یکتانت به عنوان یکی از تاثیرگذارترین پلتفرم های تبلیغات در اینترنت اخیرا گزارش بازاریابی دیجیتال ایران در سال 1402 را منتشر کرده که حاوی اطلاعات و آمار و ارقام جالبی است.
به گزارش تکناک، در این گزارش سهم صنعت تبلیغات دیجیتال،حضور کاربران ایرانی در اینترنت، رفتار کاربران در خریدهای اینترنتی و موضوعات مرتبط با این حوزه به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته است.
در ادامه گزیده ای از این گزارش و مهمترین بخش های آن را با هم مرور می کنیم.
فهرست مطالب
افزایش جهانی سهم تبلیغات دیجیتال
براساس یافتههای این گزارش از وضعیت دیجیتال مارکتینگ در جهان، در سال ۲۰۲۳ سهم تبلیغات دیجیتال از کل صنعت تبلیغات ۶۸٫۸ درصد بوده که ۵ درصد بیشتر از این سهم در سال ۲۰۲۲ بوده است.
در سال گذشته مجموعاً بیش از ۶۳۰ میلیارد دلار هزینه کل تبلیغات دیجیتال در جهان بوده که افزایش ۱۰ درصدی این نوع از تبلیغات نسبت به سال ۲۰۲۲ را نشان میدهد.
آمارهای جهانی درباره حوزه دیجیتال مارکتینگ حاکی از آن است که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ رفتهرفته سهم تبلیغات دیجیتال، شامل تبلیغات در وبسایتها، اپلیکیشنها، شبکههای اجتماعی، تبلیغات ویدیویی، تبلیغات پیامکی و…، بیشتر شده است.
در واقع، در سال ۲۰۱۸ نسبت تبلیغات دیجیتال به تبلیغات غیردیجیتال ۴۸ به ۵۲ درصد بوده است اما در سال گذشته این نسبت به حدود ۶۹ درصد در تبلیغات دیجیتال و ۳۱ درصد در تبلیغات غیر دیجیتال رسیده است.
در این گزارش، منظور از تبلیغات غیردیجیتال تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، محیطی یا تبلیغاتی است که در سینما و مطبوعات انجام میشود.
سهم صنعت تبلیغات دیجیتال در ایران
بنا براعلام یکتانت اندازە بازار تبلیغات دیجیتال در ایران حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان است که این میزان بیش از ۲۰ درصد کل حجم بازار تبلیغات بوده و با رشد قابل توجهی در حال سهمگیری از تبلیغات آفلاین است.
این یعنی بیش از ۲۰ درصد بودجه تبلیغاتی در کشور بهجای هزینه شدن در تبلیغات به روش سنتی مانند تبلیغ در تلویزیون و رسانههای محیطی، در فضای آنلاین مانند وبسایت و اپلیکیشن، شبکههای اجتماعی و… صرف میشود.
در میان انواع رسانههای موجود برای تبلیغات دیجیتال، تبلیغات در شبکههای اجتماعی با ۵۵٫۶ درصد بیشترین سهم را دارد.
سهم تبلیغات پیامکی ۱۵٫۷ درصد، تبلیغات در سایتها و اپها ۱۱ درصد و تبلیغات در VODها ۶٫۵ درصد است.
رفتار کاربران اینترنت در ایران
طبق آمارهایی که در این گزارش ارائه شده میانگین مدت زمان استفاده کاربران از اینترنت در یک روز ۴ ساعت است.
بیش از ۸۵ درصد از کاربران پیش از اینکه برای خرید حضوری یا آنلاین اقدام کنند درباره آنچه میخواهند بخرند در اینترنت تحقیق میکنند.
در میان انواع وسایل الکترونیک، تلفن همراه برای کاربران بیشترین کاربری و کتابخوان کمترین کاربری را دارد.
برای جستوجو در اینترنت و وبگردی اکثر کاربران تلفن همراه را به سایر وسایل الکترونیکی ترجیح میدهند. بعد از تلفن همراه دسکتاپ و پس از آن، تبلتها محبوبتر از سایر وسایل هستند.
طبق گزارش یکتانت، زنان بیشتر از مردان از اینترنت برای ارتباط با خانواده و دوستان استفاده میکنند.
در مقابل، مردان برای دنبال کردن اخبار، گوش دادن به موسیقی، وقتگذرانی، کسب درآمد و بازی کردن بیشتر از زنان از اینترنت استفاده میکنند.
پرکاربردترین پیام رسان ها و اپلیکیشن ها
یافتههای یکتانت نشان میدهد در میان انواع پیامرسانهای خارجی و داخلی تلگرام محبوبترین است.
ایتا در جایگاه دوم قرار دارد و واتساپ با فاصله کمی از آن، در جایگاه سوم ایستاده است. روبیکا، بله، شاد و… هم در میان گروههای مختلف سنی کمتر از ۴۰ درصد استفاده دارند.
در میان سوپراپلیکیشنها که همگی ایرانی هستند، اسنپ پرکاربردترین مورد برای همه گروههای سنی بوده است. سوپراپلیکیشن آپ جایگاه دوم و ایرانسل من جایگاه سوم را در اختیار دارد.
حضور کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی
طبق آمارهای یکتانت در سال ۱۴۰۲ مجموع تعداد فروشگاهها در شبکههای اجتماعی بیش از ۱٫۲ میلیون مورد بوده است که بیش از ۹۶۰ هزار فروشگاه در اینستاگرام فعال بودهاند.
بیش از ۱۱۰ هزار مورد از این فروشگاهها هم در تلگرام فعالیت دارند. سهم روبیکا و روبینو هم بهترتیب ۱۰۰ هزار و ۸۰ هزار فروشگاه بوده است.
این آمارها نشان میدهد با وجود فیلترینگ، کسبوکارها همچنان بسترهای فیلترشدهای مثل اینستاگرام را به پلتفرمهای داخلی ترجیح میدهند.
اختلاف تعداد فروشگاهها در اینستاگرام نسبت به روبیکا و روبینو و… این نکته را به وضوح نشان میدهد.
کتاب و پوشاک در صدر خریدهای آنلاین
کاربران برای خرید کالاهای گوناگونی از روش خرید آنلاین استفاده میکنند اما در میان همه انواع کالاها پوشاک بیشترین میزان خرید آنلاین را دارد.
کتاب دومین دسته کالایی محبوب برای خرید اینترنتی است. محصولات آرایشی-بهداشتی، وسایل و لوازم خانگی و بلیط هواپیما و قطار و اتوبوس هم در رتبههای بعدی ایستادهاند.
خرید جواهر بهصورت آنلاین هم کمترین محبوبیت را بین کاربران دارد.