ابرخودرو جدید مکلارن با 1258 اسب بخار و ترکیب تکنولوژیهای مسابقهای فرمول 1 و نوآوریهای جدید با نام W1 رونمایی شد.
به گزارش تکناک، این ابرخودرو از موتور 4.0 لیتری V8 به همراه سیستم هیبریدی بهره میبرد، که شتاب 0 تا 60 مایل در ساعت را در 2.7 ثانیه فراهم میکند.
طراحی آیرودینامیکی پیشرفته این خودرو همراه با کاهش وزن و نیروی رو به پایین قابل توجه، آن را به یکی از سریعترین و قویترین خودروهای جادهای مکلارن تبدیل کرده است.
مکلارن F1 در سال 1992 استاندارد جدیدی برای لذت رانندگی و عملکرد بینظیر ایجاد کرد و نسخههای مسابقهای آن رقبا را در پیست شکست دادند.
در سال 2013، مکلارن P1 به عنوان یکی از متمرکزترین و افراطیترین خودروهای هایپرکار شناخته شد و نسل جدیدی از علاقهمندان به عملکرد را به خود جذب کرد.
در سال 2024، مکلارن W1، پنجاهمین سالگرد اولین قهرمانی رانندگان و سازندگان فرمول 1 مکلارن توسط امرسون فیتیپالدی را گرامی میدارد.
در دنیایی پر از سوپراسپرتها، ممکن است به چنین بیانیهای با شک و تردید نگاه کنید، اما همانطور که خواهیم دید، هایپرکار جدید مکلارن W1 به طور مساوی از میراث و نوآوری بهره میبرد و به F1 و خودروی مسابقهای M6A Can-Am که اولین مکلارن با رنگ پاپایا بود، P1 و خودروی فرمول 1 MCL38 ادای احترام میکند.
همانگونه که خواهیم دید، W1 نمایانگر رویکردی جامع به معنای واقعی یک سوپراسپرت است، که راحتی و کاربردی بودن را در نظر میگیرد بدون اینکه از این واقعیت غافل شود، که باید پیشنمایشی از دهه آینده خودروهای سوپراسپرت مکلارن به عنوان سری نهایی باشد.
فهرست مطالب
پیشرانه و وزن هایپرکار جدید مکلارن
- موتور: موتور 4.0 لیتری MHP-8 V8 به همراه ماژول الکتریکی.
- قدرت: 1258 اسب بخار و 988 پوند-فوت گشتاور.
- گیربکس: گیربکس اتوماتیک دوکلاچه هشت سرعته در محور عقب.
- سیستم انتقال قدرت: فقط دیفرانسیل عقب (RWD).
- برد الکتریکی: 1.6 مایل با باتری 1.384 کیلووات ساعتی.
- وزن خشک: 3084 پوند.
- نیروی رو به پایین: 2205 پوند.
همانند P1، مکلارن W1 نیز توانسته است از ایده الکتریکیسازی بهطور انحصاری برای اهداف عملکردی استفاده کند. در واقع، کل سیستم هیبریدی 342 اسب بخاری (که دارای همان چگالی انرژی موتورهای الکتریکی فرمول 1 است) 88.2 پوند، کمتر از سیستم P1 وزن دارد و در عین حال حدود دو برابر قدرت تولید میکند.
این سیستم با یک موتور جدید توسعهیافته توسط ریکاردو ترکیب شده است، که دارای سوپاپهای توخالی با دنبالههای انگشتی پوشیده شده با پوشش شبیه الماس و پیستونهای آلومینیومی است. این قطعات سبک وزن به دستیابی به خط قرمز 9200 دور در دقیقه از موتور 916 اسب بخاری کمک میکنند.
سیلندرهای پوشیده شده با پلاسما در زیر سرهای آلومینیومی به مقابله با دماهای شدید لازم برای ایجاد یک سوپراسپرت با قدرت شگفتانگیز 899 اسب بخار در هر تن کمک میکنند، که بالاترین میزان در بین مکلارنهای قانونی جادهای تا به امروز و بهترین در کلاس خود است.
وزن خشک این هایپرکار 3084 پوند است. این موضوع با استفاده از مونوکوک جدید مکلارن Aerocell امکانپذیر شده است، که طراحی آن به احتمال زیاد بیشتر از آنچه طراحان دوست دارند اعتراف کنند، جلسات زیادی را به خود اختصاص داده است.
البته به این دلیل است که امکان تعلیق مشتق شده از فرمول 1 را فراهم میکند، ورود سرنشینان را بهبود میبخشد، به طور نزدیک دور موتور پیچیده میشود بدون اینکه ذوب شود، پتانسیل آیرودینامیکی را به حداکثر میرساند و از طریق همه اینها، امکان حفظ سیستمهای ترمز هیدرولیک و فرمان هیدرولیک را فراهم میکند.
مکلارن W1 یک هایپرکار میباشد که توسط علاقهمندان برای علاقهمندان طراحی شده است!
حداکثر سرعت، شتاب و کاهش سرعت
زمان/مسافت | سرعت |
2.7 ثانیه | 0-60 مایل در ساعت |
5.8 ثانیه | 0-124 مایل در ساعت |
<12.7 ثانیه | 0-186 مایل در ساعت |
95 فوت | 62-0 مایل در ساعت |
328 فوت | 124-0 مایل در ساعت |
217 مایل در ساعت | حداکثر سرعت |
مکلارن W1 دارای ترمزهای کربن سرامیکی +Racing است، که شامل کالیپرهای شش پیستونی در جلو و کالیپرهای چهار پیستونی (با ترمز پارک الکترونیکی) در عقب میشود.
دیسکهای 15.4 اینچی این خودرو دارای یک لایه اضافی سرامیک هستند، که امکان استفاده از پدهای تهاجمیتر و مدیریت حرارتی بهتر را فراهم میکند.
این ترمزها توسط کانالهای ترمز به سبک فرمول 1 خنک میشوند، که به نیروی رو به پایین کمک میکنند. خطوط ترمز از جریان هوا دور نگه داشته شدهاند و بازوهای پایینی سیستم تعلیق جلو و دمپرهای داخلی (با میلههای پیچشی تیتانیومی و یک اتصال فعال) بالا برده شدهاند تا به سبک فرمول 1 باشند.
علاوه بر این، موقعیت مرکزیتر دقیق فرمان نزدیکتر به مرکز چرخها، امکان تنظیم دو ارتفاع سواری را بدون تأثیر منفی بر هندسه فراهم میکند. در عقب، فنرها و دمپرهای بیرونی دارای یک میله Z با اتصالات فعال برای کنترل حرکت هستند.
آیرودینامیک و طراحی هایپرکار جدید مکلارن
یکی از ویژگیهای کلیدی، دم بلند فعال است که تا 11.6 اینچ به عقب گسترش مییابد و تا پنج برابر نیروی رو به پایین بیشتری نسبت به تنظیم جادهای خود ایجاد میکند.
این رویکرد جامع به طراحی سوپراسپرت از سیستم تعلیق و توزیع وزن تا شکل مونوکوک و بسته آیرودینامیک اثر زمین خودرو، به حفظ تنظیمات دیفرانسیل عقب کمک میکند، در حالی که بسیاری از خودروها برای جلوگیری از خروج رانندگان بیتجربه از جادهها و موانع به سیستم چهار چرخ متحرک روی آوردهاند.
به صورت استاندارد، لاستیکهای Pirelli P Zero Trofeo RS با اندازه 265/35 روی چرخهای x9.5 19 اینچی در جلو و 335/30 روی چرخهای x12 20 اینچی در عقب ارائه میشود و لاستیکهای کمتر تهاجمی P Zero R و P Zero Winter 2 نیز در دسترس هستند.
لاستیکهای طراحی شده مخصوص این مدل میتوانند نیروی پایین اوج خودرو را تا 2205 پوند (772 در جلو و 1433 در عقب) تحمل کنند، که به مکلارن W1 اجازه میدهد تا مدار Nardo را حدود سه ثانیه سریعتر از Senna طی کند، در حالی که به طور همزمان وقتی که عملکرد DRS فعال است، به سرعت 186 مایل در ساعت سریعتر از Speedtail میرسد.
این حالت، نیروی رو به پایین را در W1 به 20 درصد کمتر از Senna کاهش میدهد، اما بال عقب تنها عنصر آیرودینامیک فعال نیست. در جلو، یک جفت بال جلو در یک قوس حرکت میکنند تا هوا را به زیر خودرو بفرستند، اما در سرعتهای پایین جمع میشوند. این کار از آسیب جلوگیری میکند، همانطور که یک بالابر خودرو نیز این کار را انجام میدهد.
رابین الگوو، مهندس ارشد آیرودینامیک، McLaren Automotive و آیرودینامیست سابق فرمول 1 گفت: «مکلارن W1 اجرای کامل یک فلسفه آیرودینامیک جسورانه و بلندپروازانه است که زمان را از طریق نه تنها نیروی پایین بالا، بلکه رفتار آیرودینامیک بهینه و کنترل فعال ارائه میدهد.»
وی تصریح کرد: «پلتفرم آیرودینامیک یکپارچه با Aerocell به عنوان مرکز، امکان اثر زمین کامل زیر بدنه را در حالت مسابقه فراهم میکند. به طور ذاتی، W1 سطوح خیرهکنندهای از نیروی پایین را با مقاومت به نسبت کمی به کار میگیرد. با تشکر از نوآوریهای متعدد، ما موفق شدهایم جریانهای گردابی الهام گرفته از فرمول 1 را به یک خودروی جادهای بدون مصالحه وارد کنیم.»
بالعکس، در حالت مسابقه، این خودرو در جلو 1.46 اینچ و در عقب 0.7 اینچ پایین میآید. در کنارهها، یک جفت تیغه آیرودینامیک با افزایش اثر با افزایش زاویه چرخ، پشت چرخهای جلو نیروی پایین را در تمام زمانها بالا نگه میدارند.
ما میتوانیم ساعتها درباره چگونگی شکلگیری این بدنه تقریباً تمام فیبر کربنی صحبت کنیم، اما عناصر هر دو فرمول 1 و 750S را در نمای جلویی، چراغهای جلو و شیشهخانه میبینیم و هر دو P1 و Senna را در قسمتهای عقب مشاهده میشوند، همچنین نشانههایی از مسابقهدهنده Can-Am نیز در این خودرو به چشم میخورد.
فضای داخلی، سفارشیسازی و قیمتگذاری
صفحه نمایش مرکزی هشت اینچی دارای Apple CarPlay و دو پورت USB است. در زیر آن، یک کنسول جا لیوانی دوگانه کشویی به سمت عقب به یک محفظه ذخیرهسازی 4.1 فوت مکعبی منتهی میشود، که با حرکت دادن پشتیهای سر قابل دسترسی است.
این محفظه فضای کافی برای دو ساک دستی یا دو کلاه ایمنی دارد. یکی دیگر از نکات برجسته، اگرچه چرم و آلکانترا نیز در دسترس هستند، استفاده از ماده InnoKnit است که با بافتن به اندازه، به جای دوخت و برش، ضایعات را کاهش میدهد.
هایلایتهای اضافی فیبر کربنی با روکش براق به صورت اختیاری در دسترس هستند، همانطور که چراغهای تعویض دنده در فرمان و تعداد بینهایت از پوششهای MSO برای نمای بیرونی نیز موجود است.
تنها 399 واحد از این خودرو تولید خواهد شد، که قیمت هر کدام از 2.1 میلیون دلار شروع میشوند.