طبق شایعات، پردازنده گرافیکی PS5 Pro حداکثر 36 ترافلاپس قدرت ارائه میدهد. برخی از تغییرات این پردازنده بهمنظور بهبود عملکرد رهگیری پرتو (Ray Tracing) اعمال شدهاند.
بهگزارش تکناک، دیجیتال فاندری (Digital Foundry) در ویدئو و مقالهای جدید تازهترین شایعات درباره بهروزرسانی میاننسلی سونی، PS5 Pro را بررسی کرده و نگاهی عمیق به جزئیات پردازنده گرافیکی آن انداخته است. براساس اطلاعات موجود در پورتال توسعهدهندگان سونی، کنسول آینده سونی 30 پردازنده گروه کاری (Work Group Processors) دارد که 33/5 ترافلاپس قدرت ارائه میدهد.
این در حالی است که مدل پایه، یعنی PS5 استاندارد، 18 پردازنده گروه کاری دارد و 10/23 ترافلاپس قدرت ارائه میدهد. در نگاه اول، این اعداد نشان میدهند که PS5 Pro میتواند 227 درصد عملکرد بهتری داشته باشد؛ اما اینگونه نیست. خود سونی در اسنادش اشاره میکند که نسخه پرو درمقایسهبا مدل پایه فقط 45 درصد افزایش عملکرد پردازنده گرافیکی خواهد داشت.
wccftech مینویسد که دیجیتال فاندری با مقایسه اعداد مدل پایه و مدل پرو حدس میزند که رقم 33/5 ترافلاپسی PS5 Pro احتمالاً با فرکانس کاری 2/18 گیگاهرتز از 60 واحد محاسباتی آن بهدست میآید که کمتر از مدل پایه است.
بااینحال، بهدلیل وجود حالت تقویتشده فوقالعاده که فرکانس پردازنده گرافیکی را تا 2/35 گیگاهرتز افزایش میدهد و به قدرت 36 ترافلاپس میرساند، این موضوع تأثیر چندانی نمیگذارد. ناگفته نماند بهدلیل محدودیت توان سیستم، تنها تعداد کمی از بازیها میتوانند تا این مقدار تقویت شوند.
علاوهبر کمی تفاوت در سرعت کلاک، پردازنده گرافیکی PS5 Pro درمقایسهبا مدل استاندارد تغییرات دیگری هم خواهد کرد. ساختار حافظه کش جدید این کنسول با دو برابر شدن حافظه کش L1 و افزایش اندازه حافظه L0 از 16 به 32 کیلوبایت بهترتیب امکان استفاده از تعداد بیشتری واحد محاسباتی در هر موتور سایهزن و عملکرد سریعتر رهگیری پرتو را فراهم میکند.
همچنین، پردازنده گرافیکی سیستم جدید از قابلیتهای DirectX12 Ultimate پشتیبانی میکند که روی مدل پایه موجود نیست؛ مانند پشتیبانی سختافزاری از سایهزنی با نرخ متغیر و پشتیبانی از سایهزنی مش و ویژگیهای اضافی برای MSAA ترکیبی. PS5 Pro هنوز رسماً معرفی نشده است؛ ولی انتظار میرود تا پایان سال جاری از آن پردهبرداری شود.