یکی از افشاکنندگان خوشنام دنیای فناوری میگوید که بهدنبال ارسال کیتهای توسعه سونی به استودیوهای بازیسازی، انتظار میرود که مشخصات PS5 Pro بهزودی منتشر شود.
بهگزارش تکناک، تام هندرسون، افشاگر حوزه سختافزار گیمینگ و سرپرست Insider Gaming، در شبکه اجتماعی X گزارش داد که انتظار میرود تمام مشخصات کنسول جدید سونی، PS5 Pro، این ماه فاش شود. طبق گفتههای هندرسون، سونی کیتهای توسعه PS5 Pro را این ماه به استودیوهای شخص ثالث ارسال خواهد کرد. این کار فرصت مغتنمی را برای افشاگران فراهم میکند تا نگاهی پنهانی و زودهنگام به سختافزار کنسول جدید سونی بیندازند.
تامزهاردور مینویسد که پست هندرسون در پاسخ به پست یکی از کاربران پلتفرم X به نام Nasser بود که در آن از تام هندرسون درباره صحت شایعههای جدید سختافزار PS5 Pro سؤال کرده بود. اگر پاسخ هندرسون درست باشد، نشان میدهد که سونی مشغول کار روی بهروزرسانی میاننسلی PS5 است. درحالحاضر، این نسخه با عنوان PS5 Pro شناخته میشود.
این اتفاقی منطقی است؛ زیرا تقریباً در نیمه راه عمر موردانتظار برای کنسولهای نسل جدید قرار داریم. مطابق سنوات گذشته، شرکتهای سازنده کنسول مانند سونی و مایکروسافت بهروزرسانی میاننسلی برای کنسول خود در نظر میگیرند تا فروش و علاقه به سختافزار نسبتاً قدیمی کنسولهایشان را افزایش دهند. معمولاً این کنسولها با سختافزاری بهبودیافته برای افزایش عملکرد و کیفیت گرافیک همراه هستند.
پست منتشرشده هندرسون در پلتفرم X حاوی جزئیات بسیار جالبی از PS5 Pro است. اگر شایعات درست باشند، PS5 Pro با پردازندهای گرافیکی با معماری دو نسل جدیدتر از پردازنده گرافیکی موجود در PS5 فعلی عرضه میشود. قبل از ورود به جزئیات، باید بگوییم که خودِ هندرسون گفته است که صحت این خبر فاششده را تأیید نمیکند؛ بنابراین، به این اطلاعات باید با دیده شکوتردید بنگرید.
دراینمیان، یکی از کاربران انجمن Resetera با نام کاربری RandomlyRandon67 نیز میگوید که PS5 Pro با پردازندهای گرافیکی جدید به نام Viola عرضه خواهد شد که روی فرایند N4P از TSMC ساخته شده است. این پردازنده گرافیکی با مجموعاً 30 عدد، تقریباً دو برابر WGPs بیشتری از PS5 فعلی خواهد داشت و از معماری RDNA 3 جدید ایامدی بهره خواهد برد.
این پردازنده گرافیکی RDNA 3 معمولی نخواهد بود. نکته مهم دیگر این است که پردازنده گرافیکی Viola جدید با بهبودهای ریتریسینگ از معماری RDNA 4 ایامدی همراه خواهد بود. این ویژگیها شامل سرعتبخشی سختافزاری ریتریسینگ برای مواردی مانند BVH traversal که ازطریق شیدرها در PS5 فعلی اجرا میشود و نیز تکنیک ترتیب مجدد رشته برای افزایش عملکرد RT میشود؛ درست مشابه ویژگی Shader Execution Reordering انویدیا که در پردازندههای گرافیکی مجموعه RTX 40 آن یافت میشود.
علاوهبراین، احتمالاً PS5 Pro همراه با واحد پردازش عصبی XDNA2 جدید ایامدی برای سرعتبخشی به بارهای کاری هوش مصنوعی عرضه خواهد شد. بهطور خاص، این واحد برای آپاسکیل تصویر استفاده خواهد شد و از تکنیک اختصاصی یادگیری ماشین موقتی استفاده خواهد کرد که خودِ شرکت سونی آن را توسعه داده است.
بهنظر میرسد که سونی میخواهد با آپاسکیل و استفاده از هوش مصنوعی که میتواند کیفیت تصویر بهتری از تکنیکهای آپاسکیل «غیر AI» مانند FSR ارائه دهد، کاری را تکرار کند که انویدیا و اینتل با فناوریهای DLSS و XeSS خود انجام میدهند. دیگر ارتقایی که طبق گفتهها به PS5 Pro خواهد رسید، پردازنده Zen 2 کمی سریعتر است که با سرعتی 4.4 گیگاهرتز کلاک شده است.