شرکت پگاسوس خودروی پرندهای به نام Pegasus E را معرفی کرده است، که میتواند با سرعتهای بزرگراهی حرکت کند و در کمتر از سه ثانیه از حالت رانندگی به پرواز تبدیل شود.
به گزارش تکناک، این خودروی پرنده میتواند به صورت عمودی بلند شود و تا سه ساعت با یک پیشرانۀ هیبریدی و بدنهای از فیبر کربن پرواز کند.
شرکت Pegasus که در ملبورن استرالیا مستقر است، در چین هم حضور دارد و اکنون در حال انتقال دفتر مرکزی و تأسیسات تولیدی خود به لاس وگاس میباشد.
این شرکت میگوید که از سال 2009 بر روی طراحی خودروی پرندۀ خود کار کرده است. در واقع این پروژه بسیار پیشرفته به نظر میرسد و نمونههای اولیه این شرکت که برای اولین بار در سال 2016 پرواز کردند، مدتهاست جای خود را به Pegasus E زیبا و کاملاً محصور دادهاند که اولین پرواز خود را در سال 2021 انجام داد.
خودروی Pegasus E یک هلیکوپتر کوچک تکنفره است، که پرههای خودکار و قابلیت تاشوندگی سریع دارد. این هلیکوپتر دارای یک شاسی خودرو با چرخهای کوچک و بدنهای از فیبر کربن است. مشخص نیست که قسمت الکتریکی سیستم محرک هیبریدی دقیقاً از کجا وارد میشود، امّا به نظر میرسد قدرت احتراق از یک موتور دو زمانۀ سبک وزن و شلوغ به نام “Pegasus 800” حاصل میشود که حدود 160 اسب بخار قدرت دارد.
خودروی Pegasus E وزنی معادل 265 کیلوگرم دارد، بنابراین یک خودروی پرندۀ فوق سبک به حساب نمیآید. این خودروی پرنده در یک مخزن کامل 60 لیتری با بار مفید 101 کیلوگرم و سرعت 160 کیلومتر در ساعت و ارتفاع تا 1800 متر پرواز میکند. بُرد 3 ساعته و 420 کیلومتری Pegasus E بسیار بیشتر از آن چیزی است که سایر خودروهای پرندۀ تمام الکتریکی حال حاضر میتوانند ارائه دهند.
این خودرو علیرغم چرخهای کوچک، در جاده میتواند سرعت بزرگراهی را تحمل کند، اگرچه یک محدودکنندۀ الکترونیکی وجود دارد که از سرعت بالای 120 کیلومتر در ساعت جلوگیری میکند. اندازۀ جمع و جور آن اجازه میدهد تا در گاراژهای استاندارد، همچنین جاپارکهایی با اندازۀ معمولی قرار گیرد.
عملکرد خودروی Pegasus E مانند ماشینهای کارتینگ است، چرا که چرخش مناسبی دارد.
بدنۀ فیبر کربن آن شامل دو درب است که به سمت بالا باز میشوند، همچنین دارای سه پدال پا که بین حالتهای رانندگی و پرواز کار میکنند، یک فرمان برای رانندگی و میلههای جمعی و چرخهای برای پرواز است. این ماشین پرنده از نظر ایمنی هم عملکرد فوقالعادهای دارد و میتوان به صورت خودکار یک فرود ملایم داشت.
شرکت Pegasus میگوید که گواهینامۀ صلاحیت پروازی خودروی Pegasus E را از سازمان ایمنی هوانوردی غیرنظامی استرالیا دریافت کرده است، که به آن اجازه میدهد بر اساس مقررات موجود پرواز کند.
در حال حاضر برای پرواز با این ماشین پرنده در استرالیا به گواهینامۀ خلبان هلیکوپتر تفریحی نیاز است، امّا در آمریکا امکان دارد اینطور نباشد. در وبسایت این شرکت آمده است:
«پرواز با پگاسوس بدون گواهینامۀ خلبانی امکانپذیر میباشد، البته این در صورتی است که آزمون کتبی خلبان خصوصی FAA را با موفقیت به پایان رسانده باشید، همچنین برنامههای آشنایی با خودرو و آموزش اپراتور را که توسط شرکت تعیین شده است، تکمیل کرده باشید.»
شرکت Pegasus میگوید که ثبت گواهینامه در شرکت VicRoads در حال انجام است، امّا به طور دقیق مشخص نیست که این وسیله چگونه میتواند به عنوان یک خودرو، واجد شرایط شود.
ممکن است در ایالات متحده تشریفات اداری کمتری وجود داشته باشد، امّا اغلب این نوع وسایل نقلیه از طرحبندی سهچرخه استفاده میکنند، چرا که آنها میتوانند واجد شرایط دریافت عنوان موتورسیکلت باشند و از ارزیابیهای ایمنی دقیقتر طفره بروند، امّا شرایط برای طراحی چهارچرخ بسیار پیچیدهتر است.
بنابراین احتمال دارد نسخهای که در ایالات متحده به فروش میرسد، مدل سه چرخ Pegasus Sports باشد که در آن روتور دم حذف و یک سیستم پروازی با دو پرۀ متداخل جایگزین آن شود. امّا به گزارش Urban Air Mobility News، مدل خاصی که گویا در ایالات متحده به فروش میرسد، یک مدل به نام Air Ferrari است، که دارای چهار چرخ و دو صندلی کنار هم میباشد.
شرکت Pegasus درحال برنامهریزی تولید نسخههای چهار صندلی، عملیات تاکسی هوایی بزرگتر و موارد دیگر است. همچنین این شرکت به دنبال سرمایهگذاری برای افزایش تولید از 10 دستگاه مورد انتظار در سال 2025، به 900 دستگاه در سال تا 2030 است. این شرکت جاهطلبی خاصی برای تبدیل شدن به تولیدکنندۀ پیشروی خودروهای پرنده در جهان دارد.
هنوز قیمت این خودروهای پرنده مشخص نیست، امّا به نظر میرسد قیمت مناسبی داشته باشند.