شرکت Supernal، زیرمجموعهای از هیوندای، در نمایشگاه CES 2024 جدیدترین مدل هواپیمای برقی خود با قابلیت پرواز و فرود عمودی را به نام S-A2 رونمایی کرده است.
بهگزارش تکناک و بهنقل از سایت TechCrunch، هواپیمای S-A2 که برای حملونقل مسافران طراحی شده، نسخهای پیشرفتهتر از مدلهای قبلی است و بیانگر این است که هیوندای همچنان به برنامههای خود برای ورود به این بخش تازه از حملونقل هوایی پایبند است.
در گذشته، هیوندای با شرکت Uber Elevate که اکنون بخشی از Joby Aviation است، درزمینه توسعه و احتمالاً تولید انبوه تاکسیهای هوایی برای شبکه آینده سواریهای هوایی همکاری کرد. درحالیکه صنعت eVTOL (هواپیماهای برقی با قابلیت پرواز و فرود عمودی) هنوز در انتظار ظهور بازیگر تجاری محوری است، Supernal با برنامههای واقعبینانهتر به CES 2024 بازگشته است.
Supernal تیمی متشکل از 600 نفر را تشکیل داده است و از توانمندیهای فنی و تجاری گروه هیوندای موتور و تأمینکنندگان هوانوردی سراسر جهان بهره میبرد. این شرکت که زیرنظر جایوون شین، رئیس و مدیرعامل گروه هیوندای موتور و Supernal، فعالیت میکند، منابع مالی زیادی را برای دستیابی به این هدف صرف کرده؛ اگرچه هیوندای هیچگاه میزان دقیق سرمایهگذاری خود را فاش نکرده است.
بن دیاچون، مدیر فنی Supernal، در نمایشگاه CES 2024 اظهار کرد که هنوز مراحل و چالشهای بسیاری برای رسیدن به هدف پرواز تجاری هواپیمای برقی S-A2 وجود دارد. او تأکید کرد که قبل از اینکه S-A2 بتواند بهصورت تجاری پرواز کند، باید این هواپیما فرایند گواهینامه نوع 1 را از اداره هوانوردی فدرال (FAA) طی کند. این فرایند میتواند طولانی و دشوار باشد؛ زیرا شامل تأیید و اطمینان از ایمنی و استانداردهای عملیاتی هواپیما میشود.
دیاچون اعلام کرد که Supernal قرار است آزمایشهای خود را امسال در کالیفرنیا با استفاده از وسایل نمایشی فناوری آغاز کند. این آزمایشها به Supernal اجازه میدهند تا دادههای لازم را برای نشاندادن ایمنی و کارایی S-A2 جمعآوری کنند. علاوهبراین، این شرکت قصد دارد در سال جاری درخواست خود را به FAA ارائه دهد. درنهایت در سال 2025، Supernal برنامههای خود برای روشهای انطباق با استانداردهای FAA را ارائه خواهد داد.
جزئیات فنی
هواپیمای S-A2 که در نمایشگاه CES 2024 رونمایی شده است، ویژگیهای طراحی و فناوری پیشرفتهای را بهنمایش گذاشته است. این هواپیما یک دم به شکل V دارد و به معماری پیشرانه الکتریکی پخششده مجهز شده که شامل ۸ روتور کاملاً قابلتنظیم است. این طراحی به S-A2 امکان میدهد تا با کارایی و ایمنی زیاد پرواز کند.
علاوهبراین، S-A2 با تجهیزات اضافی مانند سیستم قدرت، کنترلهای پرواز و اویونیکس مجهز است که شامل تمام سیستمهای حیاتی و ایمنی موردنیاز برای هوانوردی تجاری است. این هواپیما برای پرواز با سرعت 120 مایلبرساعت در ارتفاع 1500 فوتی طراحی شده و برای سفرهای حومهای به درون شهر با فاصلههای 25 تا 40 مایل مناسب است.
بن دیاچون در نمایشگاه توضیح داد که هواپیما در زمان برخاستن و فرودآمدن حدود 65 دسیبل و حین پرواز حدود 45 دسیبل صدا تولید خواهد کرد که تقریباً معادل صدای ماشین ظرفشویی است. این سطح صدا نشاندهنده تلاشهایی است که برای کاهش آلودگی صوتی، یکی از مشکلات اصلی در پروازهای شهری، انجام شده است.
همچنین، طراحان و مهندسان Supernal طراحی داخلی هواپیما را بهصورت ماژولار انجام دادهاند که شامل قابلیت تعویض باتری با پیشرفت فناوری است. این امکان به هواپیما اجازه میدهد تا بهراحتی با تغییرات و بهبودهای فناوری سازگار شود و انعطافپذیری بیشتری برای آینده فراهم کند.