شرکت باتریسازی چینی CATL وعدۀ ساخت یک هواپیمای الکتریکی 8 تُنی با بُرد 2000 تا 3000 کیلومتر را در حدود 4 سال آینده داده است.
به گزارش تکناک، این غول باتریسازی چینی میگوید که با موفقیت یک هواپیمای 4 تنی را با استفاده از باتریهای متراکم با چگالی فوقالعاده بالا، به پرواز درآورده است و اکنون ادعا دارد در 3 یا 4 سال آینده یک هواپیمای 8 تنی را به پرواز درخواهد آورد.
شرکت باتریسازی چینی CATL اکنون در جهان پیشرو در زمینۀ تولید باتری برای وسایل نقلیۀ الکتریکی است و 37 درصد از کل سهم بازار را در اختیار دارد. تقریباً تمامی خودروسازان بزرگ، مانند: فورد و تسلا، از باتریهای CATL استفاده میکنند.
این شرکت در آوریل سال 2023 اعلام کرد که باتری متراکم با چگالی انرژی بیش از دو برابر اکثر محصولات موجود در بازار با 500 واتساعت بر کیلوگرم را ساخته است. یک باتری اسید سرب معمولی خودرو، میتواند بیش از 50 واتساعت بر کیلوگرم باشد، در حالی که باتریهای لیتیوم-یون خودروهای الکتریکی مانند باتری ماشینهای تسلا مدل 3 میتوانند تا حدود 265 واتساعت بر کیلوگرم چگالی انرژی داشته باشند.
شرکت CATL میگوید که باتری متراکم با در نظر گرفتن ایمنی و وزن، بهطور خاص برای درجۀ هوانوردی طراحی شده است و انتظار میرود که برای افزایش بُرد هواپیماها مورد استفاده قرار گیرد.
سه ماه پس از آن اعلامیه، CATL یک بخش هوانوردی را تأسیس کرد و با شرکت هواپیمایی تجاری چین (COMAC) که یک شرکت هواپیمایی دولتی چینی است، شریک شد.
از آن زمان همه چیز خیلی سریع پیش رفت. روز سهشنبه، این شرکت اعلام کرد که با موفقیت یک هواپیمای 4 تنی را با باتری جدید خود آزمایش کرده است. به نظر میرسد بانک باتری، پیکربندی موتور، هرگونه اطلاعات مربوط به طول پرواز، ارتفاع یا سرعت، در زمان نگارش این مقاله کاملاً محرمانه بوده است، امّا خبرگزاری ChinaDaily گزارش میدهد که CATL قصد دارد یک هواپیمای الکتریکی تجاری با بُرد 2000 تا 3000 کیلومتر (1240 تا 1865 مایل) تا سال 2027 یا 2028 آماده کند.
یک هواپیمای 8 تنی با یک بوئینگ 737، 31 تنی یا یک ایرباس A320 با وزن 41 تن فاصلۀ زیادی دارد، امّا یک هواپیمای لیرجت 70/75 کمی بیش از 7 تن وزن دارد و میتواند با 9 سرنشین پرواز کند، که به نظر میرسد مورد هدف بازار CATL قرار گرفته است.
ارقام برد وعده داده شده بسیار بیشتر از هر هواپیمای مسافربری است که در حال حاضر پرواز میکند. حتی کانسپتهای آیندهنگر هواپیمای مسافربری با باتری الکتریکی مثل Elysian E9X بیش از 1000 کیلومتر (621 مایل) را نمیبینند و حتی با استفاده از سوخت هیدروژن مایع، چنین بُردی نخواهند داشت. بنابراین اگر شرکت CATL بتواند آنچه را که ادعا میکند، انجام دهد، در واقع یک جهش بزرگ در فناوری هوانوردی را رقم میزند.
مقامات هوانوردی چین تمایل خود را برای پیشبرد حملونقل هوایی الکتریکی آیندهنگر با تأکید کامل بر عملیات تاکسی هوایی eVTOL eHang، سالها قبل از اینکه سران ایالاتمتحده یا اروپا آماده باشند و هواپیماهای تجاری مشابه در غرب را تأیید کنند، نشان دادهاند.
از سوی دیگر، هرچه باتری به ازای هر وزن، انرژی بیشتری حمل کند، احتمال بروز مشکلات ناشی از گرما بیشتر میشود و نتیجۀ مخربتری خواهد داشت. 500 واتساعت بر کیلوگرم عدد بسیار ترسناکی در این زمینه است، بنابراین ما امیدواریم که تست ایمنی اولویت اول، دوم و سوم باشد، چرا که شرکت CATL در تلاش است تا این هواپیمای قابلتوجه را ظرف چند سال آینده به خدمت بگیرد.