شرکت OpenAI موتور جستوجوی هوش مصنوعی SearchGPT را به صورت آزمایشی در آمریکا برای کاربران عرضه کرد.
به گزارش تکناک و به نقل از سایت TestingCatalog، این قابلیت که امکان جستوجوی زنده را با ChatGPT برای کاربران فراهم میکند، اکنون در نسخه وب ChatGPT و اپلیکیشن iOS به صورت آزمایشی در دسترس است.
SearchGPT، با ارائه ابزارهای متنوع، از جمله نمایش وضعیت آب و هوا و نمودارهای سهام، نمایش تصاویر به صورت جداگانه، همچنین نمایش طرحبندیهای جدید برای مقالات خبری، تحولی در تجربه کاربران ایجاد کرده است.
SearchGPT در واقع یک موتور جستوجوی هوش مصنوعی است که کاربران را قادر میسازد به سرعت پاسخ سؤالات خود را بدون نیاز به کلیک روی لینکهای دیگر دریافت کنند. در حالی که موتورهای جستوجوی سنتی، نتایج را به صورت فهرستوار از وبسایتها ارائه میدهند.
برخی کاربران، با مشاهده آیکون جستوجوی جدید در ورودی متن متوجه این تغییر شدند. این آیکون نشاندهنده در دسترس بودن قابلیت جدید جستوجو در این پلتفرم است.
در ابتدا تصور میشد این قابلیت مشابه ایندکس جستوجوی موجود از طریق Bing باشد، اما پس از آزمایشهای بیشتر مشخص شد که این پیادهسازی کامل SearchGPT است.
به تازگی شرکت OpenAI، خالق ChatGPT، اعلام کرده بود که موتور جستوجوی هوش مصنوعی SearchGPT تا پایان سال جاری میلادی به کاربران ارائه خواهد شد.
بر اساس گزارش نشریه Press Gazette، این خبر در یک کنفرانس در بروکسل توسط وارون شتی، رئیس رسانهای OpenAI، اعلام شد. شتی در این کنفرانس تأیید کرد که SearchGPT بخشی از قابلیتهای جدید ChatGPT خواهد بود و تا پایان سال 2024 به صورت عمومی در دسترس قرار خواهد گرفت.
این بهروزرسانی از قابلیت جستوجوی در لحظه پشتیبانی میکند، که به کاربران امکان میدهد اطلاعات مورد نظر خود را به صورت زنده و بلادرنگ دریافت کنند. ابزارکهای متنوعی مانند: نمایش وضعیت آب و هوا، نمودارهای سهام و سایر اطلاعات به طور مستقیم در پنجره ChatGPT نمایش داده میشوند.
همچنین تصاویر مرتبط با جستوجوها به صورت جداگانه نمایش داده شده است و طرحهای جدیدی برای نمایش اخبار و مقالات خبری به کاربران ارائه میشود. این ویژگی برای اولین بار به طور عمومی در دسترس قرار گرفته است و انتظار میرود که تجربه کاربران را بهبود بخشد.
این ویژگی برای برخی از کاربران بدون هیچگونه تغییر یا بهروزرسانی خاصی ظاهر شده است. با وجود این، بررسیها نشان میدهد که عرضهSearchGPT در حال حاضر به کاربران آمریکایی محدود شده است. البته برخی از کاربران غیرآمریکایی، از طریق استفاده از VPN به این قابلیت دسترسی پیدا کردهاند.
جالب توجه است که این ویژگی در نسخههای اندروید یا دسکتاپ ChatGPT هنوز در دسترس نیست و فقط در نسخه وب و نسخه iOS قابل استفاده است. این احتمال وجود دارد که این یک آزمایش دستگاهمحور باشد، که به تدریج به سایر پلتفرمها نیز اضافه شود.
یکی از ویژگیهای جدید SearchGPT که توجه کاربران را جلب کرده است، قابلیت بازنویسی درخواستهای جستوجو است. این ویژگی به کاربران امکان میدهد تا در صورت نیاز، جستوجوهای خود را بازنویسی یا قابلیت جستوجو را فعال یا غیرفعال کنند. این موضوع به ویژه برای کاربرانی که به دنبال انعطافپذیری بیشتر در تعامل با ChatGPT هستند، بسیار مفید خواهد بود.
ورود SearchGPT به عرصه جستوجوی آنلاین میتواند آغاز یک تغییر اساسی در شیوه استفاده کاربران از اینترنت باشد.
گوگل که برای دههها به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین موتور جستوجو شناخته شده است، اکنون با تهدید جدیدی از سوی هوش مصنوعی مواجه است. OpenAI که پیشگام در توسعه چتباتهای هوش مصنوعی میباشد، با ارائه محصولی مانند SearchGPT قصد دارد جایگاه گوگل را به چالش بکشد.