مصرف ویتامین D خطر دیابت را کاهش می‌دهد

بررسی کارآزمایی‌های بالینی نشان داده است که مصرف بیشتر ویتامین D ، با کاهش 15 درصدی احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در بزرگسالان مرتبط است.

به گزارش تکناک، ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که در برخی از غذاها یا به عنوان مکمل در دسترس است یا به آن اضافه می شود، یا در اثر برخورد اشعه ماوراء بنفش نور خورشید به پوست توسط خود بدن تولید می شود.

ویتامین D عملکردهای زیادی در بدن دارد، از جمله داشتن نقشی موثر در ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز. اخیرا یک سری آزمایش شهودی، ارتباطی بین میزان پایین ویتامین D در خون و خطر بالای ابتلا به دیابت پیدا کرده اند.

محققان مرکز پزشکی Tufts با یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیزی، سه کارآزمایی بالینی انجام دادند که اثرات مکمل ویتامین D را بر خطر دیابت مقایسه کردند.

نویسندگان این تحقیق متوجه شدند که طی یک دوره پیگیری سه ساله، دیابت تازه شروع شده، در 22.7 درصد از بزرگسالانی که ویتامین D دریافت کرده بودند و 25 درصد از افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، رخ داد، که این مسئله 15 درصد کاهش نسبی خطر را نشان می دهد. به گفته نویسندگان، برآوردهای آنها به بیش از 374 میلیون بزرگسال در سراسر جهان که مبتلا به پیش دیابت هستند، تعمیم می یابد که این مسئله نشان دهنده این موضوع است که حتی مصرف مکمل های ارزان قیمت ویتامین D می تواند پیشرفت دیابت را در بیش از 10 میلیون نفر به تاخیر بیندازد.

در یک مقاله ، نویسندگان کالج دوبلین و سازمان ایمنی غذا ایرلند، تاکید کردند که اطلاعات بدست آمده از آزمایشات قبلی، اثرات نامطلوب قابل توجهی را برای مصرف بالای ویتامین D نشان داده‌اند. آنها استدلال می کنند که جامعه محققان که درمان ویتامین D را ترویج می کنند، موظفند به پزشکان در مورد مصرف ویتامین D مورد نیاز و محدودیت های ایمنی آن  هشدار دهند. آنها توصیه می کنند که درمان دیابت با ویتامین D با دوز بسیار بالا ، ممکن است از دیابت نوع 2 در برخی از بیماران جلوگیری کند، اما ممکن است مشکلاتی هم به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.