرویس آمازون منتشر کرد. این ابزار که در رویداد re:Invent آمازون در لاسوگاس معرفی شد، با قیمت پایه ۲۰ دلار در سال دردسترس عموم کاربران قرار دارد.
بهگزارش تکناک، چتبات Q آمازون سرانجام منتشر شد. این چتبات که با استفاده از ۱۷ سال تجربه و دانش وبسرویس آمازون آموزش دیده است، به سؤالاتی مرتبط با AWS مانند «چگونه برنامهی وب با استفاده از AWS بسازم؟» میتواند جواب دهد. همچنین، این ابزار راهحلهای بالقوه و دلایل مربوط به پیشنهادهای خود را ارائه میکند.
آدام سلیپسکی، مدیرعامل AWS، در رویداد re:Invent 2023 تأکید کرد که با استفاده از چت بات Q، کاربران میتوانند بهراحتی گفتوگو و محتوا تولید کنند. این فرایند با درک سیستمها و مخازن داده و عملیات کاربران انجام میشود.
مشتریان AWS میتوانند Q را با برنامهها و نرمافزارهای خاص سازمانی خود مانند Salesforce و Gmail و Amazon S3 هماهنگ سازند. Q تمام دادهها و محتوای متصل را فهرستبندی میکند و اطلاعاتی مانند ساختارهای سازمانی و مفاهیم اصلی و نامهای محصولات را یاد میگیرد.
شرکتها میتوانند ازطریق برنامهی وب از چت بات Q بخواهند تا موضوعاتی مانند تحلیل ویژگیهای محصولات مشکلدار را بررسی و راههایی برای بهبود آنها را پیدا کند. علاوهبراین مانند ChatGPT، این ابزار فایلهایی مانند اسناد ورد و پیدیاف و اکسل را میتواند بررسی کند و به سؤالات مرتبط با آنها جواب دهد. Q با استفاده از اتصالات و یکپارچگیها و دادههای خود، ازجمله دادههای خاص کسبوکار، به پاسخهای دقیق و مستند میرسد.
چتبات Q آمازون فراتر از چتباتی ساده است و قابلیتهایی را ارائه میکند که بهطور خودکار اقدامات مختلفی را بهنمایندگی از کاربران انجام میدهد. با استفاده از مجموعهای از افزونههای تنظیمشدنی، Q میتواند وظایفی مانند ایجاد خودکار تیکتهای خدمات و اطلاعرسانی به تیمهای خاص در Slack و بهروزرسانی داشبوردها در ServiceNow را انجام دهد. این دستیار هوشمند برای جلوگیری از خطاهای احتمالی کاربران را تشویق میکند تا اقدامات پیشنهادی را قبل از اجرا بررسی کنند و به نتایج آنها برای تأیید لینک دهند.
چت بات Q ازطریق کنسول مدیریت AWS و برنامهای تحتوب دردسترس است و با برنامههای گفتوگومحور مانند Slack نیز سازگاری دارد. این چتبات درک عمیقی از AWS و محصولات و خدمات مختلفی دارد که ازطریق آن ارائه میشوند.
دستیار هوش مصنوعی آمازون میتواند پیشنهادهای مرتبط با استفاده از AWS و راهحلهای متناسب با نیازهای خاص کاربران را ارائه دهد. بهعنوان مثال، در پاسخ به پرسش دربارهی بهترین نمونه EC2 برای برنامهای خاص، Q میتواند فهرستی از گزینهها را با درنظرگرفتن عملکرد و هزینه را ارائه دهد.
آدام سلیپسکی نمونهای عملی را ارائه کرده و در آن توضیح داده است که چگونه Q میتواند دربارهی برنامهای وابسته به رمزگذاری و ترانسکدکردن ویدئو با عملکرد چشمگیر پاسخ دهد. Q در این زمینه با درنظرگرفتن ملاحظات مربوط به عملکرد و هزینه، پیشنهادهای مناسبی ارائه میدهد.
این نوع تعامل نشان میدهد که Q بیش از راهنمایی ساده است و میتواند در تصمیمگیریهای فنی پیچیده کمک کند. Q نهتنها بهعنوان چتبات عمل میکند؛ بلکه امکانات پیشرفتهتری مانند عیبیابی مشکلات اتصال شبکه را نیز دارد. این دستیار هوشمند میتواند با تحلیل پیکربندیهای شبکه، راهحلهای مختلفی برای رفع مشکلات ارائه دهد.
علاوهبراین، Q با CodeWhisperer آمازون هماهنگ شده است؛ سرویسی که میتواند کد را تولید و تفسیر کند. در محیط توسعهی یکپارچه (IDE) پشتیبانیشده مانند CodeCatalyst آمازون، Q میتواند آزمایشهایی را برای ارزیابی نرمافزار با استفاده از دانش کد مشتری تولید کند.
همچنین، طرحها و مستندهای پیشنویس را برای پیادهسازی ویژگیهای جدید در نرمافزار یا تبدیل کد و بهروزرسانی بستههای کد و مخازن و چهارچوبها تهیه کند. این طرحها میتوانند با استفاده از زبان طبیعی اصلاح و اجرا شوند.
آدام سلیپسکی در سخنرانیاش بهطور مکرر بر قابلیت کنترل و فیلتراسیون پاسخها و اقدامات چت بات Q تأکید و بیان کرد که این دستیار هوش مصنوعی، تنها اطلاعاتی را بازمیگرداند که کاربران مجاز به دیدن آن هستند و مدیران میتوانند دسترسی به موضوعات حساس را محدود کنند. این امر به مدیران اجازه میدهد تا پرسشها و پاسخهای نامناسب را درصورت لزوم فیلتر کنند.
سلیپسکی همچنین افزود مدلهای استفادهشده در Q که ترکیبی از مدلهای موجود در پلتفرم Bedrock آمازون و خانواده تایتان آمازون هستند، روی دادههای مشتری آموزش نمیبینند. این موضوع اطمینانخاطری برای شرکتهایی فراهم میکند که نگران مسائل مرتبط با مسئولیت و امنیت در استفاده از هوش مصنوعی تولیدی هستند.
نگرانیهای امنیتی و حریم خصوصی دربارهی چتباتها و دستیاران هوش مصنوعی مانند ChatGPT، برای بسیاری از شرکتها مسئلهای مهم است. بیش از دوازده شرکت بهدلیل نگرانیها دربارهی نحوهی استفاده از دادههای ورودی و خطر نشت دادهها، ممنوعیتها یا محدودیتهایی بر ChatGPT وضع کردهاند.
بااینحال، چتبات Q آمازون در بسیاری جهات بهنظر میرسد پاسخی به Copilot مایکروسافت برای Azure و Duet AI در Google Cloud باشد. این چتباتها بهعنوان دستیاران گفتوگومحور برای مشتریان ابری عمل و پیکربندیها را برای برنامهها و محیطها پیشنهاد و به شناسایی مسائل بالقوه و راهحلهای مرتبط کمک میکنند. این نوع از دستیاران هوش مصنوعی نشاندهندهی گام بعدی در تکامل فناوریهای مبتنیبر هوش مصنوعی در بخش خدمات ابری است.
آدام سلیپسکی اشاره کرده است که تیمی کوچک در آمازون با استفاده از Q توانستهاند حدود ۱,۰۰۰ برنامه را از جاوا ۸ به جاوا ۱۷ ارتقا دهند و این کار را تنها در دو روز آزمایش کنند. همچنین، آمازون در حال توسعهی Q برای استفاده در محصولات اولیهی خود مانند QuickSight، سرویس تحلیل تجاری است. در QuickSight، چتبات Q میتواند گزینههای تصویرسازی برای گزارشهای تجاری را پیشنهاد و آنها را بهطور خودکار تغییر فرمت یا به سؤالات مربوط به دادههای گزارش جواب دهد.
درنهایت، باید بگوییم که چتبات Q وارد نرمافزار مرکز تماس آمازون، Amazon Connect، نیز شده است. در این سیستم، کارشناسان خدمات مشتری میتوانند پاسخهای پیشنهادی به پرسشهای مشتریان را دریافت کنند، بدون اینکه نیاز باشد سؤالات را در نوار متنی تایپ کنند. Q همچنین خلاصهای پس از تماس تولید میکند که میتواند برای پیگیری اقدامات بعدی استفاده شود. این نشان میدهد که Q ابزاری چندوجهی و کارآمد است که میتواند در زمینههای متنوعی از کسبوکارها کاربرد داشته باشد.