متا از دادههای تولیدشدهی کاربران در شبکههای اجتماعی مختلف برای آموزش ابزارهای هوش مصنوعی اختصاصی خود استفاده میکند.
بهگزارش تکناک، چشمانداز هوش مصنوعی با سرعتی فزاینده در حال تغییر است و ابزارهای هوش مصنوعی مولد که میتوانند متن و تصویر و حتی ویدئو بسیار واقعگرایانه خلق کنند، بیشازپیش دردسترس قرار دارند. این ابزارها برای آموزش و بهبود قابلیتهای خود به مجموعه دادههای عظیمی از محتوای موجود متکی هستند.
متا، شرکت مادر فیسبوک، اینستاگرام، مسنجر و واتساپ، در حال توسعهی ابزارهای هوش مصنوعی اختصاصی خود است و قصد دارد از محتوای تولیدشدهی کاربران در پلتفرمهایش برای آموزش این ابزارها بهره ببرد.
در این مطلب، پیامدهای رویکرد متا درزمینهی بهکارگیری دادههای تولیدشدهی کاربران برای آموزش ابزارهای هوش مصنوعی را بررسی میکنیم.
فهرست مطالب
نقش محتوای کاربر در توسعهی هوش مصنوعی
بهنقل از گیزچاینا، برای آموزش سیستمهای هوش مصنوعی لازم است آنها را درمعرض انبوهی از اطلاعات قرار داد. برای ابزارهای تولید تصویر و ویدئو، این دادهها شامل تصویرها و ویدئوهای موجود است. متا قصد دارد از محتوای بارگذاریشدهی کاربران در فیسبوک و اینستاگرام و مسنجر برای آموزش ابزارهای هوش مصنوعی خود استفاده کند. این روشی غیرمعمول نیست و سایر توسعهدهندگان هوش مصنوعی نیز از استراتژیهای مشابهی استفاده میکنند. بااینحال، سؤالات مهمی را دربارهی حریم خصوصی کاربران و کنترل دادهها مطرح میکند.
ملاحظات مربوط به حریم خصوصی و قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا
درحالیکه قوانین فعلی ممکن است بهصراحت به استفاده از محتوای تولیدشدهی کاربر برای آموزش هوش مصنوعی اشاره نکنند، چهارچوبهای نظارتی در حال تحول هستند. اتحادیهی اروپا (EU) با قانون پیشنهادی هوش مصنوعی خود که هدفش اطمینان از توسعهی مسئولانهی هوش مصنوعی با اولویتدادن به حقوق و امنیت کاربران است، در خطمقدم این توسعه قرار دارد. انتظار میرود قانون هوش مصنوعی اتحادیهی اروپا در سال ۲۰۲۵ اجرایی شود و بهطور بالقوه بر نحوهی برخورد شرکتهایی مانند متا با دادههای کاربران برای آموزش هوش مصنوعی تأثیر بگذارد.
توقف استفاده از دادههای کاربران اروپایی برای هوش مصنوعی متا
کاربران اروپایی میتوانند از استفادهی متا از عکسها و پستهایشان برای آموزش هوش مصنوعی جلوگیری کنند. این کار ازطریق تنظیمات اینستاگرام و فیسبوک یا حتی مستقیماً ازطریق مرورگر وب انجامشدنی است. درادامه، راهنمای گامبهگام انجام این کار برای کاربران اندرویدی اینستاگرام آورده شده است:
- برای دسترسی به پروفایل خود، روی آیکون تصویر نمایه ضربه بزنید.
- در گوشهی بالا سمت راست، روی منو همبرگری ضربه بزنید.
- به بخش تنظیمات (Settings) و سپس حساب کاربری (Account) بروید.
- گزینهی حریم خصوصی (Privacy) را انتخاب کنید و سپس روی اطلاعات (Information) ضربه بزنید.
- روی سیاست حریم خصوصی (Privacy Policy) کلیک کنید.
- در صفحهی حاوی سیاست حریم خصوصی، عبارت «برای کسب اطلاعات بیشتر دربارهی حق اعتراض خود کلیک کنید» (Get more information about your right to object) را پیدا کنید و روی لینک مرتبط ضربه بزنید.
- به پایین صفحه بروید تا فرم خروج از دسترسی (Opt-Out Form) را پیدا و آن را با اطلاعات خود تکمیل کنید. همچنین، بهطور خلاصه توضیح دهید که چرا با استفاده از دادههایتان برای آموزش هوش مصنوعی مخالف هستید.
- پس از تکمیل فرم، با کلیک روی ارسال (Send) فرم را ارسال کنید.
واتساپ و فراتر از آن
شایان ذکر است که دسترسی متا به دادهها برای آموزش هوش مصنوعی دادههای بهاشتراکگذاشتهشده در واتساپ را شامل نمیشود. دلیل این امر استفادهی واتساپ از رمزنگاری سرتاسری است که محرمانهماندن پیامها و رسانهها و دسترسینداشتن متا به آنها را تضمین میکند. بااینحال، کاربران خارج از اتحادیهی اروپا ممکن است همین سطح کنترل بر دادههای خود که برای آموزش هوش مصنوعی استفاده میشود، نداشته باشند.
مسئلهی حریم خصوصی دادهها و کنترل کاربر درزمینهی توسعهی هوش مصنوعی پیچیده و دائماً در حال تغییر است. رویکرد متا بر نیاز به شفافیت و توانمندسازی کاربران تأکید میکند. درحالیکه قانون پیشنهادی هوش مصنوعی اتحادیهی اروپا گام امیدوارکنندهای بهسوی توسعهی مسئولانهی هوش مصنوعی بهشمار میرود، کاربران میتوانند با استفاده از چهارچوب موجود، همین امروز برای مدیریت تنظیمات حریم خصوصی دادههای خود اقدام کنند.
چشمانداز آینده؛ همکاری برای آیندهی هوش مصنوعی؟
با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی، برقراری تعادل بین نوآوری و حریم خصوصی کاربران امری ضروری است. برقراری ارتباط و همکاری شفاف بین شرکتهای فناوری و تنظیمکنندهها و کاربرها برای پیمودن مؤثر این مسیر حیاتی خواهد بود. درنهایت، باید گفت هدف از این کار ایجاد محیطی است که در آن توسعهی هوش مصنوعی با احترام به حقوق فردی و امنیت دادهها رونق بگیرد.