گوگل تبلیغات را به خلاصههای جستوجوی خود که با هوش مصنوعی تولید میشوند، اضافه کرده است.
بهگزارش تکناک، اخیراً تبلیغات به بخشهای خلاصههای جستوجوی تولیدشده با هوش مصنوعی (AI Overviews) گوگل اضافه شده است. این یعنی کاربران ازاینپس در برخی از نتایج جستوجوی خود، محصولات پیشنهادی را درکنار پاسخهای ارائهشده با هوش مصنوعی مشاهده خواهند کرد.
بهعنوان مثال، اگر کاربری بهدنبال راههای پاککردن لکهی چمن از شلوار خود باشد و از گوگل کمک بخواهد، پاسخ تولیدشده با هوش مصنوعی درکنار پیشنهادهایی برای خرید محصولاتی که میتوانند به حذف لکه کمک کنند، شامل توصیههایی برای تمیزکردن خواهد بود. این محصولات در زیر بخشی با عنوان «اسپانسری» نمایش داده میشوند.
سخنوگوی گوگل، کریگ اِوِر (Craig Ewer)، در مصاحبهای با ورج توضیح داد که این محصولات، تنها درصورتی نمایش داده خواهند شد که جستوجوی کاربر جنبهی تجاری داشته باشد.
ورج مینویسد که گوگل از ماه می سال جاری در حال آزمایش تبلیغات در خلاصههای جستوجوی هوش مصنوعی بود و اکنون تصمیم گرفته است که بهطور کامل این قابلیت را عرضه کند. طبق اظهارات شرکت، این ویژگی به کاربران کمک میکند تا بهسرعت و در لحظه با کسبوکارها و محصولات و خدمات مرتبط ارتباط برقرار کنند.
درحالحاضر، این تبلیغات فقط در AI Overviews برای کاربران موبایل در ایالات متحده نمایش داده میشود. مایکروسافت نیز تبلیغات را در چتبات کوپایلت خود قرار و بهتازگی نحوهی نمایش این تبلیغات در پاسخها را تغییر داده است.
علاوهبر اضافهکردن تبلیغات، گوگل تغییرات دیگری نیز در قالببندی خلاصههای هوش مصنوعی خود اعمال کرده است. پس از دورهای آزمایشی در ماه آگوست، گوگل اکنون تصمیم گرفته است که صفحات وب استنادشده را بهطور برجستهتر در سمت راست خلاصههای جستوجو نمایش دهد. این تغییرات باعث افزایش ترافیک به وبسایتهای پشتیبانیکننده درمقایسهبا طراحی قبلی شده است.
یکی دیگر از قابلیتهای جدید گوگل، ارائهی صفحات جستوجوی سازمانیافتهی هوش مصنوعی است. این ویژگی بهجای نمایش فهرستی از لینکها، صفحهی نتایج سفارشی با اطلاعات مرتبط را نمایش میدهد. درحالحاضر، ویژگی یادشده فقط در ایالات متحده و برای کاربران موبایل در جستوجوهای مربوط به دستورها و پیشنهادهای غذایی فعال است.
با این تغییرات جدید، بهنظر میرسد که گوگل بهطور جدی بهدنبال تقویت نقش هوش مصنوعی در تجربهی جستوجوی کاربران است؛ بهطوریکه نهتنها پاسخهای دقیقتری ارائه میدهد؛ بلکه به کاربران کمک میکند تا به خدمات و محصولات مرتبط با نیازهای خود سریعتر دسترسی پیدا کنند.