ساخت آزمایشگاه علمی پیشرفته در اعماق اقیانوس

 فرانسه اعلام کرد یک آزمایشگاه جدید و کاملاً قابل کنترل از راه دور زیر آب در نزدیکی مارسی احداث کرده است.

به گزارش تکناک، Laboratoire Sous-Marin Provence Méditerranée  یک مرکز تحقیقاتی پیشرفته آبی است که در 24.9 مایلی (40 کیلومتری) جنوب تولون، فرانسه قرار دارد.

این آزمایشگاه زیر آب فرانسه اولین نمونه از این نوع در اروپا است که راه اندازی شده است. این آزمایشگاه دارای بسیاری از ابزارها و حسگرهای علمی با تکنولوژی بالا برای اقیانوس شناسی، زمین شناسی و فیزیک ذرات است.

این زیرساخت که در عمق 8038 فوتی (2450 متری) زیر آب قرار دارد، محل قرارگیری تجهیزات علمی پیشرفته، از جمله تلسکوپ ردیاب نوترینو یک کیلومتر مکعبی (KM3NeT) است. این تلسکوپ شامل 2070 گوی است که در 115 خط به کف اقیانوس لنگر انداخته و ثابت نگه داشته شده اند. این پلتفرم همچنین دارای حسگرهای محیطی EMSO است که برای نظارت بر سلامت اقیانوس بسیار مهم است.

به گفته مسئولان این پروژه، این تاسیسات دارای زیرساخت های زیر آبی به شرح ذیل خواهد بود:

  • کابل های الکترواپتیکال برای اتصال به ساحل
  • جعبه های تقسیم برای اتصال ابزار دقیق زیر آب
  • سیستم موقعیت یابی صوتی پایه بلند
  • جعبه های تقسیم که به سنجش پارامتر های زیست محیطی اختصاص داده شده

این آزمایشگاه همچنین دارای زیرساخت های حیاتی ذیل است:

  • اتاق کنترل اصلی در La Seyne-sur-Mer که توانایی کنترل سریع آزمایش ها، جمع آوری و پردازش داده ها و اتصال پرسرعت به سایر مراکز کنترل و ذخیره سازی را دارد.
  • اتاق کنترل از راه دور در CPPM که به عنوان نمایشگاه، بخش پذیرش و امکانات چند رسانه ای.

تجهیزات ردیابی این آزمایشگاه غول پیکر زیر آب فرانسه می تواند نوترینوهایی را که از آسمان نیمکره جنوبی ساطع می شوند، شناسایی کنند. پاسکال کویل، مدیر تحقیقات مرکز فیزیک ذرات مارسی و مدیر LSPM، گفت: در موارد نادری نوترینوها با مولکول‌های آب واکنش نشان می دهند و در تاریکی اعماق اقیانوس، نور مایل به آبی تولید می‌کنند. تشخیص این نور به ما امکان می دهد جهت و انرژی نوترینوها را اندازه گیری کنیم.

 

این پلتفرم همچنین دارای یک ربات زیر آب به نام «BathyBot» خواهد بود. این ربات دارای حسگرهای پیشرفته ای است که می تواند پارامترهای مختلف اقیانوسی مانند دما، اکسیژن، غلظت دی اکسید کربن، سرعت و جهت جریان، شوری و غلظت ذرات را اندازه گیری کند. مانند سایر ابزارهای LPSM، این ربات از راه دور از ساحل کنترل می شود.

این ربات حتی زمانی که از رسوبات کف اقیانوس دور باشد می تواند از یک صخره به ارتفاع 6.6 فوت (2 متر) بالا برود و خواص آب را اندازه گیری کند. علاوه تجهیزات و دستگاه های ذکر شده، یک طیف سنج پرتو گاما نیز برای نظارت بر سطوح رادیواکتیویته استفاده خواهد شد. یک دوربین استریو تک فوتونی نیز برای اندازه گیری بیولومینسانس موجودات اعماق دریا به کار خواهد رفت.

به گفته کویل، از آنجایی که اعماق دریا به خوبی درک نشده است، تاسیساتی مانند LSPM می تواند درک ما را از بسیاری از پدیده های مختلف افزایش دهد.

 

این نوشته در علمی ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.