پس از تأخیرهای طولانی و درست زمانیکه بازار خودروهای برقی نشانههایی از ارزانشدن را نشان میدهد، پورشه مدل برقی ماکان، اولین SUV الکتریکی خود را رونمایی کرد.
بهگزارش تکناک، شرکت پورشه امروز در سنگاپور مدل جدید ماکان را با قیمت پایه ۸۴,۱۰۰ یورو (۹۱,۵۹۳ دلار) معرفی کرد. این مدل که در بخش خودروهای برقی لوکس قرار میگیرد، بهمنظور بررسی تمایل مصرفکنندگان به این نوع خودروها در شرایطی عرضه شده است که با هزینههای هنگت وام و نقصهای زیرساختی شارژ مواجه هستند.
این خودروساز آلمانی زیر فشار است تا عملکرد ضعیفش در بازار سهام و کندی تجارت خود در چین را بهبود بخشد که در آن تسلا و BYD و BMW با طیف گستردهتری از خودروهای برقی رقابت میکنند.
بسیاری از مسائل به این موضوع بستگی دارد که ماکان جدید بتواند با محبوبیت مدل احتراق داخلی خود مطابقت داشته باشد؛ مدلی که در سال 2023 بهجز کاین بزرگتر، از تمام مدلهای پورشه پرفروشتر بود. این شرکت هشدار داده است که احتمالاً حجم کلی فروش آن در سال جاری ثابت خواهد ماند.
بهنقل از بلومبرگ، ماکان دومین خودرو برقی پورشه پس از تایکان است که در سپتامبر 2019 معرفی شد. مشکلات نرمافزاری باعث تأخیر دوساله در عرضه این مدل جدید شد و به برکناری هربرت دیس، مدیرعامل شرکت مادر فولکس واگن AG (Volkswagen AG)، کمک کرد. این SUV درست زمانی عرضه میشود که بازار خودروهای برقی در حال ارزانشدن است. تسلا قیمتها را کاهش داده و رشد کندتری را اعلام کرده است و چندین شرکت تولیدکننده خودروهای برقی خروجی خود را کاهش دادهاند.
تحویل این SUV جمعوجور که با iX بامو و مدل X تسلا رقابت میکند، از نیمه دوم سال جاری آغاز میشود. Macan برقی اولین پورشهای است که از پلتفرم جدید EV استفاده میکند که نویدبخش تولید انعطافپذیرتر و کارآمدتر است. این پلتفرم که با همکاری آئودی توسعه یافته است، در مدلهای آینده، ازجمله کاین برقی استفاده خواهد شد.
بااینحال، چشمانداز برای سال 2024 چندان امیدبخش بهنظر نمیرسد. آلمان، یعنی بازار داخلی پورشه، در آستانه رکود قرار گرفته است و آشفتگی در دریای سرخ باعث شده تا کشتیها برای دورزدن آفریقا مسیر را دور بزنند که بر زنجیرههای تأمین صنعتی تأثیر میگذارد.
این خودروساز انتظار دارد که شرایط در بازار مهمی مانند چین پس از کاهش 15 درصدی تحویل در آن کشور در سال گذشته بهدلیل کندی اقتصاد چین، همچنان دشوار باشد. پورشه درمقایسهبا فراری NV که مدل تجاری کمیاب آن باعث شده است تا سفارشهای آن تا چند سال آینده فروخته شود، بیشتر درمعرض نیروهای اقتصادی کلان قرار دارد.
مدل برقی که یک دهه پس از Macan بنزینی عرضه میشود، در دو نسخه عرضه خواهد شد: یکی نسخه پایه ماکان 4 که میتواند در 5/2 ثانیه از ۰ به 100 کیلومتر (62 مایل) در ساعت برسد و دیگری نسخه قدرتمندتر توربو که با قیمت 114,600 یورو عرضه میشود و در 3/3 ثانیه به این شتاب میرسد. این بیش از یک ثانیه سریعتر از بهترین مدل بنزینی Macan، یعنی ماکان GTS است.
برد این خودروهای برقی بهترتیب 613 و 591 کیلومتر است و میتوانند 70 درصد باتری خود را در 21 دقیقه شارژ کنند. آنها به نمایشگر واقعیت افزوده مجهزند که نشانههای ناوبری را به میدان دید راننده منتقل میکند. رونمایی این خودرو در اتحادیه اروپا اهمیت ویژهای دارد؛ جایی که فروش Macan احتراق داخلی بهدلیل مطابقتنداشتن با مقررات جدید امنیت فناوری اطلاعات اواخر امسال متوقف خواهد شد. پورشه همچنان نسخه بنزینی Macan را در خارج از اتحادیه اروپا عرضه خواهد کرد.
این خودروساز با استفاده از صندلیهای بدون چرم و تزیینات داخلی ساختهشده از مواد بازیافتی مانند Econyl که از نایلون بازیابیشده تولید و در کفپوشها استفاده میشود، بر ماهیت سازگاری دومین خودرو الکتریکی خود با محیطزیست تأکید میکند. بااینحال، ماکان الکتریکی حدود ۸۵۰ پوند سنگینتر از همقطار بنزینی خود است.
هر دو نسخه الکتریکی به سیستم چهارچرخ متحرک، موقعیت صندلی پایینتر، فاصله بین دو محور طولانیتر و فضای ذخیرهسازی بزرگتر از مدل بنزینی با مجهزند. آنها برای اولینبار فرمان محور عقب را ارائه میدهند که باعث افزایش مانورپذیری و تعادل آنها در پیچها با سرعتهای بیشتر میشود. تیمو رِش، رئیس پورشه آمریکایشمالی، گفت: «تقاضای مشتریان را برای خودرو الکتریکی پورشه میبینیم. زمان ایدئالی برای عرضه چنین خودرویی است.»