AMD با هدف افزایش نرخ نوسازی فریم بازیها فناوری جدیدی به نام AFMF 2 را معرفی کرده است که باعث میشود بازیها روانتر اجرا شوند.
بهگزارش تکناک، AMD با رونمایی Fluid Motion Frames 2 (AFMF 2)، نسل دوم فناوری تولید فریمهای روان مبتنیبر سختافزار، بهینهسازی درخورتوجهی در افزایش نرخ فریم بازیها ایجاد کرده است. این فناوری که مختص کارتهای گرافیک سری RDNA 2 و RDNA 3 است، پس از گذراندن مراحل آزمایش فنی، اکنون بهصورت رسمی ازطریق درایور Adrenalin 24.9.1 GPU دردسترس کاربران قرار گرفته است.
ورج مینویسد که AFMF 2 فناوری تولید فریم در سطح درایور است که مشابه DLSS عمل میکند؛ اما به بازیهای خاصی محدود نیست. آپدیت نسل دوم AFMF از APIهای گرافیکی مختلفی مانند OpenGL و Vulkan و DirectX 11 و DirectX 12 پشتیبانی میکند. این یعنی میتوان از آن در طیف گستردهای از بازیها استفاده کرد. درحالحاضر، از فناوری مذکور روی کارتهای گرافیک سری RX 6000 و RX 7000 و 700M و 800M AMD میتوان استفاده کرد.
AMD اعلام کرده است که فناوری AFMF 2 میتواند نرخ فریم بازیها را بهطور متوسط تا ۲۵۰ درصد افزایش دهد. این افزایش چشمگیر نرخ فریم در آزمایشهایی بهدست آمده است که با استفاده از ترکیب فناوریهای FSR 2 و مجموعه بهینهسازی Hypr-RX انجام شده است. بااینحال، شایان ذکر است که عملکرد واقعی این فناوری به عوامل مختلفی ازجمله نوع پردازندهی گرافیکی و بازی مدنظر و وضوح تصویر وابسته است.
بررسیهای Digital Foundry نشان میدهد که در آزمایشهایی با کارت گرافیک Radeon RX 7900 GRE در رزولوشن 4K، نرخ فریم بازیهایی مانند Control و Cyberpunk 2077 و Senua’s Saga: Hellblade II بهطور متوسط دو برابر شده است.
بهروزرسانی AFMF 2 با بهینهسازی الگوریتمهای تولید فریم در صحنههای با حرکت سریع، مشکل غیرفعالشدن این ویژگی در نسل قبلی را برطرف کرده است. علاوهبراین، AMD دو حالت تنظیم هوشمند مبتنیبر هوش مصنوعی را به AFMF 2 اضافه کرده است که به کاربران امکان میدهد تا بین کیفیت تصویر و نرخ فریم و مصرف انرژی دستگاه تعادل ایجاد کنند.
حالت جستوجو با اولویتبندی نرمی تصویر و کیفیت، تجربهی بازی را در صحنههای پویا بهبود میبخشد؛ درحالیکه حالت عملکرد با کاهش بار کاری پردازندهی گرافیکی، کارایی سیستم را در دستگاههای کممصرف افزایش میدهد.
AFMF 2 از حالت تمامصفحهی بومی در GPUهای سری RX 7000 پشتیبانی و با محدودیت FPS کمتأخیر Radeon Chill AMD، امکان تنظیم دقیق نرخ فریم برای کاهش تأخیر در تقویتکنندههای FPS را فراهم میکند.
علاوهبراین، ویژگی جدید کاهش مقیاس هندسی بهصورت بومی در برنامههای DirectX 11 پشتیبانی میشود که روی GPUهای Radeon RX 7000 و Radeon 800M مجتمع اجرا میشوند و میتواند به کاهش Aliasing و سایر مصنوعات بصری در هنگام پخش ویدئوها در پنجرهای کوچکتر از رزولوشن بومی کمک کند.