Runway، شرکت پیشرو درزمینهی ابزارهای هوش مصنوعی مولد برای فیلمسازان و خلاقان محتوای تصویری، جدیدترین دستاورد خود به نام Gen-3 Alpha را رونمایی کرد.
بهگزارش تکناک، رقابت برای تولید ویدئوهای باکیفیت با هوش مصنوعی شدت گرفته است. دراینمیان، شرکت Runway که ابزارهای هوش مصنوعی مولد را برای فیلمسازان و تولیدکنندگان محتوای تصویری توسعه میدهد، مدل هوش مصنوعی جدید خود موسوم به Gen-3 Alpha را رونمایی کرده است. جدیدترین مدل هوش مصنوعی این شرکت کلیپهای ویدئویی را از توضیحات متنی و تصاویر ثابت تولید میکند.
Runway ادعا میکند این مدل درمقایسهبا Gen-3 Alpha، پیشرفتی درخورتوجه در سرعت و کیفیت تولید ارائه میدهد و کنترل دقیقتر بر ساختار و سبک و حرکت ویدئوهای ساختهشده را امکانپذیر میسازد. Gen-3 Alpha در روزهای آینده برای مشترکان Runway دردسترس خواهد بود؛ ازجمله مشتریان سازمانی و تولیدکنندگان محتوا در برنامهی شرکای خلاقیت Runway.
تککرانچ مینویسد که هوش مصنوعی Gen-3 Alpha در تولید شخصیتهای انسانی با طیف وسیعی از حرکات و ژستها و احساسات عالی عمل میکند. این مدل برای تفسیر طیف وسیعی از سبکها و اصطلاحات سینمایی طراحی شده است. ناگفته نماند که مدل هوش مصنوعی یادشده محدودیتهایی نیز دارد؛ ازجمله اینکه حداکثر طول فیلمهای آن ۱۰ ثانیه است.
مانند همهی مدلهای تولید ویدئو با هوش مصنوعی، Gen-3 Alpha نیز با تعداد زیادی از نمونههای ویدئو و تصویر آموزش دیده است تا بتواند الگوهای موجود در این نمونهها را برای تولید کلیپهای جدید بیاموزد.
Runway تا حدی به موضوع حق تکثیر اشاره کرده و گفته است که در توسعهی Gen-3 Alpha با هنرمندان مشورت کرده است. این شرکت میافزاید که قصد دارد Gen-3 را با مجموعه جدیدی از حفاظتها منتشر کند؛ ازجمله سیستم تعدیل برای مسدودکردن تلاشهای تولید ویدئو از تصاویر دارای حق تکثیر و محتوایی که با شرایط خدمات Runway مطابقت ندارد.
همچنین، سیستمی برای ردیابی خاستگاه در حال توسعه است که با استاندارد C2PA (تحتپشتیبانی مایکروسافت، ادوبی، OpenAI و…) سازگار است تا مشخص کند که ویدئوها از Gen-3 نشئت گرفتهاند.
Runway اعلام کرده است که با سازمانهای پیشرو در سرگرمی و رسانه برای توسعهی نسخههای سفارشی Gen-3 Alpha همکاری کرده است. این نسخهها به کنترل دقیقتر سبک و شخصیتهای یکنواختتر برای پاسخگویی به نیازهای خاص هنری و روایتی کاربر کمک میکنند.
Runway بیش از 236/5 میلیون دلار از سرمایهگذاران، ازجمله گوگل و انویدیا و شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر مانند Amplify Partners و Felicis و Coatue جذب کرده است. این شرکت با رشد سرمایهگذاری خود در فناوری هوش مصنوعی مولد، خود را با صنعت خلاقیت همسو کرده است.
Runway بخش Runway Studios را اداره میکند که بخش سرگرمی است و بهعنوان شریک تولید برای مشتریان سازمانی عمل میکند. همچنین، میزبان جشنوارهی فیلم هوش مصنوعی است؛ یکی از اولین رویدادهایی که به نمایش فیلمهایی اختصاص دارد که بهطور کامل یا بخشی از آنها با هوش مصنوعی تولید شدهاند.
هفتهی گذشته، استارتآپ هوش مصنوعی مولد به نام لوما Dream Machine را معرفی کرد. این هوش مصنوعی مولد ویدئو بهدلیل استعدادش در متحرکسازی میمها بهسرعت در حال فراگیرشدن است. چند ماه پیش هم، ادوبی اعلام کرد که در حال توسعهی مدل تولید ویدئو خود است که با محتوای موجود در کتابخانه رسانهای Adobe Stock آموزشدیده است.