شرکت Boom Supersonic گامهای بزرگی برای بازگرداندن پروازهای تجاری مافوق صوت برداشته است و هواپیمای آزمایشی XB-1 بخشی از این اهداف است.
به گزارش تکناک، پروازهای مافوق صوت پس از آخرین پرواز کنکورد در سال 2003 به دلیل هزینههای بالا و مشکلات نویز متوقف شد. با وجود این به تازگی شرکت Boom هشتمین پرواز خود را با موفقیت انجام داد و رکورد جدیدی برای ارتفاع ثبت کرد.
در هشتمین پرواز، هواپیمای XB-1 به ارتفاع 25,040 فوت (7,632 متر) رسید که بالاترین ارتفاع آن تاکنون بود. این پرواز 54 دقیقه طول کشید و هواپیما به سرعت نهایی 0.82 ماخ رسید، که همان رکورد قبلی آن بود.
برنامههای Boom شامل انجام چند پرواز کم سرعت، قبل از تلاش برای شکستن دیوار صوتی است. این شرکت قصد دارد به سرعت 1 ماخ، معادل 767 مایل در ساعت (1,234 کیلومتر در ساعت) برسد.
پیش از این، هواپیمای آزمایشی مافوق صوت XB-1 در 5 نوامبر هفتمین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت انجام داد و رکورد سرعت جدید 0.82 ماخ را ثبت کرد. در این پرواز، آزمایشهایی برای بهبود عملکرد سیستمها انجام شد تا بتواند در سرعتهای بالاتر به درستی کار کند.
سرعتهای مافوق صوت یک صدای بلند به نام بوم صوتی ایجاد میکنند، که از شکستن دیوار صوتی ناشی میشود.
هرچند که پروازهای مافوق صوت زمانی رایج بودند، اما به دلیل بومهای صوتی، اداره هوانوردی فدرال (FAA) در سال 1973 پروازهای مافوق صوت غیرنظامی را بر فراز خشکی ممنوع کرد.
رقابت با ناسا در بازگرداندن پروازهای مافوق صوت
کار شرکت Boom Supersonic روی هواپیمای XB-1 با تلاشهای ناسا برای کاهش صدای بومهای صوتی همراستا است.
ناسا در حال ساخت هواپیمای مافوق صوت X-59 میباشد، که به طور خاص برای ایجاد صدای بوم صوتی خیلی آرامتر طراحی شده است. شکل خاص X-59، با بدنه بلند و باریک و بالهای کمعرض، به کاهش صدا کمک میکند.
هدف ناسا این است که صدای بوم صوتی X-59 شبیه به صدای بسته شدن درب خودرو باشد که خیلی کمتر از صدای بومهای صوتی معمولی مزاحمت ایجاد میکند.
بعد از آزمایش X-59 در پرواز، ناسا قصد دارد آن را بر فراز چندین شهر در آمریکا پرواز دهد تا تأثیر صدای بوم بر مردم را اندازهگیری کند.
اگر آزمایشها نشان دهد که صدای بوم صوتی مشکلی برای مردم ایجاد نمیکند، ممکن است FAA (سازمان هوانوردی فدرال آمریکا) قوانین مربوط به پروازهای مافوق صوت را تغییر دهد. با وجود این، احتمال تغییر این قوانین قبل از سال 2027 اندک است.
شرکت Boom Supersonic قصد دارد جت Overture خود را به خطوط هوایی تجاری وارد کند تا پروازهای مافوق صوت را به مسافران ارائه دهد.
هواپیمای XB-1 میتواند سرعت 1 ماخ را پشت سر بگذارد، اما شرکت Boom میخواهد جت Overture را با سرعت 0.94 ماخ پرواز دهد تا حدود 20 درصد سریعتر از هواپیماهای معمولی باشد.
با این کار، شرکت Boom قصد دارد از صدای آزاردهنده بوم صوتی جلوگیری کند. با پیشرفت پروازهای آزمایشی، Boom به هدف خود برای تحقق سفرهای هوایی سریعتر و کارآمدتر نزدیکتر میشود و موفقیت پرواز اخیر XB-1 به این هدف کمک میکند.